Cicles formatius de grau mitjà (CFGM)
Els centres de cicles formatius tenen l’obligació de fer una reserva de dues places per a alumnat amb nee (l’acreditació pot ser amb dictamen (Informe NESE – NEE) o amb certificat de disminució). Aquest fet en la matriculació dels CFGM ha facilitat la incorporació d’aquest alumnat a la formació professional reglada.
Hi ha 3 aspectes en l’organització dels cicles que poden donar opció que l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) pugui accedir a una formació professional:
- La tutoria com a referent important per a l’alumnat i la família.
- Es pot allargar la formació un curs més. És a dir, el cicle formatiu es pot realitzar en 3 cursos.
- La seva organització curricular: el currículum s’organitza en mòduls formatius que estan formats per unitats de competència. Així, aprovant tots els mòduls del cicle s’obté la titulació de tècnic. Però també es pot acreditar mòduls o unitats de competència que estan relacionats amb un lloc de treball concret (en el cas de no poder acreditar la titulació del CFGM).
És en aquest últim punt on els CFGM poden ajustar la resposta a les nee de l’alumnat NESE, i concretament, amb una discapacitat intel·lectual.
Programes de formació i inserció
També, a part dels PFI ordinaris, hi ha centres, bàsicament d’educació especial, que ofereixen PFI adaptats. Aquests programes específics s’adapten a les necessitats d’alumnat amb dificultats específiques d’aprenentatge i que tinguin un certificat de disminució.
Els Programes de transició a la vida adulta són programes que s’imparteixen en centres d’educació especial. Tenen com a objectius potenciar l’autonomia personal, la integració social i comunitària i, per últim, l’orientació personal i laboral dels alumnes amb nee que no poden accedir a una formació reglada per les seves dificultats associades a la seva discapacitat. Estan organitzat en dos cursos (ampliables a tres). En acabar, el centre lliura un certificat acreditatiu. Amb aquesta formació l’alumne pot accedir a un centre especial de treball o a un centre ocupacional, segons l’assoliment dels objectius proposats en aquest programa
El Pla pilot experimental d’itineraris formatius específics (els IFE). Aquests programes van dirigits a alumnes que tinguin entre 16 i 20 anys d’edat amb necessitats educatives especials associades a discapacitat intel·lectual lleu o moderada (inclosos els alumnes amb trastorn de l’espectre autista).
Per saber-ne més:
- DECRET 284/2011, d’1 de març, d’ordenació general de la formació professional inicial.
- Sistema Integrat de Qualificacions i Formació Professional de Catalunya (SQCAT)
- SQCAT
- Programes de formació per a la transició a la vida adulta
Serveis de suport a l’educació post obligatòria
Des que l’alumnat amb nee pot incorporar-se a fer un CFGM o PFI és important garantir aquesta oportunitat amb uns mínims de possibilitats d’èxit. El paper de l’orientador educatiu i/o de l’EAP és molt important a l’hora d’orientar l’alumne amb NESE. Igual que per a la resta de l’alumnat, en la seva orientació s’han de tenir en compte els seus interessos i les seves aptituds. Per altra banda, s’haurà d’haver continuat un seguiment familiar durant els últims cursos de la seva escolarització obligatòria, per poder posar sobre la taula les expectatives de la família sobre el seu fill respecte al seu procés d’aprenentatge, l’obtenció del graduat, la formació post obligatòria més adient segons els seus interessos i aptituds i les opcions de treball a què pot optar més endavant.
A la part administrativa, el RALC incorpora un camp perquè s’indiquin les necessitats específiques de suport educatiu dels alumnes (NESE), d’acord amb la llista següent:
Motiu de les necessitats específiques de suport educatiu (NESE)
- Discapacitat intel·lectual lleugera
- Discapacitat intel·lectual moderada
- Discapacitat intel·lectual severa
- Discapacitat intel·lectual profunda
- Pluridiscapacitat
- Discapacitat auditiva lleugera
- Discapacitat auditiva moderada
- Discapacitat auditiva severa
- Discapacitat auditiva profunda
- Discapacitat visual
- Discapacitat motriu; autònom
- Discapacitat motriu; semiautònom
- Discapacitat motriu; dependent
- Trastorn de l’espectre autista
- Trastorn greu de la conducta
- Retard del desenvolupament sense etiologia clara
- Alumnat nouvingut
- Situacions socioeconòmiques i/o socioculturals desafavorides
- Altes capacitats
- Trastorns que condicionen l’aprenentatge
- Trastorn mental greu
- Retard greu de l’aprenentatge
Els alumnes del centre que constaven anteriorment com a “NEE” o “Altes capacitats”, a partir d’ara han de constar com a alumnes amb “NESE” amb els motius que corresponguin de la llista.
A més, per indicar a l’aplicació de l’avaluació de 6è de primària i de quart d’ESO els alumnes amb TDAH o dislèxia, prèviament s’haurà d’haver especificat al RALC que són alumnes amb NESE “amb trastorns de l’aprenentatge”.
Per saber-ne més: