Professorat de l’especialitat d’orientació educativa

El marc d’actuació professional de l’especialista d’orientació educativa es divideix en dos grans blocs: l’atenció directa a l’alumnat i el suport a la comunitat educativa.

Per tal que cada orientador o orientadora del centre pugui dur a terme les seves funcions, cal que el director o directora prioritzi una dedicació horària equitativa entre els dos blocs esmentats, sense perjudici del que es preveu a la Resolució per la qual es fixen els criteris generals i el procediment per a la confecció de les plantilles de professorat dels instituts per al curs 2023-2024.

A.- Atenció directa a l’alumnat

  • Codocència entesa dins de l’aula o en qualsevol entorn d’aprenentatge del centre, fruit del treball coordinat i acordat entre l’orientador o orientadora, els equips docents, els òrgans de coordinació i altres equips de centre.
  • Sessions d’acompanyament al desplegament de la competència transversal personal, social i d’aprendre a aprendre, en col·laboració amb els equips docents, i a la projecció dels aprenentatges i a l’orientació acadèmica i professional.
  • Coordinació del procés d’avaluació psicopedagògica dels alumnes en el marc de la Comissió d’atenció educativa inclusiva i, si escau, amb l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP).
  • Elaboració, si escau, de l’informe de reconeixement de necessitats específiques de suport educatiu en coordinació amb la Comissió d’atenció educativa inclusiva.

B.- Suport a la comunitat educativa

B1.- Suport tècnic a l’equip docent

  • Col·laboració amb els equips dels centres en la planificació, implementació i avaluació de les diferents mesures i suports universals, addicionals i intensius d’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
  • Assessorament en relació amb la funció docent orientadora a tot el professorat i equips del centre.
  • Assessorament al professorat en aspectes pedagògics per al disseny d’entorns d’aprenentatge afavoridors d’una resposta educativa singularitzada per a tot l’alumnat.
  • Suport a la planificació, implementació i avaluació de les actuacions específiques relacionades amb la projecció dels aprenentatges i amb l’orientació acadèmica i professional per a la continuïtat formativa de l’alumnat.
  • Lideratge del procés d’avaluació psicopedagògica d’un alumne o grup d’alumnes en el marc de la Comissió d’atenció educativa inclusiva o òrgan equivalent del centre i, si escau, en col·laboració amb l’equip d’assessorament psicopedagògic (EAP).
  • Participació en les entrevistes personals amb alumnes, famílies i altres agents implicats per al retorn de l’avaluació psicopedagògica.
  • Suport en l’elaboració, implementació i avaluació dels plans de suport individualitzats (PI).

B2.- Suport tècnic a l’equip directiu

  • Col·laboració en l’elaboració, implementació, avaluació i actualització del projecte educatiu en relació amb l’orientació educativa i amb les mesures destinades a facilitar l’accés a l’aprenentatge i la participació de tot l’alumnat.
  • Col·laboració en la coordinació i la planificació de l’orientació educativa del centre pel que fa al procés d’acollida, les accions pedagògiques compartides entre etapes i ensenyaments, l’acció tutorial i l’orientació acadèmica i professional.
  • Participació en la Comissió d’atenció educativa inclusiva o òrgan equivalent del centre.
  • Coordinació i planificació amb els professionals i serveis de la xarxa de suport a l’educació inclusiva, en especial amb el o la professional de l’equip d’assessorament psicopedagògic, de les actuacions i els recursos per al seguiment i avaluació de l’alumnat vinculat a aquests serveis.

Més informació:

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Informació sistema educatiu. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *