La salut mental a les aules afecta tant estudiants com professors. L’ansietat com a problema principal (el 90% dels docents identifica l’ansietat com el principal problema emocional a l’aula, tant a l’alumnat com al professorat).
Estat Emocional de l’Alumnat: Més de la meitat dels docents qualifica l’estat emocional dels seus estudiants com a “regular”.
Factors de Risc per a Estudiants: Els docents assenyalen principalment els problemes familiars (estils parentals extrems, divorcis) i l’exposició excessiva a les xarxes socials com a causes principals del malestar.bGairebé el 98% creu que les xarxes socials fan malbé el benestar emocional, provocant inseguretat i baixa autoestima.
Malestar Docent: Més del 70% del professorat a Europa ha patit símptomes d’estrès o esgotament professional (sobrecàrrega de feina, burocràcia, manca de formació).
Mancances Estructurals: Hi ha una manca de recursos i formació. El 94% dels docents reclama protocols clars i més suport psicològic, però molts no se senten preparats per detectar ni gestionar aquests problemes.
Demandes i Solucions Propostes:
- Més Formació: Incrementar la capacitació docent per a la detecció i gestió de problemes de salut mental.
- Més Recursos de Suport: Incorporar més psicòlegs escolars i professionals de suport.
- Protocols: Crear protocols de salut mental clars als centres educatius.
- Implicació familiar: Major col·laboració i coordinació activa amb les famílies.
- Prevenció: Fomentar un ús crític i responsable de les xarxes socials i destacar l’esport com a activitat preventiva més eficaç per reduir l’estrès (recolzat pel 63.3% dels docents).
Activitats Pràctiques
1. Maneig de l’Ansietat i l’Estrès (Per Alumnat i Professorat)
Activitat: “El Minut de la Calma”
Descripció: A l’inici o al final de la jornada (o abans d’un examen), dediqueu un minut a una pràctica d’atenció plena (mindfulness) guiada o un exercici de respiració diafragmàtica profunda.
Objectiu: reduir l’activació fisiològica de l’ansietat i promoure la concentració i el retorn a la calma.
Aplicació: El professorat pot liderar l’exercici, servint de model i practicant-lo també, ajudant a gestionar el propi estrès.
2. Detecció i Gestió d’Emocions (Per Alumnat)
Activitat: “El Semàfor Emocional”
Descripció: Usar la metàfora del semàfor per identificar emocions i accions.
Vermell: Emocions d’alta intensitat o perilloses (ira, ansietat desbordada). Aturar i respirar.
Groc: Emocions que requereixen atenció (frustració, tristesa lleu). Pensar què fer.
Verd: Emocions positives o estat de calma. Actuar i continuar.
Objectiu: Oferir una eina simple per a la identificació i regulació emocional immediata.
3. Foment de l’ús crític de xarxes socials
Activitat: “El meu ‘Jo Ideal’ vs. El meu ‘Jo Real’”
Descripció: Sessió de debat o workshop on s’analitzen perfils de xarxes socials (d’influencers, figures públiques, etc.). Es discuteix el concepte de “filtrat” i “postureig” i com les imatges creen estàndards de bellesa irreals o expectatives de vida inabastables.
Objectiu: Desenvolupar el pensament crític i enfortir l’autoestima en diferenciar la realitat digital de la vida real i combatre la inseguretat associada a les xarxes.
Aplicació: Es pot complementar amb una xerrada sobre la petjada digital i els riscos de la sobreexposició.
4. Suport Mutu i Formació Docent.
Activitat: “Cercles de Suport Docent”
Descripció: Reunions mensuals o quinzenals voluntàries i confidencials entre professors, moderades per un orientador o un col·lega capacitat. L’objectiu és compartir experiències sobre situacions difícils a l’aula o al centre i oferir estratègies de maneig i desfogament emocional.
Objectiu: Reduir l’esgotament professional (burnout) i la sensació de desbordament, i servir com a espai informal de formació entre parells per a la detecció primerenca de problemes en estudiants.