XERRADA DE TERESA DURAN SOBRE GIANNI RODARI

El Seminari Marta Mata comença el mes amb bones notícies. El proper dijous dia 16 ens visitarà la Teresa Duran per a fer-nos una xerrada sobre Gianni Rodari. Els que la coneixeu ja sabeu que és garantia d’aprendre tot gaudint molt, i els que no han tingut encara la sort de participar en les seves activitats ara en tenen una bona oportunitat.

Contingut de la xerrada i inscripció

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ARRAN DE LA POLÈMICA DE ROALD DAHL

Comunicat per una LIJ lliure de censura i correcció política, arran de la polèmica de Roald Dahl

 

L’IBBYcat amb l’IBBY Espanya /OEPLI (Organización Española para el Libro Infantil y Juvenil) i les seves seccions, volem MANIFESTAR LA NOSTRA PREOCUPACIÓ davant la tendència creixent a la correcció política en la literatura infantil i juvenil.

La polèmica suscitada per la notícia de la reescriptura de les obres de Roald Dahl per adaptar-les als nous lectors ha fet emergir un problema que no és nou. Un problema que no només afecta la reedició de clàssics, sinó que té conseqüències sobre la producció actual, condicionada per l’autocensura que molts creadors, editors, prescriptors i mediadors exerceixen habitualment, amb l’objectiu de no incomodar, evitar el conflicte i l’ofensa als lectors actuals.

Aquestes pràctiques de censura ideològica i autocorrecció, que de vegades indueixen a eliminar o no mostrar i en altres casos a integrar temes de tendència, instrumentalitzen la literatura, empobreixen l’oferta editorial i van en detriment del risc, la diversitat, la llibertat artística i l’esperit crític.

Sovint, el desig adult benintencionat de protegir la infància i oferir-li només el món que acceptem i volem per a ells, obvia algunes qüestions:

  1. Els infants viuen contradiccions, injustícies i situacions complexes que no desapareixen pel simple fet de no ser mostrades.
  2. Necessiten ubicar-se en el si d’una història que ve de lluny i saber-se hereus d’una tradició per poder confrontar-s’hi i trobar la seva manera de subvertir-la. Les obres literàries poden ser una finestra per a la projecció d’un futur diferent, però no poden deixar de ser el mirall del moment present i del passat que ens precedeix.

«Els infants necessiten llibres que siguin miralls i llibres que siguin finestres», deia Jella Lepman, tot explicant que els llibres mirall són llibres on podem veure’ns a nosaltres mateixos, la nostra cultura, les nostres experiències, escoltar els nostres noms i veure els nostres pobles i carrers. Mentre que els llibres finestra ens obren al món i ens permeten saber com viuen altres persones, que tenen els mateixos sentiments i emocions humanes que nosaltres.

És per això que ens sembla important REIVINDICAR un compromís col·lectiu amb una literatura infantil i juvenil:

  • Respectuosa amb les capacitats que la infància i la joventut té per llegir i interpretar les obres i el món, des de la complexitat, la ironia, la irreverència, el simbolisme i la imaginació.
  • Lliure del vincle limitador amb els factors educatius i pedagògics que se li atribueixen.
  • Compromesa amb la llibertat creativa.
  • Innovadora i artísticament arriscada, provocadora de preguntes més que facilitadora de respostes i generadora de reptes.

Adhesions:

Les persones o entitats que es vulguin adherir públicament a la reivindicació, poden fer-ho aquí.

Proposta: 

Les escoles, llibreries i biblioteques que ho vulguin poden sumar-se a la marató de lectura en veu alta d’una obra de Roald Dahl, promoguda per algunes professionals i llibreries especialitzades.

L’activitat se celebrarà el dia 24 de març de forma simultània a tots els espais que s’hi adhereixin.

Consulteu la informació de l’esdeveniment a l’agenda.

Dos articles per reivindicar i recordar Roald Dahl:

Algunes notícies sobre la polèmica:

Publicat dins de General | Deixa un comentari

FRANCESC FERRER I GUÀRDIA I MARTA MATA

Aquest blog té la seva raó de ser per l’existència del Seminari de Biblioteca Escolar del Baix Penedés creat per la Marta Mata, Seminari Marta Mata. Per què dic això, doncs perquè la publicació que vull fer no tracta directament la biblioteca escolar ni la LIJ, però és un video que fent la comparativa Ferrer i Guàrdia i Marta Mata sobre el tema “L’educació per ser persones lliures” Assumpta Baig, com a presidenta de la Fundació Marta Mata, i en Vicenç Molina, membre de la Fundació Ferrer i Guàrdia, fan una descripció magnífica de la seva essència pedagògica.

Diu molt amb pocs minuts, els que no heu tingut la sort de conéixer la Marta és una bona oportunitat i els que l’ hem conegut donem fe de que cap dels adjectius en que s’inicia l’explicació està sobredimensionat i tornem a gaudir-ne recordant-la en la riquesa que aportava en les trobades que feiem a Saifores.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

TOTA L’ACTUALITAT DE L’IBBYcat I EL MÓN LIJ

De tota l’actualitat, que podeu consultar en el carrussel de les columnes laterals a Consell Català LIJ, he seleccionat aquestes novetats:

-L’IBBYcat anuncia els millors llibres d’autoria catalana del 2022.

-Cristina Correro i Joan Portell publiquen “Lectures que fan lectors”.

-Mor als 94 anys la il.lustradora txeca Kvêta Pacovská (vegeu llibres ambles seves il.lustracions)

 

 

 

 

 

-Els Laboratoris i les Exposicions de l’IBBYcat roden per tot el territori català a fi de poder contribuir a dinamitzar les biblioteques, escoles, fires, festivals etc. que ho desitgin.

CONSULTAR EL CATÀLEG DE LABORATORIS

CONSULTAR EL CATÀLEG D’EXPOSICIONS

CONÉIXER LES CONDICIONS DEL SERVEI

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EXPOSICIÓ DE L’IL.LUSTRADOR IGNASI BLANCH A LA SALA PORTAL DEL PARDO (EL VENDRELL)

Del 3 de febrer a l’1 d’abril del 2023, la Sala Portal del Pardo acull l’exposició d’Ignasi Blanch “De Berlín al mar”, un títol que resumeix la trajectòria d’aquest il·lustrador i artista plàstic nascut a Roquetes (Baix Ebre) el 1964.

Blanch ha il·lustrat molts llibres infantils i col·labora setmanalment a la revista digital Catorze. També es dedica a la docència i ha participat en diversos projectes solidaris. La seva obra és sincera i expressada des de la llibertat i les emocions. A les seves il·lustracions s’hi respira vitalitat banyada de colors roses, vermells i blaus, amb el pur traç del carbonet i el llapis, on les persones en són les protagonistes.

Recordem alguns dels llibres infantils i juvenils que ha il.lustrat i que trobareu a l’exposició cedits per la Biblioteca Pública Terra Baixa (i que podreu mirar i demanar en préstec).

 

 

L’exposició es va inaugurar el propassat divendres 3 de febrer i es podrà visitar de dimarts a dissabte d’11 h a 14 h i de 17 h a 20 h (festius tancat).

 

Al mes de març hi ha programades tres activitats per a diferents grups d’edat… En tot cas,no deixeu de visitar-la, així de bonica ens ha deixat l’entrada-vestíbul:

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

NO HO PODÍEM PASSAR PER ALT, SR. ESPINÀS

Fa dies que hi dono voltes. Des de l’anunci de la mort d’en Josep Maria Espinàs que volia publicar quelcom que encaixés en el contingut d’aquest bloc  que anés més enllà de la notícia ja prou difosa i avui una companya del seminari m’ha enviat casualment un article preciós d’en Jaume Cela El senyor Espinàs i els mestres.

En aquest article hi ha la idea que no havia sabut trobar, la manera de fer arribar a les noies i nois la seva dimensió humana i humanitzadora.

Mestres, aquests dies a cada aula del nostre país s’hauria de comentar la importància del llegat del senyor Espinàs. Llegir un fragment seu, conversar al voltant d’algun dels seus llibres o tornar a veure alguna de les entrevistes.

