Assetjament escolar

Imatge decorativa

El Protocol d’actuació davant de qualsevol tipus de violència en l’àmbit educatiu (aprovat, per exemple, a Catalunya per l’Acord GOV/135/2024 de 14 de maig, i en altres territoris amb documents similars) és un marc normatiu i d’orientació essencial. El seu objectiu principal és garantir el dret de la infància i l’adolescència a la seva integritat física, psíquica, psicològica i moral davant de qualsevol forma de violència en l’entorn escolar. Aquí tens un resum dels seus aspectes clau a les Fases d’Actuació (Circuit):

1. Detecció i Notificació

  • Identificació: Qualsevol membre de la comunitat educativa (o les famílies) que tingui coneixement o sospita d’una situació de violència té l’obligació de comunicar-ho immediatament a la Direcció del centre.
  • Registre: El centre ha de registrar la notificació i, si escau, obrir un expedient obert de violència a l’alumnat (REVA).

2. Valoració i Diagnosi 

  • Actuació Immediata: La Direcció ha d’adoptar mesures urgents de protecció i seguretat per a la víctima (separació, acompanyament, etc.).
  • Equip de Valoració: Es constitueix un equip (normalment liderat per la direcció, amb el tutor/a, l’EAP, i altres professionals) per recollir informació, valorar la gravetat dels fets i tipificar la violència.
  • Derivació (si cal): Si es detecta un possible delicte, o si la violència és exercida fora de l’àmbit educatiu (però afecta l’alumnat), es deriva immediatament a les autoritats competents (Fiscalia, Policia, Serveis Socials).

3. Intervenció 

  • Intervenció Educativa: Implementació d’un pla d’intervenció que inclou mesures per a:
    • La Víctima: Suport emocional, acompanyament i reparació del dany.
    • L’Agressor/a: Mesures educatives i/o correctores, reeducació i, si escau, la derivació als serveis especialitzats.
    • El Grup Classe i Testimonis: Intervenció en el grup per sensibilitzar, desnormalitzar la violència i restaurar la convivència.

4. Seguiment i Tancament del Cas 

  • Seguiment: El centre realitza un seguiment periòdic de les mesures adoptades per assegurar-ne l’eficàcia i la sostenibilitat.
  • Avaluació i Tancament: El cas es tanca quan s’ha assolit la reparació del dany, s’ha garantit la seguretat de l’alumnat afectat i s’han implementat les mesures correctores o restauratives.
Font: https://xtec.gencat.cat/ca/recursos/assetjament-escolar/ 
https://educacio.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/protocols/actuacio-davant-violencia-ambit-educatiu/protocol-actuacio-davant-violencia.pdf

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Informació sistema educatiu, Recursos. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *