Experiments científics amb aigua

Des de ben petits, tenim la necessitat d’explorar i conèixer el món que els envolta. Aquesta interacció amb l’entorn és un aspecte fonamental de l’aprenentatge dels infants perquè els permet interpretar i comprendre els fenòmens i processos que succeeixen en el món.

És en aquest sentit que volem acostar la ciència a la primera Infància. La ciència vista com a eina per comprendre el món i com a recurs per estimular la curiositat natural dels infants.

Aprofitant que aviat començarà la calor, ens centrarem en concret en un bé tan apreciat com és l’ aigua, que utilitzarem com a recurs per potenciar el coneixement científic.

El contacte de l’infant amb l’aigua és present en moltes de les activitats de la vida quotidiana, per exemple en obrir l’aixeta i rentar-se les mans. La manipulació d’aquesta ajuda als infants a ser conscients de les seves capacitats, a consolidar diferents conceptes, a relacionar-se amb el medi i amb les persones que l’envolten.

Llar d’infants La Baldufa

Quan els infants juguen amb l’aigua, desenvolupen les percepcions i sensacions que els provoca en contacte amb el seu propi cos: sec, mullat, calor, fred, lliscant, etc. I al mateix temps, gaudeixen fent-ho.

Per afavorir aquest contacte tan màgic, podem crear i oferir alguns espais de lliure manipulació, on de manera controlada, els més petits de la casa puguin tenir contacte amb l’aigua i les seves qualitats. A continuació us llistem algunes propostes les quals us poden ajudar a crear algun d’aquests espais:

  • AIGUA A DIFERENTS TEMPERATURES: Calenta, tèbia, natural, freda o fins i tot, congelada.

Llar d’infants La Baldufa

  • UTENSILIS DIVERSOS: També podem oferir utensilis de diferents formes i materials que permetin accions com: Omplir, buidar, vessar, transvasar, etc, amb els quals a través de la seva manipulació i el joc els infants aniran fent les seves pròpies hipòtesis, de capacitat, de pes, de quantitat… I formular les seves pròpies preguntes: Què puc fer amb aquest objecte? Què passarà si…? I si poso l’aigua aquí? Activant d’aquesta manera, el que anomenem “pensament científic”.

Llar d’infants La Baldufa

  • MATERIAL PELS TRANSVASAMENTS: Coladors, ampolles, embuts, envasos de plàstic, culleres, esprais, mànegues, etc.


  • PROPOSTES D’EXPERIMENTACIÓ AMB AIGUA: experiments científics senzills amb aigua que podeu compartir amb els vostres fills i filles.

GLAÇONS DE COLORS

Necessitarem els següents materials:

  • Aigua

  • Gots o recipients

  • Colorant alimentari

  • Motlle per fer glaçons

  • Paper o cartolina.

Barrejarem l’aigua amb el colorant que vulguem utilitzar i observarem com aquesta canvia de color, ho podem fer de diferents colors. Ho posarem en el motlle i deixarem que es congeli al congelador durant un dia.

Un cop tinguem els glaçons preparats, els repartirem en un o diferents recipients i deixarem que els infants experimentin.

A més a més, podem posar un paper com a base i deixar que aquests glaçons de colors llisquin per sobre. Segur que quedaran uns dibuixos molt macos.


SURA O S’ENFONSA

Necessitarem objectes que surin i altres que no:

  • Pedra

  • Tap de suro

  • Pal

  • Fulla

  • Cullera de metall

  • Recipient

Fem servir una palangana o recipient amb aigua i anem posant els elements triats d’un en un, per tal de poder percebre que passa en cada cas. Podem separar els que suren dels que no. I si al final hi posem tots els objectes a l’hora? Què passarà llavors?


QUÈ PASSA SI….? (DISSOLUCIÓ)

Necessitarem els següents materials:

  • Sal o sucre

  • Paper

  • Sorra

  • Farina

  • Pedres o herbes

  • Recipient o got

  • Cullereta

Es tracta d’anar posant els diferents materials d’un en un a l’aigua i amb les mans o amb ajuda d’una cullereta per remenar, veure si es dissolen, es desfan, sedimenten o bé no s’alteren en introduir-los en l’aigua.

Deixarem que els infants experimentin les diferents textures de l’aigua amb els diferents materials que s’han anat barrejant.


FEM BOMBOLLES DE SABÓ

Necessitarem els següents materials:

  • Sabó de rentar els plats

  • Una canyeta o ampolla de plàstic

  • Mitjó vell

  • Aigua

  • Recipient

Barrejarem aigua amb sabó en els plats i tocarem l’espuma. Amb ajuda de les mans, fent la pinça amb el dit gros i l’índex, o de la canyeta bufarem i farem bombolles perquè els infants juguin i explorin. Talleu el cul d’una ampolla de plàstic i poseu a sobre el mitjó, suqueu el sabó i bufeu perquè surti una espuma molt divertida.


Esperem que us animeu a fer alguna d’aquestes propostes tan refrescants i gaudiu de les ciències amb l’ aigua. Això si, recordeu fer-ne un ús prudent i conscienciar als infants de la importància de no malgastar-la i de fer servir només l’aigua que realment necessiteu. La que us sobri, podeu reutilitzar-la per exemple per regar.

Animeu-vos i comenteu-nos que us ha semblat aquest article! Fins dilluns famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

NOVETAT: Per accedir a altres propostes publicades amb anterioritat caldrà entrar a https://blocs.xtec.cat/llarsinfantsacasallarlabaldufa/

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

“La segona oportunitat de les coses: reutilitzem , pensem, inventem i creem»

No és cap secret la popularitat que han anat agafant les tres R en els últims anys, reduir, reutilitzar i reciclar. Acompanyat d’un nou pensament molt encertat que és que el millor residu és el que no es genera.

Des de les llars d’infants de Barberà som conscients de la importància que té l’adquisició de les tres R des de ben petits per créixer fomentant hàbits de cura del nostre planeta i sostenibilitat en benefici a tothom i per això els mostrem algunes accions com el reciclant del plàstic, del paper, la reutilització de materials per elaborar d’altres d’ús educatius, etc.
Projecte de reciclatge treneco de la llar la Baldufa

Si parlem amb els nostres pares, mares i/o avis/iès segur que saben de que es tracta ja que són hàbits que van créixer amb tots ells/es: portar la bossa del pa, portar cabàs o carro de la compra, retornar envasos, reutilitzar les oueres fins que aquestes es trenquessin… Són pràctiques que ja feien els nostres antecessors i que ara, amb la conscienciació sobre la cura del medi ambient i la sostenibilitat, hi ha una nova generació que ho vol recuperar i inculcar als més petits/es de la casa.

Una bona manera de començar a inculcar aquests hàbits és reutilitzar els residus que ja hem generat d’una manera enginyosa, divertida i plena de creativitat.

La creativitat és imprescindible per pensar millor i, si a més a més fem servir aquesta creativitat per fer manualitats amb materials reutilitzats, començarem a inculcar una de les tres R als més petites/es.




El fet de fer manualitats amb aquests materials els aportarà diferents valors i i habilitats com:

  • Aprendre el valor d’aprofitar diferents elements i generar menys residus.

  • La satisfacció de produir diferents objectes amb les seves pròpies mans.

  • Desenvolupar la creativitat i la imaginació. Dos habilitats que els seran molt útils en la vida adulta.

  • Afavorir la concentració, la paciència i la constància per poder acabar un projecte en concret.

  • Treballar habilitats motrius com posar la pega que cal, retallar, pintar… Això fa que millorin les seves habilitats motrius.

  • Autogestionar la frustració i la resolució de problemes ja que no sempre surten les coses com les hem imaginat i plantejat i això fa plantejar-se nous reptes i alternatives de millora.

  • Inventar, crear i pensar per tal de resoldre qualsevol dificultat i/o obstacle.

A continuació us deixem un parell de vídeos amb algunes propostes amb les que segur que passeu una bona estona intentant i creant amb els vostres fills/lles.

