3r_ESO

Orientació escolar i emprenedoria

treball_grup01

Matèria optativa 3r ESO

Contingut de les sessions:

  1. Presentació i avaluació inicial.
  2. Informació dels sistema educatiu. Sortides després de l’ESO. Optatives a 4t.
  3. Descobrir la nostra personalitat.
  4. Biografia acadèmica i personal.
  5. Les nostres aptituds (qualitats i limitacions).
  6. Pel·lícula “Grease”. Actitud, aptitud i interessos.
  7. Informació programes de formació i inserció. Sense graduat. Prova d’accés a mòduls.
  8. Informació dels cicles formatius.
  9. Informació del batxillerat.
  10. El treball cooperatiu en grup.
  11. Pel·lícula ” Espera al último baile”. Descobrir vocacions professionals.
  12. Recorregut acadèmic i professional d’una persona.
  13. Oficis que han fet els nostres avantpassats. Arbre genealògic.
  14. Conèixer els diferents itineraris que van seguir el seu pare i la seva mare.
  15. Pel.lícula “El guerrero pacífico”. Esforç i superació.
  16. Estudi d’un cas. Els cicles formatius. Centres a la zona.
  17. Estudi d’un cas. El batxillerat. Les PAU.
  18. Visita a una empresa.
  19. Exposició i informe final sobre la empresa visitada o estudiada.
  20. Sortida en grup per visitar a una gran empresa.
  21. Treball personal de la sortida a una gran empresa
  22. Creació una empresa I. Col·loqui entre tots els grups de treball.
  23. Creació una empresa II. El projecte.
  24. Creació una empresa III. Promoció econòmica. Presentacions finals.
  25. Recursos comunitaris de la zona. Com buscar feina?
  26. Carta de presentació, l’entrevista i el currículum.
  27. Programa informàtic: Qüestionari d’orientació. Test.

ORIENTACIÓ ESCOLAR, ACADÈMICA I PROFESSIONAL

treball_grup2013_2a

ALUMNES A QUI ESTÀ DIRIGIT :

A tots els alumnes de 3r d’ESO, i en especial, als alumnes que no tinguin clar quin camí (estudis o treball) pensen seguir.

DESCRIPCIÓ:

L’objectiu del mateix es centra en ajudar l’alumne/a i la família a triar la seva millor opció futura un cop acabat l’ensenyament obligatori. Per aconseguir-ho, es treballen tres eixos fonamentals: l’autoconeixement, l’oferta educativa postobligatòria i la presa de decisió oferint, finalment, un consell orientador de caire individual per a l’elecció de les matèries optatives a 4t curs d’ESO, i  d’altra banda, fer-li prendre consciència de la necessitat de tenir iniciativa emprenedora, considerada no únicament com un conjunt de qualitats i habilitats necessàries per crear una empresa, sinó com una actitud general que pot ser d’utilitat en les activitats professionals, com en la vida quotidiana.

Cal advertir que l’elecció d’una ocupació o carrera és un procés llarg. No es pot esperar poder arribar a una decisió final d’una manera immediata. El que es pretén amb el crèdit és que vagi organitzant les seves idees per fer una bona elecció, principalment, determinar quin grup o quins grups ocupacionals són els que millor encaixen amb la seva manera de ser.

Anirà expressant els seus gustos, preferències i interessos respecte d’una sèrie de característiques personals que cal tenir en compte en la selecció de la futura carrera o professió.

Seguirem els passos de les activitats que s’estableixen en les fitxes del crèdit. Com més atentament es treballi el seu contingut i com més sinceres siguin les seves respostes, millor serà l’orientació que en podrà obtenir.

OBJECTIUS

– Coneixement i presa de decisió per a l’elecció d’optatives  a 4t curs d’ESO.
– Ajudar als alumnes a conèixer millor les seves qualitats i limitacions que els pugui ajudar a prendre una decisió respecte el seu futur.
– Donar una orientació als alumnes dels recursos comunitaris de la zona tant a nivell acadèmic com laboral.
– Assolir uns procediments per a buscar un lloc de treball.
– Saber que volen dir les ofertes de treball dels diaris, webs, ….
– Saber fer un currículum vitae.
– Saber actuar davant una entrevista o un test (aspectes fonamentals del procés de selecció).
– Ser emprenedor. Alguns conceptes de com crear la pròpia empresa.
– Confiança en l’esforç personal.
– Constància en l’estudi i el treball.
– Interès i preocupació per millorar.

CONTINGUT DE LES SESSIONS

Veure inici de la pàgina.

ACTIVITATS D’AVALUACIÓ

  • fitxes fetes i apunts passats a net (dossier).
  • exposició oral.
  • treball en grup.
  • control o examen d’alguns conceptes i reflexió personal.
  • preguntes, participació i actitud a classe.

TEMPORITZACIÓ

Duració d’un quadrimestre, 35 hores, 2 hores/setmana.

METODOLOGIA

  • Intentar connectar i coordinar amb els altres crèdits o matèries.
  • Exposició de murals, presentacions audiovisuals i ús del blog.
  • La classe tindrà dues parts diferenciades, una més teòrica d’explicacions o de donar pautes, i, una altra, més pràctica relacionant els exercicis a fer. Seqüenciades en:
        1. Punt de partida. Motivació.
        2. Unitat de treball.
        3. Exercicis. Pràctica.
  • Visita a empreses de la zona.
  • Xerrades de professionals sobre la seva feina (treballadors i empresaris).
  • Aportació de l’experiència amb d’exalumnes.
  • Conferències especialistes (sindicats, ajuntament, ….)
  • Visionat de pel·lícules i vídeos (You Tube).

BIBLIOGRAFIA, WEBS I RECURSOS DIDÀCTICS

– Fotocòpies material alumnes (dossier alumnes).
– Fitxa d’exposició oral i guió.
– Pautes per fer treball de grup i de recerca d’informació
– Blog alumnes i moodle del centre.
– Web d’orientació Joan M. Cruz http://www.xtec.cat/~jcruz/orientacio_educativa/
– WEBQUEST  “Què puc estudiar”  http://www.xtec.cat/~enavarro/WebQuest/index.htm
– WEBQUEST  “De l’amor” http://www.xtec.cat/~mlajara/webquestmerce/04proces.html
– Web Jo vull ser http://www.xtec.es/~jfernan9/
– Oferta d’estudis a Catalunya http://www20.gencat.cat/portal/site/queestudiar/
– Dossier Jo vull ser http://www.xtec.es/sgfp/llicencies/200304/memories/873m.pdf
– Maria J. Monteagudo Serra. Aplicació de la psicologia sistèmica al Pla d’acció tutorial d’un centre de secundaria obligatòria. Llicència estudis 2009.
– F. Sánchez Íñigez. Tutoria en la ESO. 20 actividades prácticas. Cefire. Elda, 2002
– Recursos emprenedoria XTEC http://www.xtec.cat/web/recursos/emprenedoria
– Recull d’articles orientació.
– Tests d’autoconeixement i orientació d’estudis.

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Activitats de classe. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *