“CONTES PER UN TUB” UNA ACTIVITAT D’EN JAUME CENTELLES

Serà l’última activitat del MRP del Vendrell d’aquest curs, una fantàstica cloenda!

Dimarts 17 de maig

de 17:30 a 19h.

La Lira Vendrellenca (Sala Pau Casals)

 Cal inscripció prèvia en aquest FORMULARI

Gratuït per sòcies i socis de qualsevol MRP o del grup Bibliomèdia, no socis 5€

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

BUTLLETÍ LIJ ABRIL-2022

Podeu accedir al contingut clicant damunt la imatge

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

NOVENA EDICIÓ DE LA FIRA “CONTE VA! VA DE CONTES

CONTE INFANTIL

La novena edició de la fira

“Conte va! Va de contes”

de Vilanova torna al carrer el dia 14 de maig

La biblioteca Armand Cardona ha presentat la programació d’activitats i el cartell de l’edició d’enguany, obra de la il·lustradora Anna Mongay.

Dissabte 14 de maig se celebrarà la novena edició de la fira “Conte va! Va de contes” organitzada per l’Associació per la Literatura Infantil i Juvenil Judit Sendra Garcia. La Fira torna al seu format original després que l’any passat, a causa de la situació sanitària, s’hagués de realitzar en un format més reduït i activitats dins dels equipaments municipals, per controlar els aforaments.

Enguany, doncs, la Fira Conte va! Va de contes torna al seu escenari natural: la plaça de les Neus i el carrer de Sant Pere on se celebraran les activitats que s’aniran succeint des de les 10 del matí fins a les 8 del vespre. No hi faltarà la Marató de contes, interpretada també en el llenguatge de signes en català, els tallers, els concursos, la signatura de llibres per part dels autors, l’espai de venda de llibres o l’espai de biblioteca, entre d’altres. També com cada any, la Fira disposarà d’un espai per deixar-hi el cotxet, mentre participen de les activitats.

La fira, que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú, especialment de les àrees relacionades amb la Cultura i l’Educació, és una proposta consolidada dins el programa cultural de la ciutat, i especialment adreçada al públic familiar.

És en aquest sentit que des de les Biblioteques Municipals s’han organitzat diverses activitats, que començaran amb l’acte de benvinguda a la Marató de Contes de la Fira, per part dels personatges de la Ratoliva i la Lluneta que explicaran el conte de Susana Peix i Marta Montañá Planeta Q, un lloc per viure. D’altra banda, a l’estant de la Xarxa de Biblioteques, ubicat al carrer de Sant Pere, s’hi farà tres sessions diferents l’Hora del conte a les 11, 12.30 i 18 hores.

D’altra banda, el Centre d’Art Contemporani La Sala acull dues propostes vinculades a la fira. La primera d’elles és l’exposició col·lectiva d’il·lustració infantil, Conte va! Va de contes que es podrà visitar del 13 de maig fins al 26 de juny. Una mostra que s’ha convertit en una cita de referència de la il·lustració contemporània al nostre país. Com cada any, la selecció dels participants ve donada pels il·lustradors que van exposar l’any anterior, creant així una riquíssima xarxa de creadors. La segona proposta és el taller familiar, vinculat a l’exposició, que es farà el diumenge 22 de maig, adreçada a infants d’entre 5 i 10 anys. L’activitat és gratuïta, però cal fer reserva, ja que les places estan limitades.

La Biblioteca Armand Cardona Torrandell ha acollit la presentació de totes les activitats que s’inclouen a la fira “Conte va! Va de contes”. Han estat presents Mercè Mateo, regidora de Cultura; Cristina Cosculluela, presidenta de l’Associació pel Foment de la Literatura Infantil Judith Sendra; Anna Mongay, il·lustradora i autora del cartell; Mercè Mestres, responsable de la programació i Sebastià Serra, responsable de l’exposició.

Font: Eix Diari

Publicat dins de General | Deixa un comentari

HI HAVIA UNA VEGADA UN CONTE

 M’ha agradat molt l’article de Marc Serrano i Òssul Hi havia una vegada un conte  també al diari  ara criatures, tracta de l’impacte positiu de la narració oral en els infants… Llegiu-lo!

La potència i la vigència de la narració oral no són romanços ni contes de la vora del foc. Malgrat l’imperi de l’audiovisual, res embadaleix més la canalla que un conte ben contat. Què ho deu fer? La doctora en pedagogia, narradora, escriptora i formadora Roser Ros, presidenta de Tantàgora i Premi Nacional de cultura popular, ho revelava fa dos anys a Manual d’oralitat en set jornades i set contes (Tantàgora): “Em serveixo de les tres velletes, Oïda, Memòria i Veu, per ajudar a reflexionar a tothom qui explica des de la perspectiva professional o l’amateur sobre el circuit de l’oralitat”.