La part creativa del reciclatge

Creem materials

Què ens dieu? us animeu a reutilitzar el residus generats per fer joguines , escultures o material decoratiu?

Animeu-vos i compartiu amb nosaltres les vostres idees! Fins divendres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

NOVETAT: Per accedir a altres propostes publicades amb anterioritat caldrà entrar a https://blocs.xtec.cat/llarsinfantsacasallarlabaldufa/

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

«La màgia que té la màgia»

Què té la màgia que ens agrada a tothom? Que és allò que sembla impossible que ens enganxa i atrau tant a grans i a petits/es?


Les persones adultes sabem que allò que estem veient no pot ser real però, encara així, ens meravella igual. Hi ha vegades en les quals simplement ens ho creiem mentre que d’altres mirem molt atentament per intentar trobar on és el truc o l’engany. Tanmateix, als infants no només els hi encanta sinó que, a més a més, creuen amb fermesa allò que veuen perquè encara no tenen adquirida la diferenciació entre la realitat i la ficció. Els més petits no busquen explicacions més enllà, simplement es deixen portar i gaudeixen de la màgia al 100%. I, a la vegada, fan que les persones adultes gaudim de la seva innocència i el plaer de somiar, característiques innates en les primeres edats de la nostra vida les quals, a mesura que creixem, anem perdent.

No és casualitat que triomfin series i/o pel·lícules relacionades amb aquest tema. Cada generació ha tingut la seva dosi de màgia sigui amb Sabrina, Mary Poppins o Harry Potter, entre d’altres.

Però, a part de meravella’ns, serveix per quelcom més la màgia? La resposta és sí! Especialment quan són els mateixos infants els que es transformen en mags i magues.

És possible que quan un nen o una nena faci màgia, la seva intenció sigui fer-la per passar-s’ho bé i per veure la cara que se li queda al “seu públic” en veure com l’ha realitzat. Però, en realitat, darrere de la màgia, hi ha molt més.

Quan fem màgia, entre altres coses, s’estimula:

– La creativitat: per fer el truc, per dur-lo a la pràctica, per imaginar situacions, escenaris i, fins i tot, per inventar-se nous trucs.

– L’enginy: Els mags i les magues no deixen mai de pensar en noves il·lusions i maneres de fer. Mentre que alguns trucs són ben senzill, d’altres són molt elaborats i necessiten molts recursos i el fet de pensar i repensar estimula l’enginy i la rapidesa mental.

– La millora l’autoestima: la màgia té la capacitat de deixar bocabadats a aquelles persones que la miren, i posa a qui la fa al centre. Un nen o una nena que faci màgia, segur que genera admiració perquè mentre dura “l’espectacle”, és ell o ella qui lidera la situació i això genera una autoestima molt positiva en els petits i petites.

-La millora la comunicació: desenvolupar i explicar un truc mentre s’acapara l’atenció no és fàcil. S’ha d’estar segur/a que la gent entén el que es diu i segueixen les teves explicacions. És per això que aquestes han de ser clares i s’ha de posar en pràctica i desenvolupar els mecanismes de comunicació i expressió (llenguatge, llenguatge corporal, capacitat de comprensió, de reflexió, de comunicació…). Com més es practiqui, millor.

– El desenvolupament de l’autocrítica i la gestió de la frustració: rarament els trucs surtin bé a la primera. Fins i tot, els millors mags i les millors magues fan errades! Quan un truc no surt com es vol, el millor que es pot fer és fixar-se en l’error, reflexionar com millorar i seguir practicant sense perdre les ganes a la vegada que es lluita contra els sentiments negatius com la frustració dels quals no es genera res positiu. La pràctica de l’autocrítica ajudarà a millorar i a guanyar en la capacitat de superació d’obstacles.

– La sociabilitat: encara que els trucs s’acostumen a assajar en solitari, l’objectiu d’aquests és mostrar-los als altres, ja siguin amics i amigues, a la família, etc. És per aquesta raó que la màgia també afavoreix la sociabilitat.

– La millora de la motricitat: hi ha molts trucs, amb cartes, monedes, etc que

requereixen molta habilitat motriu per fer-los i perquè semblin senzills, s’han de practicar molt. La pràctica una vegada i una altra d’aquest, ajudarà a millorar la motricitat fina especialment de les mans i dits.


– I, per últim i no menys important, la potencialitat de diferents valors com: la constància, l’esforç, l’empatia i la paciència entre molts d’altres els quals no només aporten coneixements per la vida sinó que ajuden i contribueixen en la construcció de la personalitat dels infants.

A continuació us hem preparat uns trucs que segur que us engrescaran:

Fem una mica de màgia

Què ens dieu? Us apunteu a fer una mica de màgia amb nosaltres?

Animeu-vos i comenteu-nos que us ha semblat aquest article! Fins dimecres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

NOVETAT: Per accedir a altres propostes publicades amb anterioritat caldrà entrar a https://blocs.xtec.cat/llarsinfantsacasallarlabaldufa/

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

– La millora l’autoestima: la màgia té la capacitat de deixar bocabadats a aquelles persones que la miren, i posa a qui la fa al centre. Un nen o una nena que faci màgia, segur que genera admiració perquè mentre dura “l’espectacle”, és ell o ella qui lidera la situació i això genera una autoestima molt positiva en els petits i petites.

-La millora la comunicació: desenvolupar i explicar un truc mentre s’acapara l’atenció no és fàcil. S’ha d’estar segur/a que la gent entén el que es diu i segueixen les teves explicacions. És per això que aquestes han de ser clares i s’ha de posar en pràctica i desenvolupar els mecanismes de comunicació i expressió (llenguatge, llenguatge corporal, capacitat de comprensió, de reflexió, de comunicació…). Com més es practiqui, millor.

– El desenvolupament de l’autocrítica i la gestió de la frustració: rarament els trucs surtin bé a la primera. Fins i tot, els millors mags i les millors magues fan errades! Quan un truc no surt com es vol, el millor que es pot fer és fixar-se en l’error, reflexionar com millorar i seguir practicant sense perdre les ganes a la vegada que es lluita contra els sentiments negatius com la frustració dels quals no es genera res positiu. La pràctica de l’autocrítica ajudarà a millorar i a guanyar en la capacitat de superació d’obstacles.

– La sociabilitat: encara que els trucs s’acostumen a assajar en solitari, l’objectiu d’aquests és mostrar-los als altres, ja siguin amics i amigues, a la família, etc. És per aquesta raó que la màgia també afavoreix la sociabilitat.

– La millora de la motricitat: hi ha molts trucs, amb cartes, monedes, etc que

requereixen molta habilitat motriu per fer-los i perquè semblin senzills, s’han de practicar molt. La pràctica una vegada i una altra d’aquest, ajudarà a millorar la motricitat fina especialment de les mans i dits.

– I, per últim i no menys important, la potencialitat de diferents valors com: la constància, l’esforç, l’empatia i la paciència entre molts d’altres els quals no només aporten coneixements per la vida sinó que ajuden i contribueixen en la construcció de la personalitat dels infants.

A continuació us hem preparat uns trucs que segur que us engrescaran:

Fem una mica de màgia

Què ens dieu? Us apunteu a fer una mica de màgia amb nosaltres?

Animeu-vos i comenteu-nos que us ha semblat aquest article! Fins dimecres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

NOVETAT: Per accedir a altres propostes publicades amb anterioritat caldrà entrar a https://blocs.xtec.cat/llarsinfantsacasallarlabaldufa/

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

#LlarsInfantsBDVacasa

Les disfresses, una gran eina per aprendre a posar-se en el lloc dels altres

A les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà, els infants tenen l’oportunitat de «jugar a disfressar-se» als racons de les disfresses, en diferents períodes del curs, en els racons de cuineta, castanyera, etc. on hi ha diferents peces de roba amb les que poden deixar volar la seva imaginació i creativitat (sabates, barrets, mocadors, bufandes, faldilles, etc.). D’entre els personatges més típics estan els reis i les reines, llops, gats, pirates, policies, bombers, cuiners i cuineres, pares i mares, metges, personatges de contes…

Raconet de les   disfresses de la Llar dinfants la Baldufa

El joc amb disfresses alimenta la creativitat, l’enginy, la imaginació i la projecció. Esdevé una eina molt important per assolir el concepte d’empatia en els infants perquè els ajuda a posar-se en la pell dels altres.

