– Conèixer el seu recorregut acadèmic i professional d’una persona.
Activitats
Elaborar un qüestionari sobre el recorregut acadèmic i professional per realitzar una entrevista a alguna persona coneguda. Model de fitxa d’entrevista.
Compartir l’estudi dels casos.
Preparació en grup. Elaborar un mural o presentació del recorregut acadèmic i professional de persones entrevistades.
Posta en comú.
També, podem treballar a classe a partir de diferents materials o pàgines web, com:
Diccionari d’Estudis pots veure els cicles classificats per famílies professionals.
– Identificar emocions a través de la interpretació.
– Aprendre a interpretar emocions i sentiments.
– Aprendre a reconèixer valors.
– Motivar-se a partir d’una activitat per emprendre noves tasques.
– Descobrir vocacions professionals.
Activitats
-Introducció del cinefòrum per motivar amb l’explicació inicial de l’argument de la pel.lícula. Com a treball es farà una activitat individual (fitxa) i altra en gran grup de reflexió.
– Per veure la pel·lícula Espera al último baile de Thomas Carter, la podem repartir en tres sessions de 40 minuts.
a) Fitxa individual. Reflexió i treball personal. El treball individual que es demanarà serà de respondre un qüestionari, que es pot realitzar al llarg del visionat, deixant uns minuts abans d’acabar la classe, o bé a casa, servirà com inici del treball en grup, per acabar en una exposició oral de cada grup i un debat.
b) Fitxa grup. El qüestionari consta de 10 preguntes la finalitat de les quals és guiar en el visionat del film i preparar la reflexió sobre els temes a treballar posteriorment. Es deixa un temps de lectura individual, no cal contestar per escrit. Seguidament té lloc una posada en comú-debat a partir del qüestionari anterior que persegueix l’intercanvi d’idees a classe al voltant dels aspectes que es treballaran.
c) Finalment els grups trien un tema de la fitxa grup feta, comenten dubtes, i a partir d’una pluja d’idees proposades per cadascú del grup s’elabora un resum amb idees més importants que facin referència al tema, cal consensuar-les en el grup, un cop revisades i comentades, finalment, a partir d’aquestes idees es prepara una presentació del tema que tingui una durada compresa entre 5 i 10 minuts.
– Conèixer les sortides del sistema educatiu actual desprès de l’ESO.
– Saber treballar en grup.
– Desenvolupar habilitats i capacitats com la iniciativa, la presa de decisions, el treball en equip, l’espírit crític, la creativitat i la flexibilitat.
– Fomentar el desenvolupament de les habilitats socials necessàries pel treball.
Activitats
– El treball en grup consistirà en que cada grup farà un mural sobre una de les posibles sortides d’estudis després de l’ESO (PFI, Cicles Formatius o Batxillerat). Pautes del treball en grup cooperatiu.
– Fer la presentació del mural i l’exposició oral davant la resta de la classe.
– Autoavaluació del treball fet i avaluació dels grups.
– Saber on trobar informació dels batxillerats i conèixer els centres que hi ha a la zona.
Activitats
– Cercar informació del batxillerat .Treball per parelles. Ordinadors cada 2.
– Fer la fitxa. Treball personal o en parella.
– Fer el full per preparar la visita-xerrada dels alumnes de batxillerat.
– Xerrada alumnes o ex-alumnes de batxillerat . Experiències personals.
– Posada en comú i dubtes.
– Saber on trobar informació dels cicles formatius i conèixer els centres que hi ha.
Activitats
– Recerca d’informació a l’aula d’informàtica. Consultar a internet per trobar informació dels cicles formatius. Dos alumnes per ordinador.
– Recollir la informació de les famílies professionals i centres on es fan els CFGM que més els interessen. Posteriorment elaborar un document amb les dades seleccionades i guardar en una memòria usb o enviar-la a l’email personal.
– Fer la fitxa de recerca d’informació. Treball per parelles i la part final individual.
– Posada en comú, correcció de la fitxa i dubtes.
– Saber què són i on trobar informació dels PFI (PROGRAMES DE FORMACIÓ I INSERCIÓ).
– Conèixer els centres on es fan els PFI.
– Informació de la prova d’accés a mòduls.
– Aprendre a reconèixer actituds, valors i normes.
– Motivar-se a partir d’una activitat per emprendre noves tasques.
– Descobrir vocacions professionals.
Activitats
– Veure la pel·lícula “Grease (Brillantina)“, un film de Randal Kleiser.
– Podem repartir-la en dues parts de 55 minuts.
– 1a. part per a la introducció del treball i l’inici del cinefòrum. I es començarà la fitxa de reflexió individual dels personatges, respondre el qüestionari, que es pot realitzar al llarg del visionat o bé a casa.
– 2a. part per veure el final, posada en comú de la pel.lícula i acabar la segona part de fitxa.
– Reflexió final treball personal
– Ajudar als alumnes a conèixer millor les seves qualitats i limitacions que els pugui orientar a prendre una decisió respecte el seu futur.
Activitats
– Veure el vídeo “El circo de las mariposas”.
– Sense explicar res, escriure en full quines aptituds i quines actituds té el protagonista.
– Posada a la pissarra i comentari en comú.
– Explicar què són les aptituds. Informació aptituds.
– Diferenciar entre aptituds i actituds.
– Descobrir les nostres aptituds (què sé fer?), acabar de fer la fitxa.
– Comprovació de coincidència amb la fitxa inicial.
– També podem complementar o canviar l’activitat pel test-qüestionari J. Rios.
– Ajudar als alumnes a conèixer millor les seves qualitats i limitacions que els pugui orientar a prendre una decisió respecte el seu futur.
Activitats
– Acabar la presentació o vídeo de la classe. Comentari en comú.
– Amb la recollida d’informació farem la fitxa-qüestionari ( Fitxa_04_Orientacio_biografia_dibuix)per descobrir la nostra personalitat (com soc?), gustos, interessos, preferències, valors, aptituds (què sé fer?), … Acabar d’escriure la biografia acadèmica.
– Ajudar als alumnes a conèixer millor les seves qualitats i limitacions que els pugui orientar a prendre una decisió respecte el seu futur.
– Reflexionar sobre la nostra personalitat.
Activitats
– Veure el vídeo del llibre de la felicitat “Be happy“. Comentari en comú.
– Fer la fitxa biogràfica i dibuix.( Fitxa_04_Orientacio_biografia_dibuix) L’activitat consisteix en recordar dades personals i fer un esquema per començar a escriure la biografia acadèmica. Recollirem dades sobre la nostra personalitat, gustos, interessos, preferències, valors, aptituds, notes, …
– Després triar una qualitat, preferència, interès, valor, etc. i fer un dibuix amb la frase explicativa.
– Amb tots els dibuixos de la classe triarem música, posarem un títol global i penjarem la presentació o vídeo al blog.