Orientació és acompanyament

Orientació és acompanyament: Alumnes que es deixen influir, com evitar-ho?

Construir una bona autoestima és fonamental perquè un adolescent defensi les seves opinions i no es deixi manipular pels altres.

Deixar-se influir pels altres no ha de ser negatiu, ja que al llarg de tota la nostra vida rebem estímuls i coneixem persones que poden influir en nosaltres de manera positiva. El que és important, és saber distingir les bones de les males influències, i dels intents de manipulació.

Té a veure amb la personalitat, amb el entorn emocional, pautes educatives i aprenentatges. De vegades sol haver un pare o una mare que té aquest mateix patró de conducta.

Els adolescents necessiten de ser reconeguts i estimats pel seu creixement emocional, però atenció, com més baixa sigui la seva autoestima, més influenciables seran.

Raons perquè es deixi influir en excés:

  • Admirar els amics i voler ser com ells.
  • Evitar conflictes amb altres companys.
  • Adaptar-se al grup i al líder.
  • Por a ser rebutjat.
  • Cridar l’atenció.
  • No confiar en si mateix.

Els pares han relacionar-se amb els fills des de l’amor, la comprensió, donant-los explicacions i permetre que siguin “adolescents” i lliures, però també des de la necessitat d’educar i posar-los límits. S’han de corregir, però si ho fem contínuament la seva autoestima es veurà afectada.

Els professors podem ajudar a construir una personalitat pròpia i aconseguir que creixin amb una bona autoestima. Algunes pautes:

  • Prendre consciència de la nostra rellevància com a model (les paraules, les actuacions i el llenguatge no verbal, la manera de resoldre un conflicte,…)
  • Afavorir en el grup classe la comprensió, comunicació i cooperació.
  • Ajudar-lo a desenvolupar la seva autonomia, animar els més tímids a expressar-se.
  • Ensenyar a exposar les seves idees (organitzant petits debats, representacions obres de teatre, exposicions orals, …)
  • Que es senti còmode mostrant els seus dubtes o quan s’equivoqui, cal corregir l’actitud, però no jutjar la persona.
  • Ajudar que l’alumne tingui una imatge positiva de si mateix, sense deixar de ser realista i generant expectatives adequades a les seves capacitats, i facilitar que se senti acceptat sigui quin sigui el ritme d’aprenentatge.

Font: https://www.consumer.es

 

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

Eleccions Consell Escolar 2021

És un bon moment de treballar i d’implicar l’alumnat amb les tasques organitzatives del centre, orientar-los i educar-los en uns valors democràtics amb la participació activa.

Els consells escolars han complert més de trenta anys des del seu establiment a la LODE i a la Llei 25/1985, de Catalunya, i que diverses normatives han desplegat. Es disposa ja d’un camí recorregut i d’una experiència acumulada per analitzar si cal introduir-hi modificacions que n’enforteixin la finalitat.

És en aquest sentit cal valorar la implicació i la participació cívica i desinteressada de la comunitat educativa a través dels consells escolars. Certament, aquests són espais que representen una comunitat educativa compromesa, dinàmica i canviant.

Darrerament, és cert que la família ja no és l’únic referent en la transmissió de valors, però, paradoxalment, això dóna als centres educatius l’oportunitat de resituar el seu paper central en l’educació. De fet, les crisis han estat i seran sempre oportunitats de canvi, de superació de dificultats i de creixement col·lectiu en les societats organitzades intel·ligents que aprenen d’elles mateixes.

Avui dia els consells escolars han de poder actualitzar el seu sentit, adaptar-se a la realitat social dels temps que ens toca viure. Evidentment, això implica la necessitat de donar resposta als nous reptes derivats de la complexitat d’una societat que disposa d’una extensa gamma de canals a través dels quals exercir la pràctica participativa activa i la representació d’interessos. Aquests espais institucionals també han de poder reflectir les noves formes i dimensions de l’educació.

Alguns recursos:

Publicat dins de General, Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Web del Departament d’Educació “Tria educativa”

El Departament d’Educació ha posat en marxa el nou web temàtic triaeducativa.gencat.cat, que té com objectiu principal: oferir informació de qualitat i actualitzada als nois i noies que acaben l’ESO i han de decidir quina formació s’ajusta més als seus interessos i a la posterior sortida laboral.

El nou web es pot consultar des de qualsevol dispositiu mòbil. El portal inclou les fitxes actualitzades de tots els estudis. A més, i trobareu vídeos explicatius sobre els diferents estudis, podcasts sobre temes diversos (proves d’accés a ensenyaments d’arts escèniques i esportius, novetats del proper curs, recomanacions per fer un bon treball de recerca…), un desplegable descarregable que reuneix tota la informació sintetitzada sobre l’oferta formativa, i molts altres materials.

Continguts:

L’aprenentatge t’acompanya al llarg de tota la vida i et dona les claus per dibuixar el camí per on vols avançar. Hi ha tants camins com persones.

Publicat dins de Informació sistema educatiu, Recursos | 2 comentaris

La formació professional dual o l’èxit de la inserció laboral

Aquests mesos ha tingut un fort suport amb l’aprovació de l’avantprojecte de llei de Formació Professional.

I els convenis i acords a Catalunya: Documents per a l’organització i la gestió dels centres Formació professional en alternança (dual i simple) 2021-22Instruccions.

Actualment, un dels principals esculls per a la incorporació laboral dels joves és la seva falta d’experiència. La Formació Professional Dual concreta precisament aquest obstacle, fa compatible la formació teòrica a les aules amb la importància que l’estudiant va adquirint al realitzar pràctiques en una empresa. Això implica que al menys el 33% de la formació de l’alumne es desenvolupa en centres de treball reals i en circumstàncies de treball quotidianes.

Podeu localitzar els centres que ofereixen formació dual a l’aplicació següent:

Avantatges de la FP dual

  • establir una major vinculació i coresponsabilitat entre el centre de formació professional i les empreses en el procés formatiu dels alumnes (toques de peus a terra amb la realitat de la feina).
  • compaginar la formació al centre i en una empresa del sector amb un contracte o beca (cobrant diners)
  • desenvolupar el potencial professional i aprendre en situacions reals de treball (sovint l’empresa t’ofereix feina)
  • adquirir experiència professional, i millorar l’ocupabilitat (millorant el currículum).
Font:

 

 

Publicat dins de Món laboral, Recursos | Deixa un comentari

Els programes indispensables per l’ordinador.

Comencem un nou curs, i potser també comences amb un nou portàtil. Quins són els programes que instal·les de seguida que tens un nou ordinador a les teves mans per la seva utilitat?

Abans, si estàs fent ESO consulta-ho a l’institut, t’orientaran els teus professors, o demana consell al professor de tecnologia o al coordinador d’informàtica del centre.

Quins són els que afegiries tú?

Aquests són els que aconsella i que m’explica en Pedro.

Los que uso habitualmente en mi ordenador:

4K Video Downloader – Descarga videos de YouTube
7-Zip – Compresor
CintaNotes – Gestor de notas
Codec WebP Windows – Para ver y convertir imagenes webp
DeeMix – Descarga de MP3
Desktop Restore – Para recordar la posicion de los iconos en el escritorio
eMule – Descargas P2P
FastStone Image Viewer – Visor de fotos ligero
Firefox – Navegador web
jDownloader – Gestor de descargas
JPEGmini – Para optimizar el tamaño de los ficheros JPEG
LockHunter – Para borrar ficheros en uso
Lyrics Finder – Añade letras a ficheros MP3
Media Player Classic HC – Reproductor multimedia
MediaInfo – Informa de las caracteriaticas de videos y audios
Microsoft Office  – Word y Excel
MP3Gain – Normaliza volumen en los archivos MP3
NotePad2 – Bloc de notas mejorado
OneClickFirewall – Para bloquear acceso a internet de programas concretos
OpenShell – Boton de inicio clasico para Windows 10
Openshot – Editor de video
Outlook Express 6 – Version funcional en Windows 10 del clasico gestor de correo
Orpalis PDF Reducer – Optimizador de ficheros PDF
PDF-XChange Editor Plus – Para rellenar formularios PDF
PhotoFiltre – Editor de fotos multicapa sencillo
qBittorrent – Gestor descargas torrent
Recuva – Recupera archicos borrados
Renamer Den4b – Renombra ficheros por lotes
Shutter Den4b – Suspende el equipo bajo ciertas condiciones
Smart Cutter for DV and DVB – Para cortar las grabaciones de video del TDT
Sumatra PDF – Visor de PDFs ligero
Supremo – Acceso remoto a ordenadores
Tag&Rename – Edita ID3 de archivos MP3
Telegram – Canales telegram
TeraCopy – Para copiar ficheros
Tray Status – Para ver el estado de las teclas de Mayusculas, Numerico y actividad del disco duro
VirtualBox Maquinas Virtuales
VirtualDub – Edicion basica de video
VueScan Pro – Para digitalizar documentos via escaner
Wavosaur – Editor de ficheros de audio
WinRAR – Compresor
Wise Disk Cleaner – Limpieza del sistema

Aquí tens algunes webs de programes gratuïts:

 

Publicat dins de Recursos | Deixa un comentari

Millorar l’orientació pel curs 2021-22

El ‘conseller’ de Educació, Josep González-Cambray, ha situat l’orientació com una de les línies de treball prioritari de la legislatura.

