CURS AMB LA ROSER ROS

Si hi ha una persona entesa en la rondallística i que sap transmetre el seu entusiasme amb la força de la paraula a l’hora d’explicar contes, aquesta és la Roser Ros. Ara l’Associació Tantàgora Serveis Culturals ofereix l’oportunitat de fer una formació online sobre Las 7 claves de la selección literaria infantil y juvenil amb la Roser Ros.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

BUTLLETÍ DE NOTÍCIES SDLIJ febrer 2021

               Butlletí de notícies LIJ Febrer 2021

(cliqueu sobre la imatge)

Del seu contingut destaquem:

  • L’article Mitsumasa Anno.In memoriam.
  • Video promocional de les millors lectures juvenils del 2020.
  • Trobada virtual per conéixer l’obra per a infants i joves de Joan Barceló i Cullerés.

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

GRANDES LIBROS PARA PEQUEÑOS LECTORES

A les jornades i cursos organitzats per l’institut de la infància que ja vàrem publicar (a la pàgina anterior), us afegim aquesta jornada que presenta un especial interès.

Precio especial 38€ y
10 plazas gratuitas Beca Jaume Centelles

para estudiantes de TEI y magisterio y personas en paro.
INFORMACIÓN E INSCRIPCIONES

Publicat dins de General | Deixa un comentari

VIDEOCONTES PER CELEBRAR EL DIA DE LES DONES

Videocontes per celebrar el Dia de les Dones

Torna ‘Petites històries, grans dones’, cicle coorganitzat per 9 museus en el Dia Internacional de les Dones

Aure Farran

Cubilet per als llapissos dels anys 50, de l’estudi de Pilar Villuendas MUSEU DEL DISSENY

Amb motiu del Dia Internacional de les Dones, nou museus de Barcelona i l’àrea metropolitana tornen a posar-se d’acord per quarta vegada per oferir el cicle de videocontes Petites històries, grans donesAquesta iniciativa, adreçada al públic familiar, pretén donar a conèixer a través d’un contacontes teatralitzat la figura d’una dona relacionada amb el patrimoni de cada un dels museus participants.

Inicialment es va programar com a activitat presencial però a causa de les mesures adoptades contra el covid-19 la iniciativa s’ha traslladat a YouTube. Els videocontes els ha escrit i realitzat el col·lectiu Tramoia.

Com funciona l’activitat?

Entre el 8 i el 16 de març, a les 18.00 h s’estrenarà diàriament un videoconte que es podrà veure aquí. La duració de cada conte és d’entre 3 i 5 minuts. Una narradora explicarà en clau dramatitzada històries vitals i professionals de dones vinculades amb la temàtica de cadascun dels museus. A més, les 9 peces audiovisuals quedaran disponibles de forma permanent en aquest nou canal de YouTube.

Un recull d’imatges de les protagonistes del cicle MUSEU DEL DISSENY

Per complementar els videocontes, aquest cicle convida petits i grans a fer visibles les dones que han sigut o són un referent per a cadascun de nosaltres. A través del hashtag #PetitesHistòriesGransDones es proposa compartir a les xarxes socials dibuixos, vídeos, poemes… com una manera d’homenatjar dones rellevants en l’art, la ciència o en qualsevol dels altres àmbits.

Es tracta d’una activitat coorganitzada pel Museu de Ciències Naturals de Barcelona, el Museu Nacional d’Art de Catalunya, el Museu d’Arqueologia de Catalunya, el Museu Marítim de Barcelona, el Museu Picasso, el Museu del Disseny de Barcelona, els Museus d’Esplugues de Llobregat, la Fundació Joan Miró i el Museu d’Història de Catalunya.

Calendari de ‘Petites històries, grans dones’