El fet de disfressar-se fa que es transformin i adquireixin una identitat diferent de la seva assumint el rol del personatge que els ve de gust encarnar. De vegades, la fusió entre el personatge i l’infant és tal que fins i tot els costa renunciar i tornar en si. Es tracta d’un joc molt ric en contingut en el qual, fins i tot passada una estopa d’haver-se tret la disfressa, continuen mantenint actituds dels personatges. Sovint, podem veure com els infants que interactuen amb els infants disfressats són capaços de comportar-se diferent davant d’aquest creient-se completament el personatge que en aquell moment tenen al davant.

Hi ha infants que gaudeixen disfressant-se a totes hores i que, fins i tot, són capaços d’anar-se’n a dormir disfressats. També hi ha d’altres però, que tenen dies i moments, que la idea de disfressar-se no els entusiasma tant o que ho fan però des de la seva intimitat i de forma discreta. Cada infant ha de seguir el seu propi ritme d’aprenentatge i desenvolupament i les persones adultes hem de respectar-ho sobretot en els períodes concrets com Carnestoltes en els que sembla gairebé obligatori haver-se de posar una disfressa. Cal entendre el fet de disfressar-se com quelcom que ha de fer-se des de les ganes d’un o una mateixa i despertant emocions positives. Sent així, independentment del moment o període en el qual es vulgui fer, serà beneficiós pel creixement i desenvolupament de l’infant.

A continuació, us mostren diferents exemples dels múltiples beneficis que té que els infants juguin a disfressar-se i adquireixin papers diferents d’ells i d’elles mateixes:

– La identificació del cos i les seves parts mitjançant el desenvolupament de la identificació, la precisió, la concreció, etc.

– L’estimulació de la imaginació i de la creativitat. Mentre busquen complements que els acompanyin per fer del personatge escollit es van posant en el paper d’aquest i desenvolupant la seva imaginació i creativitat.

– Es millora la comunicació verbal i la no verbal. A través de les disfresses, els infants posen en pràctica el seu llenguatge i expressions i també la comunicació no verbal a través de la postura corporal, gestos, etc.

– L’expressió d’emocions i sentiments. Quan es posen a interpretar a un personatge, se senten amb més capacitat d’expressar amb claredat emocions que, de vegades, en ells o elles mateixes no són capaces de transmetre. Sovint, mitjançant la identitat d’un altre, l’infant pot expressar amb més facilitat les seves pors i les seves preocupacions.

– La millora de les habilitats socials. Sovint, sobretot a les llars, els infants es disfressen plegats entomant rols i creant històries en comú. Això els fa créixer en habilitats socials i millora les relacions amb els altres.

– La pràctica i adquisició de més autonomia a l’hora de vestir-se, desvestir-se, cordar, botonar, etc. a la vegada que van posant en pràctica la psicomotricitat fina.

– El desenvolupament de l’empatia. Com ja us hem comentat i indicat en el títol d’aquest article, les disfresses són una eina perfecta per desenvolupar l’empatia i aprendre a posar-se en el joc dels altres. Quan l’infant interpreta un paper que no és el de la seva persona, ha de plantejar-se els sentiments i pensaments d’aquell personatge prenent decisions sobre la personalitat d’aquest. Això posa en pràctica l’empatia i ajuda a desenvolupar-la de manera eficient.

 

 

 

 

 

Mostres de diversos complements per disfressar-se

Així doncs, volem animar-vos que construïu amb els vostres fills i/o filles, un petit racó de disfresses des del qual, a part d’assegurar-vos un moment de joc, riures i diversió, podreu posar en pràctica, gairebé sense adonar-vos, tots aquests aprenentatges convertint-vos i transformant-vos en el personatge que us vingui de gust ser.

