És un bon moment de treballar i d’implicar l’alumnat amb les tasques organitzatives del centre, orientar-los i educar-los en uns valors democràtics amb la participació activa.
Els consells escolars han complert més de trenta anys des del seu establiment a la LODE i a la Llei 25/1985, de Catalunya, i que diverses normatives han desplegat. Es disposa ja d’un camí recorregut i d’una experiència acumulada per analitzar si cal introduir-hi modificacions que n’enforteixin la finalitat.
És en aquest sentit cal valorar la implicació i la participació cívica i desinteressada de la comunitat educativa a través dels consells escolars. Certament, aquests són espais que representen una comunitat educativa compromesa, dinàmica i canviant.
Darrerament, és cert que la família ja no és l’únic referent en la transmissió de valors, però, paradoxalment, això dóna als centres educatius l’oportunitat de resituar el seu paper central en l’educació. De fet, les crisis han estat i seran sempre oportunitats de canvi, de superació de dificultats i de creixement col·lectiu en les societats organitzades intel·ligents que aprenen d’elles mateixes.
Avui dia els consells escolars han de poder actualitzar el seu sentit, adaptar-se a la realitat social dels temps que ens toca viure. Evidentment, això implica la necessitat de donar resposta als nous reptes derivats de la complexitat d’una societat que disposa d’una extensa gamma de canals a través dels quals exercir la pràctica participativa activa i la representació d’interessos. Aquests espais institucionals també han de poder reflectir les noves formes i dimensions de l’educació.
Alguns recursos: