Bones pràctiques en orientació educativa i TIC

blog 2015

Bones pràctiques en orientació educativa i TIC

Aquesta és una bona mostra del que s’està fent bé en orientació en els últims anys:

Font: http://orientapas.blogspot.com.es/2015/12/avance-de-ganadores-de-premios.html
Publicat dins de Orientació | Deixa un comentari

Les 17 competències emocionals

Les 17 competències emocionals per a ensenyar als alumnes

 

Publicat dins de Creixement personal, General | Deixa un comentari

La Jornada de Portes Obertes al centre

DSC_0004

Al llarg del curs, les escoles i instituts organitzen Jornades de Portes Obertes on es pot conèixer els estudis que ofereixen, les seves sortides professionals i visitar-ne instal·lacions, tallers, gimnàs i laboratoris. Aquí pots consultar alguns dels documents presentats pel Departament d’Orientació Escolar.

Documents informatius per a les famílies:

  • Presentació Jornades de portes obertes.
  • Característiques de l’adolescent, enllaç.
  • La comunicación, enllaç.
  • Com podem ajudar els fills en l’estudis, enllaç.
  • Promoció dels hàbits saludables entre els joves, enllaç.
  • L’alimentació, enllaç.
  • La dislèxia, enllaç.
  • El TDAH, enllaç.
  • Documents pels pares alumnat nouvingut en diferents idiomas educació, enllaç.

Webs informatives:

  • Web GENCAT: Educar i créixer en familia, enllaç.
  • Web XTEC: Escola i Família. Junts x l’Educació, enllaç.

Vídeos

Publicat dins de General | 1 comentari

L’adolescència

TRETS CARACTERISTICS DE L’ADOLESCENT.

L’adolescència és l’etapa de la vida que s’inicia amb la pubertat i acaba quan s’assoleix l’estatus social d’adult. La situació cronològica d’aquests límits és imprecisa.

Als països industrialitzats aquest procés pot durar deu anys. La infantesa té la seva fi natural entre els deu i els catorze anys. Entre la fi de la infantesa i allò que ja es pot anomenar edat adulta se situa l’adolescència.

. Per a uns es tracta d’una etapa més, amb la mateixa quantitat i el mateix tipus de problemes que qualsevol altra, per a d’altres és un període caracteritzat per grans oscil·lacions en el comportament, rebuig de les normes establertes, rebel·lió i un reguitzell de conflictes.

No es pot generalitzar sobre la manera de ser dels adolescents. Els joves comparteixen una sèrie de situacions i problemes comuns, com ara la necessitat de preparar-se per al futur, treballar per subsistir i ser membres lliures i responsables de la societat, i establir la pròpia identitat. Però les experiències vitals no són les mateixes per a tots des del moment en què els ambients són diferents.

. Període caracteritzat per l’interès per l’altre sexe, les experiències sexuals i l’intent d’exercir rols adults.

En les societats occidentals la infantesa es caracteritza per ser una etapa de joc despreocupat, d’estudi i d’una sèrie d’activitats en general molt diferents de les de l’adult, i amb poques responsabilitats. L’adolescència és un llarg període intermedi en què el subjecte comença l’aprenentatge dels rols de l’adult.

. Desenvolupament intel·lectual:

Canvi qualitatiu en les estructures cognoscitives del nen, que el porten a assolir la maduresa en aquest camp. L’adolescent ja és capaç de pensar d’una manera abstracta, flexible i efectiva, sense necessitat de fer referències concretes. Pot imaginar totes les conseqüències lògiques d’una hipòtesi, raonar i trobar una solució als problemes sense estar condicionat per la percepció immediata, el coneixement personal o l’experiència passada.

La seva capacitat d’aplicar la lògica abstracta al món que l’envolta li permet imaginar possibilitats ideals i adoptar unes creences, però en comparar-les amb el món real de vegades es troba que no concorden. Això el mena a criticar els adults i prendre una postura inconformista. L’adolescent es torna introspectiu, analític i autocrític perquè comença a dirigir el seu pensament cap endins.

El jove conceptualitza els seus pensaments i reflexiona sobre el que pensen els altres; això és una forma d’egocentrisme. Com que es creu el centre d’atenció, reflecteix en els altres les creences pròpies: si s’agrada, pensa que tots l’admiren, però si no està satisfet d’ell mateix, creu que tothom el critica. Per poder establir relacions mútues amb qui l’envolta, cal que es produeixi un descentrament, un canvi de perspectiva de si mateix i dels altres; això s’assoleix amb la maduració.

. Formació de la identitat

La formació i consolidació de la identitat és probablement l’adquisició més important que es fa durant l’adolescència. L’ésser humà necessita tenir un conjunt coherent i consistent d’ideals, d’objectius i de necessitats per orientar la seva acció i que siguin norma per a la seva conducta.

La societat actual crea una situació de provisionalitat que no facilita trobar respostes satisfactòries; al capdavall s’endarrereix la maturació, ja que cada vegada és més exigent amb el jove abans de permetre-li d’actuar com un adult. L’adolescent assoleix el sentit de la identitat quan descobreix el propi destí en la vida.

INDICACIONS PELS PARES

  • Destinar temps a escoltar als fills. Compartir vivències i experiències, més queno pas donar consells. Cal estar disponibles, accessibles.
  • Posar límits a les seves demandes. Mantenir normes familiars clares. Si no mantenen unes normes clares, els pares poden veure’s desbordats per les crisis adolescents. La resistència a la norma familiar forma part del conjunt de comportaments habituals del jove i, per tant, els pares no hi ha de donar més importància ni modificar els seus costums per aquest motiu.
  • Ajudar-los fent el seguiment dels seus estudis. Cal que els pares tinguin informació de com van els fills, que els hi agrada, on tenen dificultats, quines son les seves habilitats…

Font: EAP de Sant Cugat

Publicat dins de Creixement personal, Orientació | Deixa un comentari

Recursos aula d’acollida

recursos

ALUMNAT NOUVINGUT

RECURSOS PER ELABORAR DOSSIERS ADAPTATS

 Alumnes nouvinguts

Matemàtiques

Anglès

Socials

Naturals

Tecnologia

Tutoria

 

Publicat dins de Recursos | Deixa un comentari

El coneixedor parla … el savi escolta.

dscn7530

Imagineu la situació, en qualsevol restaurant, en un menjar típic de deu persones, hi ha almenys tres converses simultànies i creuades, cadascú amb el que té més lluny, i és freqüentment que en alguna d’aquestes parelles improvisades parlin els dos alhora explicant la mateixa cosa. Com es tapen els uns als altres criden tots. Sembla que diguin: “Jo vull explicar el meu i després, si algú vol parlar, ja veurem si escolto. Però primer el meu “.
La importància de respectar els torns en una conversa. Cada vegada és més difícil trobar que les converses són pausades i lentes, on cadascú parla com si haguessin torns i on rarament ningú aixeca la veu; em trobo moltes vegades a reunions, i no tan sols amb alumnes o companys, amb dificultats per entrar en una conversa, començo a parlar i de seguida algú m’interromp, i un altre o una altra interromp una altra vegada i al final tots estan parlant alhora … un sense sentit.

Sou dels que parlen i parlen sense parar o dels que callen i intenten escoltar? Esteu d’acord que escoltant s’aprèn, parlant no?.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

El cos parla, encara que no ens adonem

vermell

Per a això cal observar el conjunt de gestos i la seva afinitat amb els missatges verbal; i tenir en compte la influència del context i l’edat de l’individu.

  • Que diem amb les mans, els braços, el cap, els ulls i les cames: Tapar-se la boca (mentre es parla), tocar-se el nas, fregar-se un ull,  estirar-se del coll de la camisa: aquests quatre gestos indiquen mentida o engany.
  • Gratar-se el coll: aquest gest denota dubte o incertesa.
  • Dits en la boca: denota inseguretat i/o que s’està sota pressió
  • Exhibir els palmells de les mans: indica que es diu la veritat, que és honest i lleial.
  • Dits entrellaçats: indica un estat de frustració o que s’està dissimulant una actitud negativa.
  • Mans en ogiva: mostra confiança i seguretat en si mateix.
  • Mans preses darrere de l’esquena: denota superioritat, autoritat, seguretat.
  • Mans darrere de l’esquena prenent-se el canell o el braç: que es té autocontrol.
  • Donar suport el cap amb la mà: m’estic avorrint.
  • Donar suport la galta o el mentón sobre el puny de la mà: que s’està realitzant una avaluació.
  • Donar suport la galta o el mentón sobre dos dits en L: que s’estan tenint pensaments negatius.
  • Acariciar-se la barbeta: indica que s’està prenent una decisió.
  • Acariciar-se el clatell: indica que hi ha enuig o frustració.
  • Encreuament standard de braços: indica una actitud defensiva o negativa també inseguretat.
  • Encreuament amb els punys tancats: indica actitud de defensa i hostilitat.
  • Encreuament standard de cames: aquesta posició és una actitud defensiva.
  • Encreuament en 4: significa competència i discussió.
  • Encreuament en 4 prenent-se la cama: posició que denota tossuderia.
  • Encreuament estant de dret: significa incomoditat i tensió.
  • Encreuament de turmells: pot ser un vici de postura o que s’està dissimulant una actitud negativa.
  • Si les pupil·les estan dilatades: això demostra sinceritat i actituds practiques.
  • Si les pupil·les estan contretes: s’està mentint o hi ha enuig.
  • Ulleres de sol posats: estem en presència d’un ocultamiento estratègic.
  • Si el cap es troba inclinat lateralment: significa que hi ha interès.
  • Si està inclinat cap avall: hi ha desaprobació, actitud negativa, oposició.
  • Si el cap és sostingut amb les mans pel clatell: aquesta és una actitud dominant i de superioritat.
Publicat dins de Educació emocional, PNL | Deixa un comentari

LA CREDIBILITAT

alumnes1

No és suficient amb dir la veritat per a ser creïble, tot contingut expressat a través de la comunicació verbal ha de ser acompanyat d’altres elements que converteixen a aquesta veritat en una veritat creïble.

Perquè la credibilitat en la comunicació es produeixi s’han de conjugar tres elements primordials: el contingut, el que veig i el que escolto

Per exemple: si algú ens digués: “t’estimo” mirant per a altre costat, seriós i en to de veu alt;  segurament no li creuríem,  per que si bé el contingut del missatge és clar i precís la nostra expressió corporal està dient el contrari.

D’acord a estudis realitzats per experts en comunicació interpersonal en la UCLA (universitat de Califòrnia, els Angeles), el llenguatge corporal representa el 55% de la comunicació, el to de veu el 38% i la paraula el 7% restant. En conseqüència el 93% de la comunicació esta manejat pel que es denomina la comunicació no verbal o també comunicació corporal.

Publicat dins de Educació emocional, PNL | Deixa un comentari

PNL: Com domesticar el teu cervell?

mural2

Les teves paraules tenen molta més influencia de la qual podriem imaginar, ja que de la forma de com et parlis depèn l’èxit de les teves accions.

Cada vegada que dius “intentar” o “tractar” li suggereixes a la teva ment solament això, un intent; en canvi si simplement penses en fer-lo, ho realitzes ja mateix.

Si utilizes expressions com  “m’agradaria”, “podria” i “hauria” seguiràs patint en l’intent de fer les coses. En canvi, si optes per experimentar amb el “vull” i “vaig a ” passaràs del dit al fet fàcilment.

Per tant,

  • Digues-li al teu cervell el que si vols que faci.
  • Per al teu cervell pensar i fer és el mateix.
  • La part inconscient del teu cervell no té límits. El límit ets tu mateix, el que tu li posis, el que tu decideixis.
  • El teu cervell obeix les teves ordres. Per això és important que siguis específic en el que demanes.

Com podràs veure, la programació neurolingüística és un àrea molt important a fer en la teva persona, ja que aquesta t’ajudarà a obtenir els objectius que et plantegis en totes les àrees de la teva vida.

Publicat dins de Creixement personal, PNL | Deixa un comentari

Què és Programació Neuro-Lingüística o PNL?

treball1

Aquesta ciència estudia aspectes importants que influïxen a l’hora de produir-se experiències en l’ésser humà. Els seus components són: Neurologia, Lingüística i Programació.
El sistema Neurològic regula el funcionament del nostre cos, la Lingüística regula el com ens interrelacionem i ens comuniquem amb la gent i la Programació es refereix als tipus de models que creem del món que ens envolta.
La Programació Neuro-Lingüística descriu la dinàmica fonamental existent entre la ment (neuro) i el llenguatge (lingüística) i com aquesta relació afecta al nostre cos i comportament.

Publicat dins de Creixement personal, PNL | Deixa un comentari