 

 

Un dels llibres podria ser aquest: El teu nom és Olga

Publicat el 1986 tracta d’unes emotives cartes adreçades a la seva filla, va ser un èxit editorial i objecte de nombroses traduccions, a part de contribuir al coneixement de la relació amb una filla amb síndrome de Down.

Lletres de cançons-poemes per a totes les edats:

https://www.viasona.cat/grup/josep-maria-espinas/les-26-canconsinfantils,

https://www.cancioneros.com/letras/artista/17283/josep-maria-espinas

Entrevistes:

https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/especial-josep-ma-espinas/espinaslofici-de-conversar/video/5806597/

Podeu anar trobant diferents materials per a les corresponents edats.

s deixo l’enllaç perquè pogueu llegir l’article complert:

https://diarieducacio.cat/author/jaume-cela/

Resumint el que us volem dir és que no passem per alt el seu llegat personal-professional, malgrat sigui en motiu de la seva mort fem-lo reviure és el millor homenatge que li podem fer i una valuosa herència per a nosaltres.

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

DOS ESDEVENIMENTS A TENIR EN COMPTE

Aquest cap de setmana hem tingut dos esdeveniments ben importants.

Un no tan vinculat al tema d’aquest bloc però sí geogràfica i sentimentalment: la presentació en El Vendrell del llibre guanyador del Premi Josep Pla La llei de l’hivern escrit per la vendrellenca Gemma Ventura Farré.

Ha estat un acte multitudinari molt emotiu a on vàrem poder gaudir del seu talent a través de la conversa amb la regidora de Cultura  Sílvia Baquero, en un lloc emblemàtic com és el jardí del Museu Apel.les Fenosa; l’actuació musical de Sandra Borrell, Anna Urpí i Pemi Rovirosa, per acabar-ho amb un brindis a càrrec de les caves Jané Ventura.

També es va poder adquirir el llibre que l’autora va dedicar a tothom qui ho va desitjar…

Tot plegat ha resultat entranyable i meravellós!

   *

L’altre esdeveniment ha estat l’arrencada de l’Any Josep Vallverdú que enguany cumplirà cents anys (amb plena activitat).

Els actes de l’Any Josep Vallverdú han començat aquest diumenge a l’Auditori Enric Granados de Lleida, ciutat natal de l’escriptor i de la qual és fill predilecte. L’autor, de 99 anys, ha estat el gran protagonista de la jornada i ha dit que el seu any és “una mena de nova naixença”, tornar a posar al dia l’obra de l’autor.

L’acte ha comptat amb la projecció d’un fragment d’un documental sobre Vallverdú, una conversa amb ell mateix i una lectura de fragments de la seva obra amb acompanyament musical.

Un video a on l’autor explica com s’inicia la seva trajectòria professional.

Anirem informant puntualment de totes les activitats al respecte.

 
·

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

ACTUALITAT LIJ DE L’IBBYcat

Ja han passat quinze dies des de la darrera publicació de les notícies de l’IBBYcat, poseu-vos al dia clicant la imatge:

Hi trobareu, entre d’altres:

Jornada Faristol de crítica, anàlisi i mediació de la LIJ, que aviat s’obriran les inscripcions. Sota el lema “Destriar el gra de la palla: com valorar els llibres per a infants i joves”, la jornada es desenvoluparà el dissabte 25 de febrer de 10 a 14 h a la Biblioteca Gabriel García Márquez.

Les crítiques de la setmana

Premis que s’han otorgat a autors  LIJ

Agenda de propers esdeveniments: formacions, centenari Josep Vallverdú, etc.

Recordeu que podeu consultar-ho en el carrussel lateral Consell Català de Llibre Infantil i Juvenil,però no està de més anar-ne fent memòria.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

L’ESCOLA ANGEL GUIMERÀ ESTRENA BIBLIOTECA

I no us podeu imaginar la satisfacció que això ens suposa… Malgrat les dificultats, les escoles encara aposten per la BIBLIOTECA ESCOLAR. Aquí, al Baix Penedès, penso que no hi ha escola sense biblioteca, la Marta Mata en va ser la gran impulsora,segur que n’estaria ben orgullosa i nosaltres és el mínim agraïment a tota la seva bona feina, va deixar la llavor.