  • Dilluns 8 de març. 18.00 h Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Dedicat a Mara Dierssen Sotos (1961), neurobiòloga, investigadora i professora universitària càntabra especialista en síndrome de Down i establerta a Catalunya
  • Dimarts 9 de març. 18.00 hMuseus d’Esplugues de Llobregat. Dedicat a Barbaformosa (1947), mestra i ceramista catalana que ha treballat la simetria i la asimetria en les seves creacions
  • Dimecres 10 de març. 18.00 hMuseu d’Història de Catalunya. Dedicat Gueraula de Codines (1275-1340), guaridora del segle XIV de gran prestigi a qui l’església va acusar de cometre bruixeria. Malgrat les disputes amb el bisbe, finalment va aconseguir permís per practicar la medicina però sense donar medicaments
  • Dijous 11 de març. 18.00 hMuseu Nacional d’Art de Catalunya. Dedicat a la fotògrafa hongaresa Kati Horna (1912-2000), que va treballar com a fotoreportera a la Guerra Civil Espanyola
  • Divendres 12 de març. 18.00 hMuseu d’Arqueologia de Catalunya. Dedicat a Maria Leakey (1913-1996), que va descobrir les petjades més antigues de què es té registre fins ara d’homínids que van caminar alçats
  • Dissabte 13 de març. 18.00 h Museu Picasso. Dedicat a Jacqueline Picasso (1927-1986), Jacqueline Roque, coneguda com a Jacqueline Picasso, va acompanyar l’artista en l’última etapa de la seva vida, una etapa consagrada gairebé exclusivament al treball i en què ella és esposa, companya, confident i musa. El 1982 va fer donació al Museu Picasso de Barcelona de 41 ceràmiques i una pintura
  • Diumenge 14 de març. 18.00 hMuseu Marítim de Barcelona. Dedicat a Samantha Davies (1974), navegant oceànica compromesa amb la lluita contra les malalties infantils del cor que ha participat en la Vendée Globe 2020 (volta al món a vela en solitari sense escales ni assistència)
  • Dilluns 15 de març. 18.00 hMuseu del Disseny. Dedicat a Pilar Villuendas (1945), dissenyadora gràfica i pionera d’un sector en els seus inicis molt masculí. Destaca com a professional i també com a defensora dels drets i llibertats de les dones i del paper del disseny en projectes socioculturals

Dimarts 16 de març. 18.00 h Fundació Joan Miró. Dedicat a Adelita Lobo, gestora cultural, secretària i tresorera de l’ADLAN (Amics de l’Art Nou) i creadora de l’arxiuFont: ARA CRIATURES

Publicat dins de General | Deixa un comentari

NOU BUTLLETÍ DEL BANC DE RECURSOS DE LA LECTURA

Us fem arribar el nou butlletí del Banc de Recursos de la Lectura on trobareu les novetats relacionades amb la lectura,elaborat pel grup de treball en xarxa dels Centres de Recursos Pedagògics de Catalunya.

(per accedir-hi, cliqueu sobre la imatge)

També us recordem i recomanem consultar l’apartat de revistes, principalment la revista Faristol, a on trobareu tota l’actualitat entorn la literatura infantil i juvenil.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

TERESA DURAN

La vigilia de Nadal comunicàvem la intenció del Seminari Marta Mata de dur a terme, en el segon trimestre, una activitat a càrrec de la Teresa Duran, però s’ha valorat deixar-la per una altra ocasió en que puguem fer-la presencialment.

De moment, posem l’enllaç a una entrevista que li va fer Meritxell Margarit Torras, periodista i escriptora, per a la revista Cavall Fort. Una oportunitat per a conèixer-la una mica més…

(cal clicar sobre la imatge)

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

CONTE PER A MOMENTS DIFÍCILS

Ara, més que mai, sovintegen els contes de carácter educatiu que es promocionen amb la finalitat d’ajudar als infants a reflexionar i comprendre, els sentiments en són matèria protagonista i això fa que el missatge predomini per davant de la literatura. Ho diem perquè cal tenir ben clara la finalitat a l’hora d’emprar-los.

Un conte acompanya els infants en la gestió de moments difícils

Dipsalut ha editat el llibre pensat per a nens i nenes de 4 a 12 anys

Un conte acompanya els infants en la gestió de moments difícils

Dipsalut, l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona, ha editat Conte per a moments difícils, un llibre que, de manera molt visual i planera, vol ser una eina per apropar-se als més petits i facilitar la comunicació amb ells quan viuen moments complicats que poden trasbalsar-los fàcilment. La seva autora és Verònica Brea i Jiménez, mestra i psicòloga del Servei d’Emergències Psicològiques de Dipsalut.

Conte per a moments difícils es troba disponible a la pàgina www.siguestu.cat (apartat «Recursos») del web de Dipsalut: es pot llegir, descarregar o compartir de manera completament lliure. El seu objectiu principal és ajudar els infants a entendre que no estan sols en situació de crisi, que allò que els passa és normal i que és recomanable deixar-se ajudar i acompanyar.