Un art que no passa mai de moda: “Jo en dono la culpa, en el bon sentit de la paraula!, al fet que allò que t’entra per les orelles no té imatge; a tot estirar, l’oient disposa de la figura del parlant, que acompanyant-se del seu cos, el seu gest, la seva actitud, el to i el so de la seva veu, fa possible un gran acte de comunicació. A més, si allò que escoltes està ben parlat, ben dit, ben construït, és un afalac per a l’oïda”. Com la ràdio parlada o el podcast, tan en voga, estimula la imaginació: “Quan l’oïdor només disposa del so, és convidat a cercar imatges a partir de les que té dipositades al seu armari visual o memòria visual (que, sigui dit de passada, com més rica i àmplia sigui, millor)”.

I és una eina de primer ordre per a la criança i per a l’educació: “La parla de l’adult que agombola l’infant és la porta d’entrada a la llengua materna. La prosòdia del parlant (adult) és melodia per al receptor (infant); la seva llengua conté les característiques i qualitats pròpies de la llengua que ens dona la benvinguda. És una parla feta de cantarelles, jocs de falda, contarelles i primers contes, que, inicialment, són aquí per ser captats d’oïda, degustats, escoltats, i, després, per ser entesos, compresos”, apunta Ros, que ara publica, amb el dibuixant Joma, Els colors de l’Àfrica (Tantàgora).

Rubio encoratja pares i mestres, també, a treure suc de la narració oral: “Aquí agafaré les paraules de Teresa Colomer (directora del màster en literatura Infantil i juvenil de la UAB, que vaig cursar fa uns anys) quan diu que ‘la literatura —sigui per a infants o per a grans— sempre parla de l’ésser humà, de la societat, i, per tant, sempre parla de valors”. Les històries ens interpel·len, ens proposen viure simbòlicament diferents situacions i experiències; en definitiva, llegir i escoltar històries ens permet viure altres vides i es converteix en una gran font d’aprenentatge perquè ens mostra com funciona tot plegat. Així doncs, ¿com no emprar aquest recurs que són les històries per acostar la realitat —i la fantasia!— als infants? Si ho hem fet així, a través de les històries, des que el món és món!” Vet aquí un gat, vet aquí un gos, aquest conte ja s’ha fos.

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

TÀNDEM, UN PODCAST DE LITERATURA INFANTIL I JUVENIL

Fa bastant temps, vàrem publicar l’existència de Tândem un podcast de literatura infantil i juvenil, penso que paga la pena anar-ne fent difusió doncs té un contingut prou interessant. Comproveu-ho clicant damunt la imatge:

Publicat dins de General | Deixa un comentari

REPTES I ENCERTS DE LA LITERATURA JUVENIL

Aquest article publicat al diari Ara  presenta una sèrie de reflexions i propostes per potenciar en els joves al gust per la lectura en una etapa en que l’interès per llegir va decreixent.

CRIATURES  /  LECTURA 22/04/2022

Reptes i encerts de la literatura juvenil

Cal trobar la clau per seduir els joves perquè arribin a llibres que els formin com a futurs bons lectors

La literatura juvenil viu un bon moment, tal com reconeixen diferents agents del sector editorial implicats en la producció literària que abasta aquesta franja d’edat. Malgrat que és una etapa en què es perden lectors respecte a la infantil –el Baròmetre d’hàbits de lectura i compra de llibres a Espanya del 2021 indica que, si bé el 77,5% dels infants de 10 a 14 anys són lectors en el temps lliure, a partir dels 15 anys la mitjana baixa fins al 64,9%–, la qualitat de les obres publicades és alta, la diversitat temàtica i d’estil és una tendència en augment i les editorials innoven per adaptar-se als nous temps i a les demandes d’aquest col·lectiu lector. Així i tot, encara hi ha reptes, però també encerts, amb què cal afrontar el futur perquè aquest bon moment es converteixi en òptim. “Els joves són persones que s’estan formant. Potser no els podem tractar com si fossin adults, però sí que ho hem de fer com si fossin intel·ligents, perquè ho són. Ens havíem ficat tant al cap la idea general que el jovent no llegeix, que fa l’efecte que els ho hem de donar tot mastegat i hem rebaixat massa el nivell. Al final, la lectura no els crida l’atenció perquè és l’enèsim llibre que explica amb paraules fàcils una història meravellosa on tot també és molt fàcil”, assenyala Jordi Martín Lloret, editor d’Animallibres. Explica que aquesta situació s’està revertint però que també cal trobar la clau per seduir els joves perquè arribin a llibres que els formin com a futurs bons lectors i també com a futurs bons escriptors. “Ens interessa que l’ofici d’escriure continuï i una manera de fer-ho és assegurar-los que el que llegeixen és de bona qualitat. Els que ens dediquem a l’edició tenim sentit comú, no publiquem qualsevol cosa, però, en cert grau, també hem d’arriscar perquè, si no, ens quedem estancats com a cultura, com a llengua, com a poble”.

“S’ha notat un canvi en els últims anys. Hi ha moltes editorials noves i joves que aposten per una literatura juvenil diferent, que s’escapa una mica del mercat més escolar. Hi ha d’haver llibres que siguin atractius per als lectors joves, però també cal que des de les llibreries i les biblioteques ho vegin així. Això s’està aconseguint amb una imatge renovada, amb molt bones traduccions de títols d’altres països que han tingut molt èxit, però també apostant per autors dels Països Catalans”, assegura Mercè Pérez, editora de Sembra Llibres. A la vegada, creu que encara hi ha feina a fer en termes comunicatius i per teixir ponts entre lectors i editorials. “La figura dels mediadors és important, però cal trencar certes barreres de comunicació, com ara que els mitjans més tradicionals parlin de la literatura juvenil amb normalitat, no només amb destacats concrets o recomanacions puntuals”. De fet, és un clam unànime del sector, que denuncia que la literatura infantil i juvenil, de vegades, es veu de segon nivell, té menys presència als mitjans i la crítica que se’n fa no compta amb el grau de professionalització que té la literatura dirigida al públic adult.

Més difusió

“Ens agradaria que hi hagués més difusió als mitjans tradicionals més enllà de Sant Jordi i de Nadal, però també és veritat que els lectors s’informen a través d’altres canals, com ara les xarxes socials”, assenyala Patrizia Campana, directora editorial de l’àrea d’infantil i juvenil del Grup 62. Per això, assegura, aposten per una promoció més innovadora i per anar a buscar els joves allà on són. “Bàsicament, a Instagram o a Tik Tok, ja que els joves prenen moltes influències de les xarxes i això implica que molts llibres que llegeixen estan lligats a aquests canals de difusió. És el cas de les recomanacions que reben de booktubers o de bookstagramers, però també a través de Wattpad”. Autors novells provenen ara d’aquesta plataforma d’autopublicació perquè, en alguns casos, aconsegueixen editar en paper.

“És una forma d’adreçar-se d’igual a igual. Els booktubers també són gent jove i, tot i que de vegades hi ha certa banalització del fenomen, d’altres es converteix en un trampolí. No hi tinc res en contra, però de la mateixa manera que necessites un criteri quan veus les notícies, el necessites per atendre què diuen els booktubers, que de vegades no parlen de preferències sinó que responen a interessos que hi ha al darrere”, adverteix Reina Duarte, editora directora del departament de literatura infantil i juvenil d’Edebé. Alhora, Duarte reconeix que actualment hi ha molt talent entre els escriptors de literatura juvenil i que es gaudeix d’un moment de més obertura pel que fa al tractament de temes que fins no fa gaire es consideraven tabú, com ara la pederàstia, el suïcidi, la identitat de gènere o el bullying. “És molt important apuntar que als joves els agrada llegir coses que els facin pensar, que els parlin des d’una veu literària però propera i gens alliçonadora”, afegeix Montse Martín, editora de Bambú, que veu com ara les temàtiques romàntiques i de fantasia són tendència però cada cop la novel·la gràfica guanya terreny entre els lectors juvenils. “En tot cas, la tasca dels escriptors ha de ser intentar que les primeres vint pàgines facin que no es vulguin desenganxar del llibre, i aquesta és una responsabilitat compartida amb els editors”.

Necessitats i estratègies

Segons Magalí Homs, directora del FLIC, el festival de literatura i arts infantil i juvenil, un altre dels reptes als quals ha de fer front la literatura juvenil és que hi ha certs gèneres que no acaben d’arribar al públic d’aquesta edat, com ara la poesia, i que, per tant, cal obrir els joves a més possibilitats literàries. “També ens hem de desempallegar de la idea que la literatura serveix per alguna cosa. Moltes vegades recomanem llegir algun llibre a algú perquè superi alguna situació i anem a parar a la literatura utilitària. Des del FLIC som unes grans defensores de la idea que la literatura és un art i, com a tal, li hem de deixar de donar aquesta responsabilitat social”. Coincideix en aquest aspecte amb Júlia Baena, bibliotecària escolar de secundària, crítica especialista en literatura juvenil de la revista Faristol i membre de la comissió del premi Protagonista Jove que impulsa el Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil, que assegura que tota bona literatura ja conté valors i emocions de manera implícita. “Es nota quan aquest objectiu didàctic passa per damunt dels aspectes literaris”. Baena també reivindica el paper prescriptor que fan les biblioteques escolars en aquestes edats i assegura que potenciant-les també es fomenta la lectura. “Hi ha molts joves que no aniran a la biblioteca pública pels motius que sigui o que no tenen llibres de qualitat a casa. En aquests casos, la biblioteca escolar garanteix l’accés a literatura variada i de qualitat. A més, no està tan subjecta al mercat, com seria el cas d’uns magatzems de llibres”, recorda.

“La literatura catalana juvenil s’ha adaptat molt bé als canvis socials que la literatura en general hauria de poder reflectir per estar al dia de la societat en què es desenvolupa. Per exemple, en el tema de les diferents tendències afectivo-socials estem al capdavant. Els reptes no són tant en l’àmbit literari com en el de crear una literatura infantil i juvenil prou forta perquè es tradueixi a nivell econòmic. Això té importància pel que fa a la promoció dels Països Catalans com a actor important pel que fa a sector industrial, enteses les editorials i la literatura com un sector econòmic. Per això també calen aliances amb el sector audiovisual i dels videojocs”, apunta l’escriptora Cinta Arasa. A parer seu, la internacionalització de la literatura de casa nostra, i la dignificació i el reconeixement de la tasca dels escriptors, també és primordial perquè “crea planter de lectors i això és molt important a nivell social i pedagògic”. Aquesta és una reivindicació que engloba tot el sector. “Cal que la societat entengui que els escriptors de casa fem una literatura de prestigi però no estem prestigiats. I si no hi ha prestigi, els infants no s’interessen per aquesta literatura”, afegeix Rodolfo del Hoyo, escriptor i president de l’associació Escrivim. Del Hoyo també posa en dubte foment de la socialització dels llibres que es llegeixen a l’aula. “El llibre no és de l’alumne, no el compra i no pot fer-lo servir per iniciar la seva biblioteca personal. És del centre, i això desvincula els nois de la formació emocional que els pot aportar. Sempre hi haurà qui tingui ganes de seguir llegint, però no de manera majoritària. Són aspectes que cal treballar”, conclou.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

MÉS RECOMANACIONS DE NOVETATS, S’ACOSTA SANT JORDI…

Amb aquest cartell tan bonic de la Fundació Fenosa que encapçala el blog arts & educació del Diari de l’Educació presentem la particular selecció de Cristina Búcar Les millors novetats infantils d’aquest Sant Jordi d’autors catalans.

Clicant al damunt accedireu a l’enllaç.

Trobareu, a més, etiquetes que us portaran a moltes altres activitats relacionades amb la diada de Sant Jordi i de LIJ en general.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

LECTURES SOBRE GUERRA I PERSONES REFUGIADES

Recull d’enllaços de publicacions de LIJ que parlen de la guerra i les persones refugiades, segur que en el context actual us poden ser de molta utilitat.

(Cal clicar sobre la imatge per accedir al contingut)

Publicat dins de General | Deixa un comentari

48 RECOMANACIONS DE LLIBRES INFANTILS I JUVENILS PER A REGALAR AQUEST SANT JORDI

 

Albert Dasí recomana dotze llibres per a regalar a infants i joves.

Tres àlbums il·lustrats:

-Enric Valor, Història d’un mig pollastre. Il·lustracions d’Anna Seguí (Edicions del Bullent)

–Alastair Humphreys, Grans aventurers. Coneix els exploradors més grans del món. Il·lustrat per Kevin Ward (Andana)

–Bea Gil i Sílvia Gil, Mizu el pastor de núvols (Bromera/Animallibres)

Tres llibres per a primers lectors:

–Irene Verdú, Una carta. Il·lustracions de Verònica Aranda (Bromera/Animallibres)

–Gabriel Janer Manila, En un port de mar (Bromera/Animallibres)

–Enric Lluch, La gallina dels quatre ous (Bromera/Animallibres)

Tres llibres de 8-11 anys:

–Enric Valor, Rondalles valencianes. 8 volums (Edicions del Bullent) a partir de deu anys

–Més d’un autor, 66 poemes imprescindibles. Poesia per a joves (Tàndem)

–Selma Lagerlöff, El meravellós viatge de Nils Holgersson (versió). Il·lustracions de Zuzanna Celej (Bromera)

Tres llibres juvenils:

–Francesc Gisbert, Olimpus. Els mites grecs de l’Odissea. Les metamorfosis d’Ovidi (Andana)

–Toni Cucarella, Dones d’aigua, hòmens de fang (Bromera)

–Antologia de Salvador Vendrell, Joan Fuster per a joves (Onada).