No és necessari disposar de disfresses com a tal sinó que podeu buscar d’entre els objectes i elements que tingueu per casa: maquillatges, davantal, bufandes, qualsevol tela, una tovallola, corbata, camises, barrets, ulleres…

Estem segures que passareu una estona ben divertida deixant anat la imaginació de tota la família.

Animeu-vos i comenteu-nos que us ha semblat aquest article! Fins dimecres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

NOVETAT: Per accedir a altres propostes publicades amb anterioritat caldrà entrar a https://blocs.xtec.cat/llarsinfantsacasallarlabaldufa/

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

#LlarsInfantsBDVacasa

Petites tasques, petits aprenentatges…

Sovint ens preguntem quan podem encomanar als nostres infants petites tasques…. Els infants des del moment de néixer són dependents del pare i la mare, de mica en mica es van fent grans i observem com evolucionen les seves capacitats.

Un infant necessita la família, la persona adulta, per donar-li suport i guiar-lo en els seus aprenentatges, per a poc a poc elles i ells poder anar fent les coses per si mateixos.

A mesura que l’infant va adquirint aquesta autonomia i va aconseguint petits reptes, aquests impacten directament en la seva autoestima, és a dir, en valorar-se positivament.

És important educar als infants en la corresponsabilitat per tal que valorin la importància de les tasques de la llar i s’impliquin. Els infants s’han d’anar fent conscients que aquestes feines són una part important i necessària de la vida quotidiana. Cal que tothom se senti bé a casa   i que tothom hi col·labori.

El nostre paper com a referent adulta és important que sigui de motivar i engrescar que visquin les primeres feines que fan a casa com una cosa positiva i no com una tasca feixuga, així els podem ajudar amb frases com: “t’ajudo?” o “m’agrada molt com ho has recollit”.

A mesura que es fan grans és convenient anar augmentant progressivament la complexitat i la varietat de les tasques que poden anar fent, però sempre seguint el seu ritme i observant que ho poden fer sense dificultat. Pensem que encara ens necessiten, hem d’adoptar una actitud comprensiva amb elles i ells, amb l’evolució que cada nen i nena va fent i amb el seu procés d’aprenentatge.

Quines tasques penseu que podem fer aquestes petites i petits, ho heu pensat?

Recollir les joguines:

 Podem organitzar l’espai perquè no depenguin de la nostra ajuda cada vegada que necessiten alguna cosa. Per exemple si posem les joguines que més utilitzen endreçades al seu abast, elles i ells les podran agafar i també serà més fàcil que les puguin recollir. Els podem ajudar quan ho comencem a fer els primers dies tot cantant una cançó, pot començar com un joc per acabar esdevenint una rutina.

Cançó “Recollim” de Dàmaris Gelabert

Ajudar-nos a   parar i desparar taula:

 Els vostres fills i filles us poden donar un cop de mà abans de començar a fer l’àpat; poden posar els tovallons, portar plats d’un en un per començar o algun cobert com les culleres. El mateix procés quan acabeu; poden recollir alguns objectes com ara deixar el tovalló o el pitet al seu lloc.

 

 

 

 

 

Ajudar-nos a preparar algun menjar senzill:

Els podem animar a fer que col·laborin en la preparació d’algun menjar, com fer un pastís tot tirant algun ingredient o remenar la pasta amb el vostre ajut. Poden col·laborar posant oli, olives a l’amanida, sucant el pa amb tomàquet…

Sempre amb l’acompanyament de la persona adulta i comptant amb temps per poder-ho fer amb tranquil·litat.

La Roba:

Als infants els hi agrada treure’s les sabates, sobretot ara que ve el bon temps. Gaudim d’aquest temps de confinament perquè investiguin com tornar a posar-les … No tenim pressa!

