#LlarsInfantsBDVacasa

Les disfresses, una gran eina per aprendre a posar-se en el lloc dels altres

A les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà, els infants tenen l’oportunitat de «jugar a disfressar-se» als racons de les disfresses, en diferents períodes del curs, en els racons de cuineta, castanyera, etc. on hi ha diferents peces de roba amb les que poden deixar volar la seva imaginació i creativitat (sabates, barrets, mocadors, bufandes, faldilles, etc.). D’entre els personatges més típics estan els reis i les reines, llops, gats, pirates, policies, bombers, cuiners i cuineres, pares i mares, metges, personatges de contes…

Raconet de les   disfresses de la Llar dinfants la Baldufa

El joc amb disfresses alimenta la creativitat, l’enginy, la imaginació i la projecció. Esdevé una eina molt important per assolir el concepte d’empatia en els infants perquè els ajuda a posar-se en la pell dels altres.

El fet de disfressar-se fa que es transformin i adquireixin una identitat diferent de la seva assumint el rol del personatge que els ve de gust encarnar. De vegades, la fusió entre el personatge i l’infant és tal que fins i tot els costa renunciar i tornar en si. Es tracta d’un joc molt ric en contingut en el qual, fins i tot passada una estopa d’haver-se tret la disfressa, continuen mantenint actituds dels personatges. Sovint, podem veure com els infants que interactuen amb els infants disfressats són capaços de comportar-se diferent davant d’aquest creient-se completament el personatge que en aquell moment tenen al davant.

Hi ha infants que gaudeixen disfressant-se a totes hores i que, fins i tot, són capaços d’anar-se’n a dormir disfressats. També hi ha d’altres però, que tenen dies i moments, que la idea de disfressar-se no els entusiasma tant o que ho fan però des de la seva intimitat i de forma discreta. Cada infant ha de seguir el seu propi ritme d’aprenentatge i desenvolupament i les persones adultes hem de respectar-ho sobretot en els períodes concrets com Carnestoltes en els que sembla gairebé obligatori haver-se de posar una disfressa. Cal entendre el fet de disfressar-se com quelcom que ha de fer-se des de les ganes d’un o una mateixa i despertant emocions positives. Sent així, independentment del moment o període en el qual es vulgui fer, serà beneficiós pel creixement i desenvolupament de l’infant.

A continuació, us mostren diferents exemples dels múltiples beneficis que té que els infants juguin a disfressar-se i adquireixin papers diferents d’ells i d’elles mateixes:

– La identificació del cos i les seves parts mitjançant el desenvolupament de la identificació, la precisió, la concreció, etc.

– L’estimulació de la imaginació i de la creativitat. Mentre busquen complements que els acompanyin per fer del personatge escollit es van posant en el paper d’aquest i desenvolupant la seva imaginació i creativitat.

– Es millora la comunicació verbal i la no verbal. A través de les disfresses, els infants posen en pràctica el seu llenguatge i expressions i també la comunicació no verbal a través de la postura corporal, gestos, etc.

– L’expressió d’emocions i sentiments. Quan es posen a interpretar a un personatge, se senten amb més capacitat d’expressar amb claredat emocions que, de vegades, en ells o elles mateixes no són capaces de transmetre. Sovint, mitjançant la identitat d’un altre, l’infant pot expressar amb més facilitat les seves pors i les seves preocupacions.

– La millora de les habilitats socials. Sovint, sobretot a les llars, els infants es disfressen plegats entomant rols i creant històries en comú. Això els fa créixer en habilitats socials i millora les relacions amb els altres.

– La pràctica i adquisició de més autonomia a l’hora de vestir-se, desvestir-se, cordar, botonar, etc. a la vegada que van posant en pràctica la psicomotricitat fina.

– El desenvolupament de l’empatia. Com ja us hem comentat i indicat en el títol d’aquest article, les disfresses són una eina perfecta per desenvolupar l’empatia i aprendre a posar-se en el joc dels altres. Quan l’infant interpreta un paper que no és el de la seva persona, ha de plantejar-se els sentiments i pensaments d’aquell personatge prenent decisions sobre la personalitat d’aquest. Això posa en pràctica l’empatia i ajuda a desenvolupar-la de manera eficient.

 

 

 

 

 

Mostres de diversos complements per disfressar-se

Així doncs, volem animar-vos que construïu amb els vostres fills i/o filles, un petit racó de disfresses des del qual, a part d’assegurar-vos un moment de joc, riures i diversió, podreu posar en pràctica, gairebé sense adonar-vos, tots aquests aprenentatges convertint-vos i transformant-vos en el personatge que us vingui de gust ser.

No és necessari disposar de disfresses com a tal sinó que podeu buscar d’entre els objectes i elements que tingueu per casa: maquillatges, davantal, bufandes, qualsevol tela, una tovallola, corbata, camises, barrets, ulleres…

Estem segures que passareu una estona ben divertida deixant anat la imaginació de tota la família.

Animeu-vos i comenteu-nos que us ha semblat aquest article! Fins dimecres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

NOVETAT: Per accedir a altres propostes publicades amb anterioritat caldrà entrar a https://blocs.xtec.cat/llarsinfantsacasallarlabaldufa/

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

#LlarsInfantsBDVacasa

Petites tasques, petits aprenentatges…

Sovint ens preguntem quan podem encomanar als nostres infants petites tasques…. Els infants des del moment de néixer són dependents del pare i la mare, de mica en mica es van fent grans i observem com evolucionen les seves capacitats.

Un infant necessita la família, la persona adulta, per donar-li suport i guiar-lo en els seus aprenentatges, per a poc a poc elles i ells poder anar fent les coses per si mateixos.

A mesura que l’infant va adquirint aquesta autonomia i va aconseguint petits reptes, aquests impacten directament en la seva autoestima, és a dir, en valorar-se positivament.

És important educar als infants en la corresponsabilitat per tal que valorin la importància de les tasques de la llar i s’impliquin. Els infants s’han d’anar fent conscients que aquestes feines són una part important i necessària de la vida quotidiana. Cal que tothom se senti bé a casa   i que tothom hi col·labori.

El nostre paper com a referent adulta és important que sigui de motivar i engrescar que visquin les primeres feines que fan a casa com una cosa positiva i no com una tasca feixuga, així els podem ajudar amb frases com: “t’ajudo?” o “m’agrada molt com ho has recollit”.

A mesura que es fan grans és convenient anar augmentant progressivament la complexitat i la varietat de les tasques que poden anar fent, però sempre seguint el seu ritme i observant que ho poden fer sense dificultat. Pensem que encara ens necessiten, hem d’adoptar una actitud comprensiva amb elles i ells, amb l’evolució que cada nen i nena va fent i amb el seu procés d’aprenentatge.

Quines tasques penseu que podem fer aquestes petites i petits, ho heu pensat?

Recollir les joguines:

 Podem organitzar l’espai perquè no depenguin de la nostra ajuda cada vegada que necessiten alguna cosa. Per exemple si posem les joguines que més utilitzen endreçades al seu abast, elles i ells les podran agafar i també serà més fàcil que les puguin recollir. Els podem ajudar quan ho comencem a fer els primers dies tot cantant una cançó, pot començar com un joc per acabar esdevenint una rutina.

Cançó “Recollim” de Dàmaris Gelabert

Ajudar-nos a   parar i desparar taula:

 Els vostres fills i filles us poden donar un cop de mà abans de començar a fer l’àpat; poden posar els tovallons, portar plats d’un en un per començar o algun cobert com les culleres. El mateix procés quan acabeu; poden recollir alguns objectes com ara deixar el tovalló o el pitet al seu lloc.

 

 

 

 

 

Ajudar-nos a preparar algun menjar senzill:

Els podem animar a fer que col·laborin en la preparació d’algun menjar, com fer un pastís tot tirant algun ingredient o remenar la pasta amb el vostre ajut. Poden col·laborar posant oli, olives a l’amanida, sucant el pa amb tomàquet…

Sempre amb l’acompanyament de la persona adulta i comptant amb temps per poder-ho fer amb tranquil·litat.

La Roba:

Als infants els hi agrada treure’s les sabates, sobretot ara que ve el bon temps. Gaudim d’aquest temps de confinament perquè investiguin com tornar a posar-les … No tenim pressa!

