Àmbit de cultura i valors 4t ESO

DSCN7664

Àmbit de cultura i valors (Cultura i valors ètics – Filosofia – Religió)
El currículum de l’Educació Secundària Obligatòria. Curs 2017-2018

Documentació:

Contingut de les sessions:

  • Dimensió personal
  • Dimensió interpersonal
  • Dimensió sociocultural
  1. Presentació i avaluació inicial.
  2. Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social. CC5
  3. El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques. CC6
  4. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948. CC7
  5. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats. CC8
  6. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats. CC9
  7. Els drets humans com a deures morals. CC10
  8. CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
  9. CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
  10. CC13. El bon argument.
  11. CC14. Els aspectes d’una argumentació.
  12. CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
  13. CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…
  14. CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
  15. CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.
  16. CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.
  17. CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
  18. Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes. CC25.
  19. CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
  20. CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat…
  21. CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat…
  22. CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació…
  23. CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau… Currículum educació secundària obligatòria Àmbit de cultura i valors (cultura i valors ètics)
  24. CC31. La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de les cosmovisions de: a) el món, b) l’ésser humà, c) la història, d) la divinitat.
  25. CC32. Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
  26. CC33. Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i islam. Referència a diferents teories ètiques.
  27. CC35. Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques (arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre, dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
  28. L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques. CC38.
  29. CC39 El medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
  30. CC41. Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i comunicació en la xarxa.
  31. CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
  32. CC44. Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència comunitària.
  33. CC45. La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.

Recursos:

 

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Cultura i valors ètics. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *