SOBRE ELS ABUSOS SEXUALS EN LA INFÀNCIA

En un article de Miguel Muñoz sobre els abusos sexuals en la infància al Diario.es, es presenten els contes com una eina que pot ajudar als infants a identificar i protegir-se en aquestes situacions.

Els llibres es poden adquirir posant-se en contacte amb la plataforma Mejorando Infancias.

Per llegar tot l’article, cliqueu aquí

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

MOR EL POETA CATALÀ JOAN MARGARIT

Tot i que Joan Margarit no té una obra “específica” dirigida al públic infantil i juvenil, la seva manera entenedora d’escriure els poemes, posa molt a l’abast dels lectors la qualitat literària dels seus textos. Per això, publiquem un enllaç per a llegir i escoltar una part de la seva obra.

(cliqueu sobre la imatge)

Publicat dins de General | Deixa un comentari

DIA INTERNACIONAL DE LES DONES I LES NENES EN LA CIÈNCIA

Per tal de promoure la participación plena i en condicions d’igualtat de les dones i les nenes en l’educació, la capacitació, l’ocupació i els procesos d’adopció de decisions en la Ciència i eliminar tota mena de discriminació, l’11 de febrer es celebra el Dia Internacional de les Dones i les Nenes en la Ciència.

En un article de l’abril 2020 sobre les tendències en literatura infantil i juvenil, ja esmentàvem que la ciència també està de moda en la LIJ, amb espectaculars llibres divulgatius amb propostes d’experimentació irresistibles:Dones de ciència (Nòrdica/Capità Swing), Grans dones que van canviar el món (Anaya), Supermujeres, superinventoras (Planeta), 100 dones que van canviar el món (Molí), Les dues Frides (Llibres de la Guineu Vermella); biografies de dones que al llarg de la història i en l’actualitat han contribuït a canviar el món.

Avui recomanem un llibre fascinant que posa en relleu les contribucions de 50 dones notables als camps de la ciència, des del món antic fins als nostres dies.Entre les pioneres que hi apareixen, podem trobar figures tan conegudes com Marie Curie i Jane Goodall, i d’altres no tan conegudes, com Rachel Carson, que ja a principis del segle XX va advertir sobre els efectes nocius dels pesticides en el medi ambient i de la creixent contaminació.

DONES DE CIÈNCIA

50 PIONERES VALENTES QUE VAN CANVIAR EL MÓN

Autora:IGNOTOFSKY, RACHEL

Ed. Estrella Polar

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EntreDos, UNA NOVA EDITORIAL DE LITERATURA INFANTIL

 EntreDos, una nova editorial de literatura infantil

Que tot i la situació de pandèmia que vivim apareguin editorials noves és un fet que ens fa una mica més feliços. Aquest és el cas de l’editorial EntreDos, amb seu a Blanes, que va ser creada el 2020 i que es dedicarà exclusivament a la literatura infantil.

L’editorial ha estat creada per tres sòcies -Teresa Plana, de formació filòsofa i que treballa en l’àmbit de la biblioteca escolar a Brussel·les; Núria Torrelles, formada en pedagogia i amb una dilatada experiència en el món de la docència, i Cristina Concellón, de formació jurídica i amb un gran bagatge en el món editorial-. A totes tres les uneix la passió per la literatura infantil i les ganes d’editar bons llibres.

“Un dels objectius que perseguim és el de tenir un bon catàleg de fons -diu Cristina Concellón-. En aquest sentit, volem optar per recuperar clàssics o bé que han estat descatalogats o bé que no s’han arribat a publicar al nostre país. D’altra banda, també tenim una línia de llibres nous (o bé en comprarem els drets o bé seran històries de creació pròpia), i finalment tenim una tercera línia de llibres de coneixement, de llibres de no-ficció.

L’editorial, que per ara pretén publicar quatre o cinc llibres a l’any, vol potenciar els que tinguin com a denominador comú l’amor i el respecte per la natura. En aquesta línia ja han marcat el tret de sortida dos llibres imprescindibles que poden encisar petits i grans. “Els dos primers llibres que hem publicat -explica Concellón- són els àlbums il·lustrats En Gripau i en Gripere són amics i En Gripau i en Gripere van plegats, per a nens a partir de 4 anys, de l’autor Arnold Lobel i amb una traducció impecable de Jordi Ainaud. Són llibres que s’havien publicat en català trenta anys enrere, però van ser descatalogats. Per ara n’hem tret els dos primers volums, però n’hi haurà més”.

De l’article de la Laia Aguilar publicat a Criatures (Diari Ara) el 5 de febrer de 2021.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LA MAGIA DE LEER EN VOZ ALTA

Diferents estudis han demostrat que llegir en veu alta als infants estimula l’adquisició del llenguatge, impulsa el desenvolupament cognitiu i potencia la capacitat d’atenció, a més de fomentar el víncul afectiu…

Hi havia una vegada“, són quatre paraules que desencadenen una aventura plena de vivències que alimenten la ment i els sentiments…

Quan llegiu aquest llibre, comprendreu perquè es titula la Magia de leer en voz alta.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

INSTITUT DE LA INFÀNCIA, noves formacions.

Us fem arribar les noves propostes de l’Institut de la Infància

Nuevas ediciones y propuestas de Minimundos, piezas sueltas & literatura con la metodología CREALIJ © para que elijas la que se adapta a tu interés y necesidad formativa.
Si no acabas de decidirte sobre cuál es mejor para ti, nos escribes y te ayudaremos. Inscríbete pronto porque SIEMPRE SE AGOTAN.
PRECIOS REDUCIDOS PARA GRUPOS, PARA QUE PUEDAS HACERLAS CON AMIGAS O CON TU EQUIPO.
6 de febrero:  Minimundos para 0-3 (Niveles 1+2) Nuestro básico, con 27 ediciones! Imperdible y todo un clásico que te permite adaptarlo a todas las edades.(*)
NUEVO! 20 de febrero: Jornada experiencial de Minimundos (+ el Nivel 2 de 3-6) Si has hecho el Nivel 1 y no conseguiste plaza del nivel 2, ahora creamos un formato jornada con inspiradoras experiencias de aula, desde infantil a primaria, incluso para trabajar matemáticas con Minimundos.
27 de febrero y 6 de marzo: Minimundos 3-6 (Nivel 1+2) junto a 5 formadoras y una mirada interdisciplinar: literatura, psicología, educación…El más esperado! (*)
¿Por qué somos únicos en formaciones de Minimundos?
A. Únicas reconocidas por el Departament d’Educació (*).
B. Mirada interdisciplinar: 2, 5, 6 docentes según la formación, con diversidad de puntos de vista que enriquecerán tu trabajo.
C. Nuestras formadoras trabajan en el aula cada día, con experiencia directa en los contenidos que transmiten.
D. Colaboramos con CRPs, escuelas, Ayuntamientos, bibliotecas.
E. Llevamos 18 años creando proyectos que unen la literatura con el juego, por tanto siempre te llevas 2 formaciones en 1.
F. Desarrollamos la metodología CREALIJ© que une Creatividad, emociones, acompañamiento afectivo, literatura y juego.
                        

Programa e inscripciones clicando aquí

 

 

 

 

 

 

 

Información e inscripción

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LOS ABRAZOS PERDIDOS

Nayara Granados: “Els adults van a la seva i no presten prou atenció a la gent gran”

La pandèmia de la covid19 ha causat grans estralls a la nostra societat, salut i economia, però també ens ha fet reflexionar sobre aquelles coses importants que ens fan sentir vius. Així ho recull el llibre ‘Los abrazos perdidos’ escrit per Nayara Granados i il·lustrat per Leire Salaberria.

En el confinament de la primera onada, la Nayara Granados, una nena de 9 anys alumna de 3r de primària de l’escola Andrés Manjón de Alrgarinejo (Granada) i amb una discapacitat visual, va escriure als seus futurs néts per explicar-los que al març de 2020 el coronavirus va obligar al món a aturar-se.

Del seu preciós escrit va néixer aquest conte publicat per l’editorial Destino Infantil i Juvenil (grup Planeta). El relat ens situa al 2070, en el qual una àvia afectuosa, el jo futur de la Nayara, explica als seus néts com es va viure la pandèmia. Però també, què vam aprendre en aquests dies: el valor de la vida, la importància de les coses simples i del contacte humà. Sobretot les abraçades, aquelles que la Nayara no va poder fer als seus avis durant aquest temps, i als quals dedica el conte.

Us posem l’enllaç a l’entrevista que se li va fer explicant com és el seu dia a dia, com va viure el confinament i com s’imagina el futur.

Font: el diari de l’educació

Publicat dins de General | Deixa un comentari

CINC CONSELLS PER EXPLICAR CONTES DE MANERA EFECTIVA

Esperem que entre els regals d’aquestes festes als infants els hi hagin arribat alguns llibres… Reprenem la nostra tasca de promoció de la lectura, posant-vos a l’abast un article de Ara,cat Criatures que explica la importància d’explicar contes i aporta cinc consells per a que sigui més “efectiva” la seva narració.

5 consells per explicar contes de manera efectiva

La transmissió oral dels contes és molt important en el desenvolupament de la canalla.

Poques coses enforteixen més el vincle entre pares i fills que compartir una estona de lectura conjunta, i, si és en veu alta, encara millor. Els contes són una eina educativa de primer ordre i moltes de les històries que hem (i ens han) llegit de petits ens acompanyen tota la vida. A més, en molts casos es van transmetent de generació en generació.

Els més petits viuen amb entusiasme que els expliquem un conte, és un moment del dia molt especial. A més, els contes són excel·lents vehicles d’aprenentatge que fomenten, entre altres aspectes, tant la capacitat de l’infant per generar les seves pròpies imatges mentals com els seus nivells de concentració i capacitat d’escolta. Tot això repercuteix en una millora substancial del seu desenvolupament cognitiu

A.F.

5 consells per explicar contes de manera efectiva

La transmissió oral dels contes és molt important en el desenvolupament de la canalla.

Però a l’hora de narrar un conte és clau que l’adult conegui una sèrie de consells perquè aquesta experiència sigui com més efectiva millor, perquè petits factors, com la rapidesa amb la qual narrem la història o si fem servir algun gest de les nostres mans o elements externs com ninos o objectes, determinen que puguem obtenir com més beneficis cognitius millor per a les criatures.

Els contes i la seva transmissió de generació en generació són part de la nostra història i tradicions i han estat presents en totes les cultures i civilitzacions. Per això és fonamental que seguim explicant contes als nostres fills, ja que, a través d’ells, podem transmetre valors de manera lúdica i creativa. Especialment els contes clàssics i populars ens ofereixen una guia de superació d’obstacles i conflictes, ens parlen de valor, compassió, perseverança, paciència i altres valors fonamentals per a la vida social i personal. Com que ensenyen de manera indirecta a través de les seves imatges, calen més profundament que qualsevol discurs moral. Els contes poden ser una font d’inspiració per a moments posteriors de la vida i, quan els escoltem, si estan units a l’afecte i l’atenció d’un adult dedicat, es transformen en bàlsam relaxant i reparador.

Narrar correctament els contes permet treure’n el màxim profit

A part d’aquest component més emocional, s’ha demostrat que el conte en les seves diferents versions (narrat, teatralitzat, etc.) pot ser un vehicle excel·lent i efectiu per potenciar el desenvolupament cognitiu dels infants, ja que incentiven la seva capacitat d’imaginació, expressió, concentració o escolta. Aquestes històries els obliguen a generar imatges mentals per si mateixos, al contrari que altres formats com el cinema i la televisió, on es troben imatges ja acabades. Però, més enllà del tipus de conte, la possibilitat que el nen assimili tots els seus beneficis lúdics i didàctics dependrà en gran mesura de la seva correcta narració per part de l’adult.

Per això, Tamara Chubarovsky, experta en llenguatge, desenvolupament infantil i una de les figures més reconegudes a Europa i Llatinoamèrica en el camp de l’educació Waldorf, aporta cinc consells per aconseguir que la nostra narració sigui atractiva i efectiva.

