El Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, ha fet públic un estudi del Pla Estadístic Nacional que proporciona informació sobre les principals característiques de les biblioteques escolars relacionades amb el seu equipament i instal·lacions, la seva activitat i els seus recursos materials, econòmics i humans.
N’hem fet un petit buidatge per tal de tenir-ne una idea pel que fa a com estem a Catalunya.
a) Centres que compten amb zones diferenciades a la biblioteca, per tipus de zona: Estem al lloc 13 de 19
b) Nombre d’ordinadors i terminals informàtics: En aquest apartat estem força bé. Per sobre de la mitja
c) Centres que disposen d’equipaments i recursos per a serveis bibliotecaris: Per sota de la mitja
d) Existència d’un projecte de biblioteca integrat en el projecte educatiu: Estem en el lloc 13 dels 19
e) Hores d’apertura: Per sobre de la mitja
f) Centres on és possible l’accés a la biblioteca d’altres tipus d’usuaris ( que no sigui l’alumnat): Estem en el lloc 15 dels 19
g) Centres que utilitzen la biblioteca per a la realització d’activitats: A qualsevol de les activitats que s’hi esmenten, sempre estem per sota de la mitja.
h) Realització de préstecs domiciliaris: Som la 3ª Comunitat que menys realitza aquest servei
i) Segons la despesa realitzada a la biblioteca en un curs: Fins a 500 € som la 3ª de les 19 (Per tant, de les que menys pressupost hi dediquem). La resta de trams, estem a la mitja
j) Nombre de persones amb equip de biblioteca: Som la 3ª en percentatges que no en té cap
k) Nombre d’hores setmanals de dedicació del/la responsable: En la franja d’una hora o menys, som la que guanyem (un 42,7%), i a la resta de franges, sempre estem per sota de la mitja. I pel que fa a la dedicació de la resta de l’equip de la biblioteca, guanyem per golejada en poca dedicació (un 63 % hi dedica una hora o menys)
l) Som una de les Comunitats, que l’atenció de la biblioteca l’atén menys el professorat (78,5%) i una de les que més personal especialitzat (especialment a secundària).
Com veieu, malgrat l’impuls donat pel programa Puntedu (i sort d’això), no estem a un nivell com d’altres Comunitats (i en general a la cua). I el camí que ens espera a partir d’ara, no és pas per a millorar-lo. Però no deixa de ser curiós llegir al nou document sobre competències el següent (pàg. 61)
Aquest tipus d’activitat comporta tenir una biblioteca de centre i d’aula ben dotada, tant de quantitat de llibres com de varietat
Per a llegir l’estudi al complet, cliqeu aquí. Ho podem comentar el proper dia al Seminari