Can Panosa, la casa de les abelles

El 19 d’abril vam anar a Can Panosa, la casa de les abelles, on en Ramon i la Cèlia ens van explicar moltes coses sobre les abelles i la mel. Mireu tot el que vam aprendre: 

QUÈ N’HEM APRÈS DE LES ABELLES?

-Les abelles són insectes salvatges de color marró i negre.

-Les abelles fan mel.

-Hi ha una abella que és la reina i és l’única que pot fer ous.

-La reina és una mica més llarga i té un color una mica vermell.

-Quan neix una altra abella reina es barallen i guanya sempre la més jove. Només hi pot haver una abella reina a cada casa /rusc.

-Les abelles agafen nèctar de les flors i en fan mel.

-Si es mor una abella dins del rusc o entra un altre insecte el cobreixen amb pròpolis.

-Les abelles guàrdies estan a l’entrada per olorar les abelles que volen entrar. Saben si una abella és de la seva casa per l’olor.

-Si no empipes les abelles no et fan res.

-Els abellots són ganduls, no poden picar i el seva cel·la de la bresca és igual de gran que la de la reina.

-A l’hivern deixen els abellots a l’entrada a fora per ganduls i es moren. Les abelles no es mouen de dins.

-Les abelles poden ventil·lar molt ràpid les seves ales. És l’animal que mou més ràpid les ales (200 vegades per segon).

-Si una abella troba pol·len, n’agafa i torna al rusc. Després explica a les altres com anar a aquest lloc. Ho fan fent un ball en forma de 8 i ballant com si fos un txa-txa-txa. Quan una abella hi torna hi va en línia recta.

-Les abelles quan veuen fum xuclen mel ràpid per por que se’ls cremi “la casa” i van a buscar un altre lloc.

-Si una abella pica a algú es mor.

-Les abelles fan els ruscs i les bresques amb resina.

-Les abelles reines envien les abelles exploradores a buscar un altre lloc per viure i després hi envia les abelles escombriaires per netejar-ho.

-Les abelles durant l’hivern no fan caca, s’aguanten perquè són molt netes. Quan surten amb el bon temps fan caca (has de vigilar passar sota seu).

-Les cases de les abelles les mouen de lloc per fer mels diferents i per anar pol·linitzant.

-A les abelles els agrada qualsevol cosa que porti sucre. En Ramon ens va explicar que una vegada un camió que portava gelats calipo va bolcar i les abelles hi van anar i van xuclar aquests gelats. Després va resultar que les seves abelles van fer mel de color verd i rosa.

-A Can Panosa fan 5 tipus de mel: de romaní, acàcia, mil flors de prat d’alta muntanya, bruc i castanyer.

-La mel no caduca mai.
1516 CI Can PanosaVID-20160420-WA0014

Excursió a Núria

Ahir dia 14 de març els alumnes de CI vam anar a Núria a fer un taller d’iglús ja que tornant de vacances treballarem l’aigua i el gel des de l’àrea de medi.

Ens ho vam passar molt i molt bé! Vam marxar de l’escola en tren fins a Ribes de Freser. Allà vam agafar el cremallera que ens va portar fins a Núria. Quan vam ser a Núria vam poder jugar amb la neu! Va ser fantàstic!

En Sergi i en Jofre, els nostres monitors, ens van ensenyar com fer un iglú! Vam treballar moltíssim! Fer un iglú és més difícil del que sembla! 

Mireu, mireu les fotos:

 

 
1516 CI Excursió a Núria

 

PROJECTE INTERDISCIPLINARI: Setmana del 7 a l’11 de març

 

De font en font, aprenem de l’aigua.              

7/3/2016

ENS SITUEM

Ens situem al plànol i descobrim el recorregut que farem dimecres.

Utilitzarem mesures i cal saber com les recollirem.

ENS DOCUMENTEM

 Què sabem de la font?

Molts hi hem anat a la font de Sant Jordi i estem investigant tot el que cal aprendre.

MESUREM

 Practiquem mesures que necessitem per a fer un bon projecte.Tenim eines que aprenen a fer servir.

LLEGIM

                                         LA FONT MÀGICA

PREDICCIONS: La font és màgica perquè ens concedeix desitjos, canvia de color, té poders…

Els colors ens fan pensar en els nostres sentiment. Pensem com em puc sentir.

 Hem escoltat amb molta atenció el conte, el llegirem a casa i a la classe hem d’acabar la fitxa.

8/3/2016

 BIBLIOTECA

 Hem vist i llegit un recull de llibres molt interessants que parlen de l’ aigua. Hem escollit els que ens han agradat més.

 FONTS I TRADICIONS

/

ENGLISH

EXPERIMENTING WITH WATER

 Comencem a saber la història de la Font de Sant Jordi i que significat ara i abans per al nostre poble.

While one group was doing the activity of “Fonts i tradició”, the other group was experimenting with water. 

To do our experiment we need: black light, tonic water, some mineral water and 3-4 highlighters.

First, we observed a bottle of mineral water under the black light. Nothing happens. 

Then, we did the same action with tonic water and we realized that tonic water glows under black light.

After that, we came to the conclusion that if we put a highlighter into a bottle of mineral water it can glow too. We mixed some colours and it was fantastic!

IMG_20160308_102157

 ARQUITECTES DE FONTS

 

 La nostra font l’ hem dissenyat amb figures geomètriques.

Questió d’ enginy.

ESCRIVIM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FONTS I TRADICIÓ

Escrivim és una activitat que ens cal molta informació de la font. Aquest tarda hen treballat l’ITINERARI DE L’ESCOLA A LA FONT. Ara ja ho tenim clar, només ens cal demà posar en pràctica l’activitat.

Dibuix: Abdelali 

Escoltem els itineraris abans de fer la fitxa:

Autors: Pau  i Pere 

Autors: Martí i Jan 

Autors: Denis i Ferran

 

                                     9/ 3/ 2016

 

Comencem per la paraula FONT, té més significats si voleu veure aquesta mostra d’ en Marc Farrés:

2016-03-09_10-54-22

ESCRIVIM

Ens estem preparant a fons l’ESCRIVIM: pas a pas anem decidint les parts de la fitxa.

Responem les preguntes i anem pensant les frases del nostre text. Cada dia escrivim millor!

OBSERVEM

MESUREM: Més que divertit, avui a la tarda hem experimentat les mesures de longitud.

– Sabeu la distància de l’escola a la font de Sant Jordi?

Nosaltres ho hem mesurat amb la roda. Ei, cal estar atents, cada clic és 1m.

Atenció mirem el plànol i anem per feina! Tenim totes les dades a la fitxa.

PENSEM UNA MICA…

Si el trajecte d’anada és de 591,50 m. De quants metres serà el trajecte d’anada i tornada? ___________.

ENS DOCUMENTEM: Quan hem arribat a la font els padrins ja ens esperaven. Avui ens han acompanyat el Sr. Joaquim Bosch i el Sr. Víctor Bordas. Hem après moltíssimes coses!

L’ANÈCDOTA: Fa molts a Sant Quirze hi vivia una família de gitanos. Quan arribava el bon temps s’instal·laven als voltants de la font i s’hi quedaven a viure tot l’estiu.

OBSERVEM I ENS SITUEM: -Què hi veiem a l’entorn més proper de la font?

Una nau industrial.

Moreres, plàtans, tuies, xiprers, pollancres i verns.

El riu Ter.

La via del tren.

El campanar.

La zona esportiva.

Cases del nostre poble.

El pont.

EXPERIMENTING WITH WATER:

We also experimented with the water of the fountain. We checked the temperature of it using a water thermometer. We also check how many litres could we have in 15 seconds and then we guessed how many litres we could have in the double of time, 30 seconds. Then we checked our answers. We also used different types of bottles to play with time and litres.

 
1516 Observem la font in English

10/3/2016

MESUREM

Avui hem parlat de mesures longitud, capacitat i pes.

En el nostre itinerari a la font de Sant Jordi treballem les mesures de LONGITUD. Hem repassat l’itinerari perquè ahir molts nens i nenes no hi eren. Estem contents, ja estem tots bons!

1516 Mesurem CI
 

 

BON INICI DEL CURS 15/16

PROJECTE LA LLUM:

Mireia Roura ens ha fet uns experiments per a pintar amb llum negra.

 

IMG_5551

Ara ja hi som tots i totes! Aquí teniu una foto a la nostra nova classe!

SOM ELS COETS DE 1r, JA SOM MOLT GRANS!

ENS AGRADA MOLT ANAR AL PATI A JUGAR, ENS AGRADAR FER MATES, CASTELLÀ, ANGLÈS, CATALÀ, TALLERS…SOM MOLT TREBALLADORS!

ENS AGRADA MOLT L’ESCOLA I LA CLASSE NOVA QUE TENIM.

QUAN HI SIGUEM TOTS ELS NENS I NENES PENJAREM UNA FOTO DE TOTS ELS COETS!

FINS AVIAT

 

TEATRE L’ ENDRAPASOMNIS.

NOU CURS

Capbussar-te al nou curs amb ganes,
respirar flaires d’un estiu encara recent
sentint històries quotidianes
i aventures il·lustrades.

Estrenar llibres i aules,
descobrir a les finestres
llums ja declinades
que s’estiren per claudicar de cop
en benefici d’un creixent cel fosc…
I escriure a la llibreta, malgrat tot,
el títol de la primera lliçó amb bona lletra.