Deixar que de mica en mica elles i ells es vagin aprenent a vestir, mitjons, pantalons… Evitem posar entrebancs com són els pantalons amb peto, tirants o cinturons perquè això els dificulta la seva autonomia i, si estan en procés d’anar ja sols al WC, els hi podem fer més difícil.

També poden tirar el seu bolquer a les escombraries o la roba per rentar al cistell de la roba bruta!

 

Adquirir petits hàbits d’autonomia:

Posar-se aigua en un got quan tenen set. Cal que adeqüem els estris: got, gerra… a les seves capacitats i destreses.

 

 

 

 

 

Ajudar-nos a regar les plantes.

Buscar una estona perquè ens acompanyin a regar a les plantes, aprendran a respectar-les i a la vegada a tenir-ne cura. Els hi podem facilitar amb una regadora petita per elles i ells.

Menjar soles i sols, rentar-se les mans

Quan comencen a menjar sols i soles primer s’embruten, els hi cau el menjar, es mullen quan es renten… els hi cal temps, la nostra paciència i acompanyament per anar fent aquests aprenentatges.

 

Us animeu a provar alguna d’aquestes propostes??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins divendres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

Les Llar participem en projectes en xarxa

Des de les llars treballem per una societat on ens ajudem, ens respectem i tinguem cura les unes de les altres. Una societat que ens permeti créixer com a persones.

Des de fa uns anys, algunes de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès estan participant en el projecte comunitari Creixem entre Plantes.

El Creixem entre Plantes és un projecte d’aprenentatge i servei (ApS) que es desenvolupa en xarxa amb l’alumnat del PFI (Programa de Formació i Inserció) d’auxiliar de vivers i jardins de la Fundació Barberà Promoció i l’alumnat de primer d’ESO de l’Institut Bitàcola.

L’alumnat del PFI interactua i ensenya als infants de les llars com creixen les plantes, com es cuiden i quines característiques tenen, encarregant-se també de la cura dels nostres horts i/o jardins. Paral·lelament, l’alumnat de l’Institut Bitàcola observa, participa i recull les activitats amb la finalitat d’informar a la ciutadania de les accions que s’estan duent a terme.

El jovent ens ajuda amb els espais verds, alhora que els infants el motiven de manera que, tant uns com els altres, adquireixen i/o enforteixen valors com l’empatia, la cura, l’estima, l’acceptació, el conviure, la corresponsabilitat, el treball en equip… els quals ajuden a l’autoconeixement i milloren l’autoestima.

El tancament del projecte es fa mitjançant una exposició lúdica- creativa on es convida a tothom: participants del projecte, infants de la llar i famílies. En aquesta, l’alumnat de Bitàcola s’encarrega de donar forma a tota la informació recollida i presentar-la perquè tothom conegui les accions realitzades.

Us convidem a conèixer més sobre el projecte consultant els blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Qualsevol dubte, podeu escriure als correus electrònics de les mateixes Llars!

Xerinolaeeixerinola@bdv.cat

Rodonaeeirodona@bdv.cat

La Rondallaeeilarondalla@bdv.cat

El Bosqueteeielbosquet@bdv.cat

La Blavaeeilablava@bdv.cat

La Baldufaeeilabaldufa@bdv.cat

 

Moltes gràcies!

 

EQUIPS LLARS D’INFANTS PÚBLIQUES MUNICIPALS DE BARBERÀ DEL VALLÈS

Parlem de coeducar…

A les llars treballem amb l’objectiu de què totes les criatures tinguin igualtat d’oportunitats per desenvolupar-se i decidir-ho tot. Volem que cada infant pugui ser qui vulgui ser. I ho volem fer posant la cura al centre de l’acció educativa perquè les persones i els infants som interdependents. La cura és la base de la vida i, per aquest motiu, cal que cada criatura aprengui a tenir cura d’ella mateixa, de la resta i dels materials. A les llars treballem la coeducació:

Oferim a les criatures models molt diversos de com ser nena i nen, per a que sentin que poden ser de moltes maneres i totes són vàlides. Totes les persones som i podem ser sensibles, valentes, atrevides, tímides, porugues…

Jugant ens imaginem mons possibles. Cal doncs que cada criatura pugui tenir el màxim d’experiències de joc, i com més diverses possibles millor.