En aquest enllaç trobareu el video retransmès per rtv El Vendrell a on podeu veure imatges del nou espai, la presentació i sobretot la il.lusió que es perceb.

https://www.rtvelvendrell.cat/lescola-angel-guimera-estrena-biblioteca/

Publicat dins de General | Deixa un comentari

EL DIA ESCOLAR DE LA NO-VIOLÈNCIA I LA PAU, UNA OPORTUNITAT PER RECORDAR QUE LA PAU ES FA CADA DIA

En un dia com avui vull compartir la publicació que ha fet l’Associació de Mestres Rosa Sensat de l’article de la Marina Caireta investigadora de l’Escola De Cultura de Pau de la UAB. Enguany, més que parlar de llibres que tracten el tema de la Pau per ésser treballats aquest dia, motivar a fer-ne una eina dins d’un projecte global per a incentivar valors i actituds en la quotidianitat escolar. Títols en trobareu molts, alguns/bastants en anteriors publicacions en aquest mateix bloc, però cal la reflexió a que ens convida aquest article.

Al voltant de cada 30 de gener, Dia Escolar de la Pau i la No-violència Escolar (DENIP) en commemoració de la mort de Gandhi, moltes escoles i docents es plantegen activitats de sensibilització a favor de la pau. Això és fantàstic, aquesta efemèride esdevé una gran oportunitat de sensibilització per a la pau.

Alhora, pot ser una eina de doble tall, com passa sovint, tot depèn de com plantegem les coses. M’explico: ens podem plantejar aquesta jornada com un moment per fer un taller de sensibilització que no tenim temps d’encabir al currículum, o per introduir una unitat didàctica on tractem temes de pau i aprofitem el DENIP com a excusa, i tant! Malauradament, també hem tingut ocasió de veure centres amb força violència interna on, en lloc d’aprofitar l’ocasió per fer revisió interna, definir propòsits de millora i enfocar com avançar-hi (que seria una bona manera d’aprofitar-ho), a les aules es fan activitats “bolet” (puntuals i deslligades de la pròpia realitat), o millor encara, s’organitza una gran activitat col·lectiva, molt lluïda visualment (grans murals, llançament de globus o coloms, vídeos o fotos que per difondre a les xarxes, etc.), mentre els infants es barallen pels globus, els murals o per sortir al vídeo. Atenció, és aquí quan l’efemèride es converteix en una eina de doble tall, si us plau no caigueu en aquest error.

Sortosament, també hi ha experiències boniques i profundes, on després d’un projecte intens que els infants han treballat a fons durant les setmanes prèvies, el DENIP es transforma en un moment de celebració col·lectiva amb un acte ben lluït (on també hi poden cabre globus, murals, vídeos i coloms). Un moment també d’obrir l’escola a l’entorn i compartir amb la comunitat educativa els resultats d’aquest projecte, ja sigui amb una exposició, un vídeo, una publicació o el que la imaginació i les forces els permetin. Aleshores, partir de l’efemèride i aprofitar-la per impulsar un projecte transversal així té molt sentit.

I vosaltres? On us situeu? Sou del primer grup? Del segon? Del tercer? Dels que pel DENIP no fem res?… O dels que el fem cada dia? Perquè la pau es fa cada dia. La pau no és només la utopia, l’horitzó que ens permet aconseguir relacions més respectuoses i cooperatives, i estructures socials més justes i equitatives, sinó sobretot el camí que fem cada dia, el mètode, les maneres de fer, que ens permeten portar-ho a la pràctica. He vist centres i mestres que fan molt sense saber-hi i d’altres que fan poc amb el convenciment que fan molt, us convido a prendre consciència de quin és el vostre cas.

Un infant que experimenta cada dia relacions pacífiques on els conflictes es resolen de forma no violenta, serà un infant que aprendrà habilitats per a la pau i tindrà un model de referència que podrà transferir.

