El Decret 142/2008, de 15 de juliol, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del batxillerat, regula la possibilitat d’adoptar mesures d’adaptació i autoritzar plans de suport individualitzat (PI) al batxillerat.
En el batxillerat, el PI és la continuïtat del PI de l’ESO, a fi de garantir la major coherència en la resposta pedagògica ajustada als alumnes que així ho requereixin.
Per tant, de manera general, els alumnes amb dislèxia, TDA o TDAH que inicien primer de batxillerat han de portar-ho acreditat de l’ESO. Aquesta condició és imprescindible per poder sol·licitar després a l’Oficina d’Accés a la Universitat qualsevol adaptació aplicable a la PAU.
Segons RESOLUCIÓ ENS/1544/2013, de 10 de juliol, de l’atenció educativa a l’alumnat amb trastorns de l’aprenentatge, dins els aspectes metodològics i d’avaluació, si és necessari, també s’han d’adaptar els procediments per avaluar els aprenentatges. Aquesta adaptació pot comprendre la utilització de diferents tipus de proves d’avaluació, la combinació de proves escrites i orals, respostes tipus test i respostes redactades, destacar a l’enunciat de les preguntes les paraules clau, permetre que l’alumne disposi de més temps per acabar la prova, verificar que l’alumne entén les preguntes i contestar als seus dubtes respecte aquestes, permetre l’ús de gràfics per respondre, etc.
Pels alumnes dislèctics, podem prendre com a referència els criteris d’avaluació que proposa el Tribunal no ordinari de les PAU:
- L’alumnat disposa de fins a 30’ més per a realitzar cada prova.
- Els exàmens són els mateixos que fa la resta d’alumnes en aquelles mateixes dates, i, per tant, els alumnes han de preparar-se com els altres.
Però, concretament, pel que els exàmens, en relació amb aquest alumnat, es preveuen les accions següents:
- En les matèries de llengua, totes les faltes d’ortografia es corregeixen, i, per tant, NO és en el moment de corregir, sinó de DESCOMPTAR quan es té en compte la particularitat d’aquest alumnat, aplicant uns criteris concrets (*).
- En les altres matèries, com per a la resta de l’alumnat, les faltes d’ortografia NO poden penalitzar específicament en la nota final.
- Els exàmens s’avaluen en funció del contingut per ell mateix, tot i que cal sempre tenir cura en la presentació i exposició de les respostes, els correctors no penalitzen dificultats expressives pròpies d’aquest alumnat.
(*) Aquests criteris concrets en el cas del PI, els pot establir el departament de cada centre, per exemple: no suspendre per faltes d’ortografia, o descomptar com a màxim 2 punts, o només es descomptarà una tercera part, o el descompte per faltes d’ortografia serà del 50%, o etc.
Adaptacions que es poden proposar:
- Més temps per fer les activitats acadèmiques.
- Més temps per fer els exàmens.
- Avaluació adaptada de l’ortografia.
- Menys quantitat d’exercicis acadèmics.
- No forçar-lo/la a llegir en veu alta davant del grup.
- Ús complementari d’apunts dels companys.
- Suport oral del professor/a en les proves escrites (llegir-li en veu alta les preguntes).
- Presentació dels treballs fets amb ordinador.
- No tenir en compte la repetició de faltes escrites.
- Descomptar les faltes escrites fins a un màxim de puntuació.
- Accés als continguts curriculars en àudio.
- Ús d’ordinador amb programari específic (correctors, programes lectors, etc.).
- Altres adaptacions (especifiqueu-les)
Cuando te detectan una dislexia en primero de bachillerato que has de hacer si no te la han detectado anteriormente en el instituto.
Si no se detectó antes, no te preocupes. La dislexia no es una discapacidad, es una diferencia en la forma de aprender. Con el apoyo adecuado, puedes superar cualquier desafío. Esto te permitirá buscar las herramientas y estrategias adecuadas para mejorar en los estudios.
Tener el diagnóstico ahora te permite comprender tus dificultades. Sabiendo que tienes dislexia, puedes dejar de culparte por tus dificultades y buscar soluciones. Solicita las adaptaciones académicas y el apoyo que necesitas para tener éxito en tu instituto.
¿Qué puedes hacer si te diagnostican dislexia en primero de bachillerato?
1. Informa a tu tutor sobre tu diagnóstico y las dificultades que experimentas. Tus profesores pueden adaptar las clases y las evaluaciones para que puedas aprender de manera más efectiva.
2. Solicita adaptaciones académicas (PI): Tu instituto puede ofrecerte adaptaciones académicas como más tiempo para realizar exámenes, exámenes orales en lugar de escritos, baremo diferente para las faltas de ortografia o la posibilidad de utilizar un ordenador con programas de lectura. Te recuerdo que incluso en las pruebas de acceso a la universidad ofrecen un tribunal especial.
3. Pide al orientador escolar del instituto o EAP puede proporcionarte apoyo individualizado y ayudarte, por ejemplo con información de técnicas estudio (sobre todo herramientas tecnológicas como grabar audios, la IA que te haga preguntas sobre el tema de estudio, aplicaciones y programas informáticos que pueden ayudarte con la lectura, la escritura y la organización …), o donde buscar apoyo psicológico (un psicólogo puede ayudarte a desarrollar estrategias de afrontamiento, mejorar tu autoestima y manejar la ansiedad que puedas sentir) o si hay grupos de apoyo en la zona (conectar con otros alumnos que tienen dislexia puede ser muy beneficioso)