Deixar que de mica en mica elles i ells es vagin aprenent a vestir, mitjons, pantalons… Evitem posar entrebancs com són els pantalons amb peto, tirants o cinturons perquè això els dificulta la seva autonomia i, si estan en procés d’anar ja sols al WC, els hi podem fer més difícil.

També poden tirar el seu bolquer a les escombraries o la roba per rentar al cistell de la roba bruta!

 

Adquirir petits hàbits d’autonomia:

Posar-se aigua en un got quan tenen set. Cal que adeqüem els estris: got, gerra… a les seves capacitats i destreses.

 

 

 

 

 

Ajudar-nos a regar les plantes.

Buscar una estona perquè ens acompanyin a regar a les plantes, aprendran a respectar-les i a la vegada a tenir-ne cura. Els hi podem facilitar amb una regadora petita per elles i ells.

Menjar soles i sols, rentar-se les mans

Quan comencen a menjar sols i soles primer s’embruten, els hi cau el menjar, es mullen quan es renten… els hi cal temps, la nostra paciència i acompanyament per anar fent aquests aprenentatges.

 

Us animeu a provar alguna d’aquestes propostes??? Comenteu-nos que us han semblat! Fins divendres famílies!

Podeu consultar les propostes que us anem fent a http://www.bdv.cat/llarsinfantsbdvacasa

o als apartats #LlarsInfantsBDVacasa dels blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès

 

Les Llar participem en projectes en xarxa

Des de les llars treballem per una societat on ens ajudem, ens respectem i tinguem cura les unes de les altres. Una societat que ens permeti créixer com a persones.

Des de fa uns anys, algunes de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès estan participant en el projecte comunitari Creixem entre Plantes.

El Creixem entre Plantes és un projecte d’aprenentatge i servei (ApS) que es desenvolupa en xarxa amb l’alumnat del PFI (Programa de Formació i Inserció) d’auxiliar de vivers i jardins de la Fundació Barberà Promoció i l’alumnat de primer d’ESO de l’Institut Bitàcola.

L’alumnat del PFI interactua i ensenya als infants de les llars com creixen les plantes, com es cuiden i quines característiques tenen, encarregant-se també de la cura dels nostres horts i/o jardins. Paral·lelament, l’alumnat de l’Institut Bitàcola observa, participa i recull les activitats amb la finalitat d’informar a la ciutadania de les accions que s’estan duent a terme.

El jovent ens ajuda amb els espais verds, alhora que els infants el motiven de manera que, tant uns com els altres, adquireixen i/o enforteixen valors com l’empatia, la cura, l’estima, l’acceptació, el conviure, la corresponsabilitat, el treball en equip… els quals ajuden a l’autoconeixement i milloren l’autoestima.

El tancament del projecte es fa mitjançant una exposició lúdica- creativa on es convida a tothom: participants del projecte, infants de la llar i famílies. En aquesta, l’alumnat de Bitàcola s’encarrega de donar forma a tota la informació recollida i presentar-la perquè tothom conegui les accions realitzades.

Us convidem a conèixer més sobre el projecte consultant els blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Qualsevol dubte, podeu escriure als correus electrònics de les mateixes Llars!

Xerinolaeeixerinola@bdv.cat

Rodonaeeirodona@bdv.cat

La Rondallaeeilarondalla@bdv.cat

El Bosqueteeielbosquet@bdv.cat

La Blavaeeilablava@bdv.cat

La Baldufaeeilabaldufa@bdv.cat

 

Moltes gràcies!

 

EQUIPS LLARS D’INFANTS PÚBLIQUES MUNICIPALS DE BARBERÀ DEL VALLÈS

Parlem de coeducar…

A les llars treballem amb l’objectiu de què totes les criatures tinguin igualtat d’oportunitats per desenvolupar-se i decidir-ho tot. Volem que cada infant pugui ser qui vulgui ser. I ho volem fer posant la cura al centre de l’acció educativa perquè les persones i els infants som interdependents. La cura és la base de la vida i, per aquest motiu, cal que cada criatura aprengui a tenir cura d’ella mateixa, de la resta i dels materials. A les llars treballem la coeducació:

Oferim a les criatures models molt diversos de com ser nena i nen, per a que sentin que poden ser de moltes maneres i totes són vàlides. Totes les persones som i podem ser sensibles, valentes, atrevides, tímides, porugues…

Jugant ens imaginem mons possibles. Cal doncs que cada criatura pugui tenir el màxim d’experiències de joc, i com més diverses possibles millor.