Per això, l’orientació es començarà a fer també a 1r d’ESO i no només a 4t, incideix a la necessitat d’acompanyar abans els alumnes per poder-los oferir el “millor camí possible” tenint en compte cada persona. El responsable de la Generalitat reconeix que es troben alumnes fent batxillerat que haurien estat millor a seguir un itinerari en la Formació Professional.

Pensava que eren estapes superades !!!

Això està relacionat amb la necessitat de la transformació educativa per un ensenyament més competencial. També està relacionat amb el batxillerat,  doncs concretament el currículum del batxillerat que es modificarà el curs 2022-2023 a primer. Cambray afirma que ha de ser “més flexible, amb més passarel·les” i que desemboquin en una selectivitat també diferent. Tenint en compte que el currículum de segon de batxillerat es modificarà el curs 2023-2024, els canvis en la selectivitat s’haurien d ‘ajustar a aquest calendari.

Font: https://www.elperiodico.com/es/sociedad/20210804/educacio-crea-figura-mentor-digital-11966673

 

Publicat dins de Informació sistema educatiu | Deixa un comentari

Els estudis de FP (cicles formatius) més demandats per les empreses.

Els cicles formatius, estudis de FP, més demandats per les empreses

Estudiar Formació Professional pot ser un camí per a entrar a la Universitat, sense passar per la selectivitat, o una opció que assegura el futur laboral.

El curs passat, un 41,3% de les ofertes buscaven titulats de FP, per un 33,7% de titulats universitaris i un 1,9% d’estudis de màster.

Les empreses continuen necessitant perfils d’aquest tipus degut a la demanda del mercat laboral. Diversos informes en els últims mesos han deixat clar que alguns dels títols de FP són dels més demandats per les empreses i que compten amb major nombre de sortides (segons el SEPE i el Ministeri d’Educació que publica les dades de contractació per titulació).

No hem d’oblidar que les pràctiques en empreses dins del període de formació, denominada Formació en Centres de Treball i els projectes de FP Dual augmenten les possibilitats d’inserció laboral dels titulats de FP en la mateixa empresa una vegada completada la formació o de trobar un treball qualificat.

Entre els perfils de FP que reben majors ofertes podem trobar diversos grups, d’una banda, els que tenen el seu lligam amb la gestió administrativa, i per una altra, els lligats a sanitat, com el de Cures Auxiliars (Auxiliar d’infermeria) o el de Tècnic de Laboratori Clínic.

En concret, en 2020, aquests van ser els títols de FP que van signar més contractes:
– Grau Mitjà en Gestió Administrativa: 160.806 contractes.

– Grau Superior en Administració i Finances: 109.149 contractes.
– Grau Mitjà en Cures Auxiliars d’infermeria: 105.474.
– Grau Superior en Educació Infantil: 54.351 contractes.
– Grau Mitjà en Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques: 41.442 contractes.
– Grau Superior en Integració Social: 25.351 contractes.
– Grau Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva: 17.487 contractes.
– Grau Superior en Administració de Sistemes Informàtics en Xarxa: 15.995 contractes.
– Grau Tècnic Superior en Sistemes Electrotècnics i Automatitzats: 13.650 contractes.
– Grau Superior en Desenvolupament d’Aplicacions de Multiplataforma: 13.529 contractes.
– Grau de Tècnic Superior en Laboratori Clínic i Biomèdic: 13.209 contractes.

Últims dies per a inscriure’s en FP a Catalunya.

On consultar totes les dates? En aquest portal del Ministeri d’Educació es poden veure totes les dates desglossades per autonomia i modalitat.

 

Font: https://www.eleconomista.es
Publicat dins de Món laboral | Deixa un comentari

Autoconeixement: el caràcter

 

El caràcter es fa amb les nostres virtuts i defectes, una manera d’identificar cadascuna d’elles és preguntant als altres quines són aquestes virtuts i defectes; a partir d’aquí començar a millorar.

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

M’he equivocat en l’elecció d’estudis de grau

M’he equivocat en l’elecció d’estudis de grau

“Estic a primer de carrera i no m’agrada el que estic estudiant, el pitjor de tot això és que no sé el que m’agrada i el que em vull dedicar… Veig xavals de 21 o 22 anys acabant la carrera i jo amb 20 estudiant primer de Dret, i no m’agrada estudiar-ho, ni vull exercir-ho en un futur. Estic molt confús, i sense saber en què ficar-me l’any que ve.

Respecte a treballar, porto mesos en recerca activa d’ocupació, però és impossible, no hi ha ofertes per a gent sense experiència. Treballar a l’estranger, sobretot a Anglaterra, m’encantaria, i així també aprendria de la vida independent (visc amb els meus pares) i canviaria d’aires, que de veritat el necessito. Què faig?”

Si amb 20 anys t’has adonat que el que estàs estudiant no es correspon als teus interessos vas molt per davant de gent que acaba els estudis i després comença a “currar” i s’adona que no li agrada. No tothom, té la valentia de deixar els estudis per trobar el que li pot agradar, i per fer això, amb els 20 anys, tens fins i tot temps de sobres. Però abans de fer el canvi, valora si aquests estudis actuals i les sortides laborals de feina que et poden proporcionar et faran tenir autonomia financera per fer en el temps lliure el que desitges.

Reflexionant veiem 3 opcions:

1) Anar a una altra carrera o grau: Et planteges el que t’agrada i se’t dóna bé, veus que tingui possibilitats de futur i què has d’aprendre per a adaptar-te.

2) Treballar: Et fiques de comercial (a comissió) o el que sigui, la idea és que sigui en una empresa seriosa on puguis veure opcions laborals. Et pot arribar a donar més perspectiva veure els llocs que voldries amb un feedback real. A més et servirà per a fer el teu currículum.

3) Autodidacta: Et fiques a fer micromàsters i formació en línia per a poder experimentar diferents opcions i arribar aviat al perfil del que vols fer.

En qualsevol cas:

  • T’has d’esforçar i posar-li ganes.
  • Has de trobar el que t’agrada (com més aviat millor).
  • Conèixer-te a tu mateix és fonamental (amb professionals, test de personalitat i provant coses).

Un parell de tests d’inici:

Sort.

Publicat dins de Autoconeixement | Deixa un comentari

Les professions més destacades de 2021

La consultora d’Adecco (selecció de recursos humans) ha elaborat un informe amb els perfils més demandats i cotitzats per les empreses per a 2021.

Tots els perfils coincideixen en la necessitat d’adaptar-se al canvi per la pandèmia del corona virus. La pandèmia va destruir 360.105 ocupacions en 2020 i es va tancar l’any passat amb prop de 3,9 milions d’aturats, a més, com a conseqüència les ocupacions menys qualificades empitjoren les condicions laborals, augmenta la diferència salarial i minven el seu accés al treball.

Telecomunicacions
Els desenvolupadors de programari seran els més demandats. Els més cotitzats del sector seran els responsables d’infraestructures.

Indústria
Demandarà als managers de salut, qualitat, ambient i seguretat, els anomenats HSDQ. El perfil més cotitzat d’aquest camp serà el de manager d’experiència operacional, amb funcions de supervisió i coordinació en temes de qualitat i seguretat.

Salut
Aquest sector buscarà infermers. La raó és clara: la pandèmia de coronavirus i la vacunació necessiten desesperadament a aquests perfils.

Retail
Aquí el perfil més buscat és el de manager de trade màrqueting, que dirigeix la línia d’estratègia de les vendes. El perfil més cotitzat serà el manager de e-commerce, important per l’augment de les compres en línia.

Financer
En aquest sector es buscaran controllers, encarregats de la supervisió de la situació econòmica de les empreses.

Sector IT
Aquí els programadors de perfil molt tècnic seran els més buscats.

Corporatiu
El professional més demandat serà el responsable de relacions laborals, vital en un cicle de canvis legals com l’actual. El més cotitzat, això sí, serà el soci estratègic de recursos humans (HRBP), que ha d’harmonitzar els processos interns amb els objectius principals de l’empresa.

Màrqueting
El product manager serà el perfil més buscat.

Sector ‘lifescience’
Els tècnics de garantia de qualitat seran els més demandats, la seva feina és referent al compliment de normatives.

Logística
Demandarà, feienes de logística, en un context d’importància clau de les cadenes de subministraments.

Enginyeria
L’enginyer de processos, que dirigeix les optimitzacions i transformacions internes de les empreses.

Legal
L’advocat laboralista, donats els múltiples processos de Ertes i acomiadaments per la crisi del coronavirus, serà el més demandat.

Comercial
El director de desenvolupament de negocis serà el més buscat.

 

Font: https://www.eleconomista.es/economia/noticias/10977980/01/21/Estas-seran-las-profesiones-mas-buscadas-y-mejor-pagadas-de-2021.html

 

Publicat dins de Món laboral | Deixa un comentari