Teresa Duran recomana dotze llibres per a llegir a infants i adolescents.

Tres àlbums il·lustrats:

–Quentin Blake, Clown (Meraki)
–Leo Lionni, Un color propi. Traducció de Maria Lucchetti (Kalandraka)
–Jeanne Willis, La promesa del capgròs. Il·lustracions de Tony Ross. Traducció de Clara Jubete (EntreDos)

Tres llibres per a primers lectors:
–Cristina Cubells, Prit (Zahorí Books)
–David Melling, Rufus i els gatets. Traducció d’Irene Noguer (Baula)
–Ramon D. Veiga, Cuc i garsa. Il·lustracions d’Ivan R. (Takatuka)

Tres llibres de 8-11 anys:
–Joaquim Carbó, Sabina, la veïna del davant. Il·lustracions de Montse Español (Barcanova)
–Cesk Freixes. Llegendes i rondalles catalanes d’avui i sempre. Il·lustracions de Laia Berloso (Penguin)
–Torben Kuhlman. Einstein (Joventut)

Tres llibres juvenils:
–Jonathan Auxier, Cendra.  Traducció de Jordi Martín Lloret (Blackie Books)
–Naïm Bartruni, Naïm. Il·lustracions d’Alba Domingo (Piscina, Petit Oceà)
–Josep Pedrals, El joc del penjat (Animallibres)

Gemma Pasqual prescriu dotze llibres per a infants i joves.

Tres àlbums il.lustrats:

–Gonçal López-Pampló, Fran Parreño, On va aquesta gent? (Bromera)
–Xevidom, On és l’Estel·la. Història de Catalunya (Comanegra)
–Òscar Sardà, El follet Oriol i el viatge en globus (Barcanova)

Tres llibres per a primers lectors:
–Caterina Valriu i Antoni Galmés,  Mare, d’on venen els infants? (Disset Edició)
–Irene Verdú, Una carta (Bromera)
–Jaume Copons i Liliana Fortuny, El robot del bosc (Combel)

Tres llibres de 8-11 anys:
–Josep Antoni Fluixà, El somriure de Fàtima (Jollibre)
–Tina Vallès, Els pòstits del senyor Nohisoc (la Galera)
–Jordi Cervera Nogués, Les princeses insòlites (Jollibre)

Tres llibres juvenils:
–Àngel Burgas, Barcelona escape room (Jollibre)
–Cinta Arasa, Paraules, flors i pólvora (Animallibres)
–Jordi Folch, La maledicció de les bruixes (Barcanova)

Tina Vallès recomana dotze llibres perquè infants i adolescents gaudeixin de la lectura.

Tres àlbums il·lustrats:
–Joan Brossa, Petits poemes. Il·lustrat per Mercè Galí (el Cep i la Nansa)
–Gonçalo M. Tavares, Els amics del senyor Valéry. Il·lustrat per Rachel Caiano. Traducció de Mònica López Bages (Onada)
–Bernat Cormand, Lluny. Il·lustrat per Martí Cormand (A Buen Paso)

Tres llibres per a primers lectors:
–F. K. Waechter, Tres són companyia. Traducció de Marina Bornas (Blackie Books)
–Montse Homs, Faules poètiques. Il·lustrat per Laia Domènech  (Kalandraka)
–Pep Molist, Rastellera de colors. Il·lustrat per Alicia Varela (Babulinka Books)

Tres llibres de 8-11 anys:
–Carles Sala, Capità Lluc. Il·lustrat per Subi (la Galera)
–Quim Torres, Constel·lacions (Babulinka Books)
–Eulàlia Canals, L’hivern del Sr. Jeroni. Il·lustrat de Jordi Vila Delclòs (Animallibres)

Tres llibres juvenils:
–Teresa Muñoz, Vint-i-set dinosaures (Estrella Polar)
–Ana Pessoa, Mary John. Il·lustracions de Bernardo P. Carvalho. Traducció de Mercè Ubach (l’Altra Tribu)
–Mariló Álvarez, Piranya social (Sembra Llibres)

Font: Montserrat Serra a VilaWeb

Publicat dins de General | Deixa un comentari

TREBALLAR LA POESIA

Un material per a treballar la poesia que una companya del grup Docents en Xarxa ha volgut compartir creant una presentació Genially, mireu-la perquè està molt bé:

(cliqueu damunt la imatge)

Publicat dins de General | Deixa un comentari