Si tenim cura d’aquestes coses, entre totes i tots afavorirem una societat més equitativa, ètica, justa, diversa, cuidadora i lliure de violències.

Podeu trobar més informació als blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

Qualsevol dubte, podeu consultar-ho als correus electrònics de les mateixes Llars!

Els primers dies a la Llar d’Infants

L’entrada a la llar suposa un canvi important en la dinàmica familiar. S’inicia el procès de socialització del vostre fill o filla. Per primera vegada, l’infant sortirà del seu nucli familiar per interactuar amb altres persones adultes que el cuidaran, amb altres infants què compartirà estones de joc, d’aprenentatge i amb altres famílies dels companys i companyes de grup. Des de la llar us volem acompanyar en aquest procés d’una manera respectuosa i propera.

Entenem l’adaptació, com el temps que necessita cada criatura i la seva família per anar coneixent i creant vincles de confiança amb l’educadora, en un nou espai i amb altres infants. Aquest procés cada criatura el fa de manera diferent, per tal de poder dur-lo a terme ens adaptem a   les necessitats dels infants i organitzem aquest primers dies de l’estada a la llar:

 

Famílies acompanyat als seus infants en el procès d’adaptació a la Xerinola

La nostra mirada cap a l’infant

A les Llars d’infants Públiques Municipals pretenem oferir uns espais que ajudin el desenvolupament integral de les nenes i els nens de la població, en estreta col·laboració educativa amb la família, sent dos contextos diferents amb un objectiu comú.

Per això,   empoderem els següents aspectes:

  • Acompanyem a l´infant per a assolir un desenvolupament físic, psicològic, emocional I social, tenint en compte la diversitat i les característiques personals de cada persona, fomentant la concepció de que cada infant és únic i irrepetible
  • Encoratgem el procés de maduració de l´infant, respectant la llibertat de moviment, tot facilitant que creixi al ritme de les seves possibilitats i potenciant la seva capacitat d’autonomia, fent que incrementi els moments de “gaudi” i, alhora, sentir-se capaç.

Els efectes de l’autonomia impliquen una bona autoestima i suposa situacions d’escollir, decidir i equivocar-se.

  • Oferim la continuïtat al treball coeducador, donant la importància a l´ètica de la cura, entesa com una necessitat fonamental per al benestar de les persones i el desenvolupament social, i també aquells aspectes vinculats amb l’afecte, les emocions i les relacions personals.

L´infant creix com a persona tenint cura d’ell mateix i dels altres.

  • A la llar fomentem la Pedagogia de la vida quotidiana, el valor de les petites coses, grans coses per als infants. La comunicació verbal de totes les actuacions que la persona adulta fa a l’infant. La suavitat dels gestos. La petició de la seva participació i l’espera atenta de la seva col·laboració en aquestes activitats quotidianes d’alimentació, d’higiene, de cura personal …   moments de gran valor!!!!
  • La nostra metodologia té com a protagonista l´infant actiu dels seus aprenentatges, mitjançant la descoberta, curiositat, exploració, vivència, experiència, iniciativa, interès, interacció, l’esperit crític….

El joc com a eina per excel·lència

(tolerància, diversió, repte, esforç, estímul, creativitat, comunicació, il·lusió…)

  • Oferim diferents espais, tant interiors com exteriors, fomentant el contacte amb el món natural. Espais d’escolta que conviden a jugar, a oferir oportunitats amb material segur I ric en sensacions, on sorgeix el conflicte com una oportunitat educativa.

Propiciar un ambient educatiu, estimulant I agradable

  • Les Llars d’Infants Públiques Municipals estem adreçades a tots els infants de la població afavorint la inclusió social, sent la llengua habitual de comunicació, tant en l’àmbit docent com administratiu, el català.

Podeu trobar més informació als blocs de les Llars d’Infants Públiques Municipals de Barberà del Vallès:

Rodona

Xerinola

El Bosquet

La Rondalla

La Baldufa

La Blava

 Qualsevol dubte, podeu consultar-ho als correus electrònics de les mateixes Llars!

 

Moltes gràcies!