Tant l’autora del conte com la responsable de les il·lustracions, Montse Fletas i Torrent, han dut a terme aquesta feina de manera desinteressada. Així mateix, l’Organisme de Salut Pública de la Diputació de Girona n’ha assumit l’edició per tal que el recurs arribi a tothom que pugui necessitar-lo. També s’està treballant en la traducció a altres idiomes.

Aprendre a gestionar les emocions

En el llibre es normalitza la simptomatologia que es produeix en els infants davant situacions angoixants, i es mostren com a habituals i comprensibles reaccions ben diferents davant d’esdeveniments tràgics, tristos o incerts.

El text també inclou consells sobre com gestionar les emocions i exemples que poden ajudar a passar de la millor manera possible el procés de resolució de la crisi. Entre les recomanacions que es fan, hi ha la d’expressar les emocions, deixar-se acompanyar o procurar realitzar activitats plaents, com jugar o quedar amb els amics.

Així mateix, en el llibre s’exposa que als infants els cal passar per un procés de reorganització de l’entorn i que, després, progressivament, tot es va estabilitzant. El text inclou, al final, una guia per a famílies i per a professionals amb orientacions sobre com i quan utilitzar el recurs.

Un conte per a tothom

A part d’estar disponible en versió digital a la web de «Sigues tu», el programa d’educació per a la salut de Dipsalut, el llibre també s’ha editat en paper. S’està fent arribar a professionals que tracten amb infants que han viscut situacions traumàtiques, com ara els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP), els d’atenció a la infància i l’adolescència, l’Oficina d’Atenció a la Víctima del Delicte, els grups d’Atenció a la víctima, les unitats de trànsit dels Mossos d’Esquadra o el Centre d’Emergències i Urgències Socials de Barcelona (CUESB).

A més, se n’han lliurat exemplars al Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i a altres administracions i entitats col·laboradores que actuen en aquest àmbit, com, per exemple, les organitzacions no lucratives que tracten amb menors.

A part d’estar disponible en versió digital a la web de «Sigues tu», el programa d’educació per a la salut de Dipsalut, el llibre també s’ha editat en paper. S’està fent arribar a professionals que tracten amb infants que han viscut situacions traumàtiques, com ara els equips d’assessorament i orientació psicopedagògica (EAP), els d’atenció a la infància i l’adolescència, l’Oficina d’Atenció a la Víctima del Delicte, els grups d’Atenció a la víctima, les unitats de trànsit dels Mossos d’Esquadra o el Centre d’Emergències i Urgències Socials de Barcelona (CUESB).

A més, se n’han lliurat exemplars al Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya i a altres administracions i entitats col·laboradores que actuen en aquest àmbit, com, per exemple, les organitzacions no lucratives que tracten amb menors.

A la distribució del llibre s’hi sumen diverses sessions de formació adreçades als professionals implicats, en les quals s’aprofundeix en la comunicació i l’acompanyament dels menors en moments de crisi. També s’han programat formacions centrades en situacions concretes, com per exemple l’abordatge de la mort i dels processos de dol a les aules.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LA VIDA SECRETA DELS VIRUS

Ja que avui fa un any que es va diagnosticar oficialment a Catalunya el primer cas de contagi per Coronavirus, aprofito per presentar el llibre de l‘editorial Zahorí Books La vida secreta dels virus. Evidentment sense cap ànim de “commemoració”, sinó perquè la manera com ho explica la seva autora, Mariona Tolosa, brinda oportunament la possibilitat de donar una resposta  clara i entretinguda als infants sobre aquests microorganismes. Fa un any va començar el desconcert, la por, els dubtes, les preguntes…

Publicat dins de General | Deixa un comentari

60 MAGNÍFICS CONTES ACUMULATIUS, REPETITIUS, ENCADENATS

En aquest article descobriràs què són els contes acumulatius, repetitius i encadenats, i els beneficis que aporta utilitzar-los.

Aquests contes són especialment útils per treballar en les etapes d’escola bressol, educació infantil i cicle inicial.

Són contes que repeteixen una mateixa estructura o oració al llarg del conte. Sovint també es van afegint personatges a mesura que el conte va avançant. La seva estructura repetitiva facilita la comprensió als infants.

Amb aquesta introducció, comença el dossier elaborat per la psicopedagoga i mestra Nati Bergadà al que podeu accedir clicant sobre la imatge…

Publicat dins de General | Deixa un comentari

BONES PRÀCTIQUES APOSTANT PER LA BIBLIOTECA ESCOLAR

Volem donar veu als projectes que posen en valor la Biblioteca Escolar.  Per això us posem a l’abast un article publicat al Diari de Tarragona a on s’explica un projecte de Biblioteca Escolar que desenvolupa uns dels seus molts objectius, a part d’estimular l’interès per la lectura, vetllar per la igualtat d’oportunitats en els infants, potenciar la integració i cohesió social…

La biblioteca de escuela que quiere cambiar el barrio de Sant Salvador

Un proyecto logra abrir la biblioteca de la escuela de Sant Salvador por las tardes y, a la vez, emplear a dos jóvenes. El triunfo no siempre pasa por salir del barrio

Soukaina, de pie, con algunos de los alumnos que acuden a la biblioteca. Se respetan los grupos burbuja de las clases. FOTO: Pere Ferré

Sineb tiene 8 años y dice que le gusta mucho leer «sobre todo libros de princesas y animales», aunque cuando la encontramos viene a entregar un cuento que le encantó «sobre los inuits» y acaba de llevarse otro «de barcos». Está feliz de que la biblioteca de su escuela abra ahora por las tardes.

Es viernes y, antes que ella, ya han pasado por allí otros 14 niños a buscar libros en la biblioteca de la escuela de Sant Salvador. Desde el pasado 8 de febrero han comenzado a abrir cada tarde fuera del horario escolar y la otra gran novedad, además, es que cada martes y jueves pueden acudir las familias. Y, aunque ahora la pandemia lo complica todo, la intención es que, a la larga, también se convierta en un espacio abierto a todo el barrio. Todo un logro porque en el barrio no hay ninguna biblioteca pública.

Parece, a priori, algo sencillo, pero poner en marcha este servicio ha beneficiado a más de una persona del barrio. Una de las que ha salido ganando es Soukaina Benradi, que está estudiando el último año de educación infantil y que ha conseguido trabajo como una de las dos encargadas de la biblioteca.

Soukaina, la tercera de seis hermanos, no podía estar más contenta: «Los niños están muy motivados, y eso es gratificante. Además, yo todavía tengo a dos hermanos estudiando aquí… Esta es mi escuela, este es mi barrio», cuenta.

Pero la contratación de Soukaina y de Laia, también estudiante de magisterio, es la culminación de un trabajo más extenso impulsado por la asociación Ariadna que, desde hace años, trabaja por acercar el arte y mejorar las oportunidades de los jóvenes del barrio.

Oportunidades para los jóvenes

Uno de los proyectos del Sansalab, para el cual cuentan con la ayuda de la cooperativa El Far, consiste en generar oportunidades de empleo para los jóvenes en el barrio. Para ello hicieron contactos con las entidades del barrio entre ellas la escuela. Allí se enteraron con que este curso cuentan con una partida especial que les otorga el Departament d’Educació (proveniente de fondos europeos por tratarse de un centro de alta complejidad). Esto les ha permitido contar con una educadora social y una integradora.

Una de las conclusiones a las que había llegado la escuela es que la biblioteca podía ser un buen recurso para conseguir que las familias se relacionaran más con la escuela y, a la par, servir de punto de encuentro con el barrio. El último año la biblioteca había permanecido cerrada y en años anteriores había funcionado en horario escolar, gracias al trabajo de algunas maestras. Gemma Pujolras, educadora social cuenta que «queríamos potenciar a la lectura y hacer entrar a las familias en la escuela así que nos pareció perfecto».

Así pues, la visita de El Far llegó como anillo al dedo. Se pusieron en marcha con la idea de contratar a una persona menor de 30 años, que estuviera cursando estudios de educación o del ámbito social y que fuera del barrio o tuviera vínculos con él. «En dos días recibimos 40 currículum, nos alegró mucho tener tanta respuesta, pero también nos mostró toda la necesidad de trabajo que hay», cuenta Cristina Rodríguez de El Far.

Mucho más que una biblioteca

Pero, más allá de prestar libros, la biblioteca cuenta con dos ordenadores con conexión a internet, todo un acontecimiento en un barrio donde no hay ni un solo ordenador de acceso público a disposición de los vecinos, como cuenta Rocío Sánchez, la integradora social de la escuela. Durante el confinamiento aquí hubo familias que sufrieron una desconexión completa.

Publicat dins de General | Deixa un comentari