Si tenim cura d’aquestes coses, entre totes i tots afavorirem una societat més equitativa, ètica, justa, diversa, cuidadora i lliure de violències.

Podeu trobar més informació als blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Qualsevol dubte, podeu consultar-ho als correus electrònics de les mateixes Llars!

Els primers dies a la Llar d’Infants

L’entrada a la llar suposa un canvi important en la dinàmica familiar. S’inicia el procès de socialització del vostre fill o filla. Per primera vegada, l’infant sortirà del seu nucli familiar per interactuar amb altres persones adultes que el cuidaran, amb altres infants què compartirà estones de joc, d’aprenentatge i amb altres famílies dels companys i companyes de grup. Des de la llar us volem acompanyar en aquest procés d’una manera respectuosa i propera.

Entenem l’adaptació, com el temps que necessita cada criatura i la seva família per anar coneixent i creant vincles de confiança amb l’educadora, en un nou espai i amb altres infants. Aquest procés cada criatura el fa de manera diferent, per tal de poder dur-lo a terme ens adaptem a   les necessitats dels infants i organitzem aquest primers dies de l’estada a la llar:

 

Famílies acompanyat als seus infants en el procès d’adaptació a la Xerinola

La nostra mirada cap a l’infant

A les Llars d’infants Públiques Municipals pretenem oferir uns espais que ajudin el desenvolupament integral de les nenes i els nens de la població, en estreta col·laboració educativa amb la família, sent dos contextos diferents amb un objectiu comú.

Per això,   empoderem els següents aspectes:

  • Acompanyem a l´infant per a assolir un desenvolupament físic, psicològic, emocional I social, tenint en compte la diversitat i les característiques personals de cada persona, fomentant la concepció de que cada infant és únic i irrepetible
  • Encoratgem el procés de maduració de l´infant, respectant la llibertat de moviment, tot facilitant que creixi al ritme de les seves possibilitats i potenciant la seva capacitat d’autonomia, fent que incrementi els moments de “gaudi” i, alhora, sentir-se capaç.

Els efectes de l’autonomia impliquen una bona autoestima i suposa situacions d’escollir, decidir i equivocar-se.

  • Oferim la continuïtat al treball coeducador, donant la importància a l´ètica de la cura, entesa com una necessitat fonamental per al benestar de les persones i el desenvolupament social, i també aquells aspectes vinculats amb l’afecte, les emocions i les relacions personals.

L´infant creix com a persona tenint cura d’ell mateix i dels altres.

  • A la llar fomentem la Pedagogia de la vida quotidiana, el valor de les petites coses, grans coses per als infants. La comunicació verbal de totes les actuacions que la persona adulta fa a l’infant. La suavitat dels gestos. La petició de la seva participació i l’espera atenta de la seva col·laboració en aquestes activitats quotidianes d’alimentació, d’higiene, de cura personal …   moments de gran valor!!!!
  • La nostra metodologia té com a protagonista l´infant actiu dels seus aprenentatges, mitjançant la descoberta, curiositat, exploració, vivència, experiència, iniciativa, interès, interacció, l’esperit crític….

El joc com a eina per excel·lència

(tolerància, diversió, repte, esforç, estímul, creativitat, comunicació, il·lusió…)

  • Oferim diferents espais, tant interiors com exteriors, fomentant el contacte amb el món natural. Espais d’escolta que conviden a jugar, a oferir oportunitats amb material segur I ric en sensacions, on sorgeix el conflicte com una oportunitat educativa.

Propiciar un ambient educatiu, estimulant I agradable

  • Les Llars d’Infants Públiques Municipals estem adreçades a tots els infants de la població afavorint la inclusió social, sent la llengua habitual de comunicació, tant en l’àmbit docent com administratiu, el català.

Podeu trobar més informació als blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

 Qualsevol dubte, podeu consultar-ho als correus electrònics de les mateixes Llars!

 

Moltes gràcies!