Cinc consells per narrar contes infantils

  1. Fes servir la memòria. Quan narrem de manera lliure connectem molt millor amb els nens i, a més, això ens permet manejar millor de la nostra expressivitat i gestos. A vegades és necessari aprendre un text de manera textual i íntegra, però altres vegades no. En el cas de contes que van rimats sí que caldria, però quan la narració és més lliure podem utilitzar una tècnica per aprendre’ns el conte que detalla Tamara Chubarovsky: “En lloc d’aprendre’ns el text paraula per paraula, jo proposo que el que fem sigui descriure imatges. Per això memoritzarem cada seqüència com si fossin fotogrames de pel·lícules. Em faré una foto mental de cada escena: caputxeta anant pel bosc, caputxeta obrint la porta al llop, etc. i ho farem en el sentit del mateix desenvolupament del conte o també en sentit invers”.
  2. Narra un sol conte cada vegada. Si narrem diversos contes en un curt període de temps, provocarem que les imatges es vagin solapant i barrejant. Finalment, les més antigues s’esborraran de la ment de l’infant quan comencem a narrar una història nova. “Poques imatges i de qualitat. Aquí hi ha la clau perquè un conte vagi més enllà d’entretenir i mantenir ocupats els nens i serveixi per potenciar el seu desenvolupament cognitiu”, afirma Chubarovsky.
  3. Descriu detalladament les imatges que narres. Si volem generar imatges de qualitat, hem de ser capaços de descriure-les detalladament. És a dir, no saltarem d’una imatge a una altra, sinó que ens centrarem en una i, com si estiguéssim descrivint un quadre, farem servir una narrativa calmada perquè l’infant disposi de temps per anar dibuixant mentalment aquest quadre. També és important que dediquem temps a contextualitzar o descriure a l’infant l’entorn on es desenvolupa el conte. D’aquesta manera facilitarem que integrin aquestes imatges d’una manera més senzilla i natural.
  4. Fes servir elements simples com gestos de mans o petits ninos. “En aquest punt hi ha una norma bàsica: com més simplicitat de l’element exterior més gran serà la creació interior d’imatges”, afirma l’especialista. Per entendre-ho millor, aporta un exemple molt clar. “Quan mostrem una pel·lícula a un nen, totes les imatges que percep són exteriors, acabades, és a dir, li arriben amb tot detall. Aquest tipus d’imatges anul·la la seva capacitat de creació pròpia, perquè la imatge ve de fora i no cal crear absolutament res. Si, per contra, únicament descric i no li mostro cap element extern, més gran serà el repte de l’infant per generar aquesta imatge”. També és important recordar que els nens no neixen amb aquesta capacitat. És al voltant dels 6 anys quan tenen prou maduresa per poder escoltar una narració sense cap tipus de suport visual. “Aquesta capacitat d’abstracció és sinònim de maduresa escolar. Per això és important que durant els anys anteriors (a partir dels 2 o 3 anys) siguem capaços d’acompanyar els nens amb aquests elements simples que donin suport a aquesta visualització però que no interfereixin negativament en el seu desenvolupament”, afegeix.
  5. Utilitza correctament la teva pròpia veu. És molt habitual que a l’hora de narrar un conte als nostres fills fem servir, sense adonar-nos-en, uns canvis de to per “simular” la veu d’un llop o el riure d’una bruixa. Si exagerem massa aquest tipus de narracions provocarem una interferència important ja que això cridarà l’atenció de l’infant excessivament, ens convertirà en protagonistes i, per tant, reduirà o “curtcircuitarà” la seva capacitat per generar aquestes imatges mentals. El to, per tant, ha de ser neutral, objectiu però sempre expressiu. Perquè si és massa monòton també dificultarà l’aparició d’imatges. En definitiva, el maneig correcte de la nostra veu és clau per promoure la capacitat dels nens per generar les seves pròpies imatges.

Font: Ara.cat Criatures

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ALGUNES NOVETATS MÉS DE LITERATURA INFANTIL I JUVENIL

Estem passant un Nadal diferent, amb distància social (i familiar) i ens movem poc de casa. Per això hem pensat en aquestes 16 novetats de literatura infantil i juvenil, que poden ser un molt bon regal per als nostres fills i filles (dels 2 als 10 anys)…Un dels millors regals que podem fer sempre serà una bona lectura. Perquè gràcies a la literatura coneixem nous personatges, viatgem a llocs desconeguts i vivim mil i una aventures. Tot això amb un llibre i sense moure’s de casa!

(Cliqueu sobre la imatge)

Font: diari d’educació

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ELS REIS D’ORIENT PORTEN LLIBRES…

Amb aquestes imatges, m’agradaria fer un recordatori sobre la importància de regalar llibres junt amb les joguines per a integrar-los com  a elements del lleure. En aquest bloc hi han moltes orientacions sobre la lectura i recomanacions de llibres, però, a més, segur que a les  llibreries trobareu bons contes i inclús en certa botiga de joguines (Eureka Kids) vaig veure una acuradíssima selecció de llibres infantils.

Quedi clar que en aquest bloc no es vol fer cap tipus de publicitat, però sí fer difusió de les bones iniciatives en favor del seu objectiu: promocionar la lectura dels infants i joves.

Publicat dins de General | Deixa un comentari