Construir pau cada dia en un centre educatiu implica tenir un projecte de convivència (PC) potent, on es garanteixi un bon treball tutorial per enfortir les relacions no violentes entre infants a través de pautes clares de comunicació no violenta; d’actituds i activitats que fomentin l’autoestima, l’estima i la confiança mútua; d’estructures cooperatives i d’espais de diàleg estables i freqüents. Un PC on el centre incorpori en les seves estructures pautes clares i recursos per poder transformar els conflictes de forma restaurativa, així com per crear marcs normatius restauratius, tant pel funcionament entre les persones adultes (en el claustre i entre l’equip educatiu), com en els grups d’alumnat. Un PC que vetlli per evitar tant el càstig com la impunitat, apoderant l’equip educatiu d’eines per, des d’un mètode clar i compartit, transformar els conflictes de forma pacífica, no només per solucionar els problemes que plantegin i restaurar les relacions afectades, sinó i sobretot per fer-ne una oportunitat educativa. Quina millor oportunitat d’aprenentatge que aprofitar la vida real, allò que realment viuen i els afecta (i els conflictes afecten molt), per orientar-los de com abordar-los (prèviament haurem donat pautes a classe) i avaluar-ne el progrés des de la pràctica, tal com fem amb l’escriptura o les operacions matemàtiques.  Tingueu present que el conflicte és l’eix vertebrador de la pau. Un infant que experimenta cada dia relacions pacífiques on els conflictes, inevitables en la convivència, es resolen de forma no violenta, serà un infant que, immers en una cultura de pau, aprendrà habilitats per a la pau i tindrà un model de referència que podrà transferir a altres entorns.

Cal impregnar el currículum de continguts que permetin desenvolupar en l’alumnat competències per a la justícia global.

El PC, a més, incorpora una dimensió de cultura de pau que ens permet ampliar aquesta experiència de pau local al centre, amb comprendre i actuar a favor de la pau global. Alhora, el currículum en el seu desplegament planteja moltes orientacions que ens faciliten educar per a la pau i la justícia global.  És a dir, complementàriament a organitzar la vida de centre amb criteris de pau, cal impregnar el currículum de continguts que permetin desenvolupar en l’alumnat competències per a la justícia global. I això no correspon només a l’àmbit de socials, o de valors, cal fer-ho de forma integrada des de tots els àmbits. Ja hi ha qui ho està fent, coneixem centres i docents, que tenen clar que tots els àmbits són necessaris per educar per a la pau i la justícia global. Posem l’exemple dels EduglobalSTEM, un grup de treball de l’ICE de la UAB que té clar que les ciències i la tecnologia són estratègics per a la pau i la justícia global (s’evidencia més que mai amb la pandèmia) i plantegen estratègies i realitzen projectes per fer-ho a les seves aules i compartir-ho fora.

El DENIP us pot ajudar a fer un pas més: cada any tindreu algun nou contingut de pau al currículum.

En conclusió, si sou d’aquells centres que treballeu cada dia (tant de bo!) aprofiteu el DENIP com a oportunitat per a fer-ne projecció social i compartir amb la comunitat les vostres capacitats i aprenentatges. Si sou de les escoles (o potser profes) que aprofiteu el DENIP per introduir puntualment la temàtica de la pau, us convidem a plantejar-vos una seqüència didàctica de la qual us pugui quedar algun nou contingut per integrar al currículum per als cursos vinents, així el DENIP us pot ajudar a fer un pas més, cada any tindreu algun nou contingut de pau al currículum. Si us passa que sentiu que el DENIP esdevé una pantomima buida de contingut per justificar que feu educació per la pau, tot i que sou conscients de la violència al vostre centre, feu-ne una oportunitat per revisar-ho, hi ha molts bons materials i experiències que podeu copiar, adaptar o recrear a la vostra mida.

I si feu alguna cosa de la que sentiu orgull, si us plau compartiu-ho al mapa del DENIP de la Fundipau, així altres ho podran copiar i millorar, aquí us en deixo la web https://fundipau.org/denip/ . Gràcies i bon DENIP!

 

Marina Caireta Sampere, 
investigadora de l’Escola de Cultura de Pau de la UAB

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari