La inclusió de l’alumnat amb NESE – NEE en estudis postobligatoris

taller de cuinahome treballantdona treballant

Cicles formatius de grau mitjà (CFGM)

Els centres de cicles formatius tenen l’obligació de fer una reserva de dues places per a alumnat amb nee (l’acreditació pot ser amb dictamen (Informe NESE – NEE) o amb certificat de disminució). Aquest fet en la matriculació dels CFGM ha facilitat la incorporació d’aquest alumnat a la formació professional reglada.

Hi ha 3 aspectes en l’organització dels cicles que poden donar opció que l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) pugui accedir a una formació professional:

  • La tutoria com a referent important per a l’alumnat i la família.
  • Es pot allargar la formació un curs més. És a dir, el cicle formatiu es pot realitzar en 3 cursos.
  • La seva organització curricular: el currículum s’organitza en mòduls formatius que estan formats per unitats de competència. Així, aprovant tots els mòduls del cicle s’obté la titulació de tècnic. Però també es pot acreditar mòduls o unitats de competència que estan relacionats amb un lloc de treball concret (en el cas de no poder acreditar la titulació del CFGM).

És en aquest últim punt on els CFGM poden ajustar la resposta a les nee de l’alumnat NESE, i concretament, amb una discapacitat intel·lectual.

Programes de formació i inserció

També, a part dels PFI ordinaris, hi ha centres, bàsicament d’educació especial, que ofereixen PFI adaptats. Aquests programes específics s’adapten a les necessitats d’alumnat amb dificultats específiques d’aprenentatge i que tinguin un certificat de disminució.

Els Programes de transició a la vida adulta són programes que s’imparteixen en centres d’educació especial. Tenen com a objectius potenciar l’autonomia personal, la integració social i comunitària i, per últim, l’orientació personal i laboral dels alumnes amb nee que no poden accedir a una formació reglada per les seves dificultats associades a la seva discapacitat. Estan organitzat en dos cursos (ampliables a tres). En acabar, el centre lliura un certificat acreditatiu. Amb aquesta formació l’alumne pot accedir a un centre especial de treball o a un centre ocupacional, segons l’assoliment dels objectius proposats en aquest programa

IFE

El Pla pilot experimental d’itineraris formatius específics (els IFE). Aquests programes van dirigits a alumnes que tinguin entre 16 i 20 anys d’edat amb necessitats educatives especials associades a discapacitat intel·lectual lleu o moderada (inclosos els alumnes amb trastorn de l’espectre autista).

Per saber-ne més:

 

Serveis de suport a l’educació post obligatòria

Des que l’alumnat amb nee pot incorporar-se a fer un CFGM o PFI és important garantir aquesta oportunitat amb uns mínims de possibilitats d’èxit. El paper de l’orientador educatiu i/o de l’EAP és molt important a l’hora d’orientar l’alumne amb NESE. Igual que per a la resta de l’alumnat, en la seva orientació s’han de tenir en compte els seus interessos i les seves aptituds. Per altra banda, s’haurà d’haver continuat un seguiment familiar durant els últims cursos de la seva escolarització obligatòria, per poder posar sobre la taula les expectatives de la família sobre el seu fill respecte al seu procés d’aprenentatge, l’obtenció del graduat, la formació post obligatòria més adient segons els seus interessos i aptituds i les opcions de treball a què pot optar més endavant.

A la part administrativa, el RALC incorpora un camp perquè s’indiquin les necessitats específiques de suport educatiu dels alumnes (NESE), d’acord amb la llista següent:

Motiu de les necessitats específiques de suport educatiu (NESE)

  • Discapacitat intel·lectual lleugera
  • Discapacitat intel·lectual moderada
  • Discapacitat intel·lectual severa
  • Discapacitat intel·lectual profunda
  • Pluridiscapacitat
  • Discapacitat auditiva lleugera
  • Discapacitat auditiva moderada
  • Discapacitat auditiva severa
  • Discapacitat auditiva profunda
  • Discapacitat visual
  • Discapacitat motriu; autònom
  • Discapacitat motriu; semiautònom
  • Discapacitat motriu; dependent
  • Trastorn de l’espectre autista
  • Trastorn greu de la conducta
  • Retard del desenvolupament sense etiologia clara
  • Alumnat nouvingut
  • Situacions socioeconòmiques i/o socioculturals desafavorides
  • Altes capacitats
  • Trastorns que condicionen l’aprenentatge
  • Trastorn mental greu
  • Retard greu de l’aprenentatge

Els alumnes del centre que constaven anteriorment com a “NEE” o “Altes capacitats”, a partir d’ara han de constar com a alumnes amb “NESE” amb els motius que corresponguin de la llista.

A més, per indicar a l’aplicació de l’avaluació de 6è de primària i de quart d’ESO els alumnes amb TDAH o dislèxia, prèviament s’haurà d’haver especificat al RALC que són alumnes amb NESE “amb trastorns de l’aprenentatge”.

Per saber-ne més:

 

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en General, Informació sistema educatiu. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

8 respostes a La inclusió de l’alumnat amb NESE – NEE en estudis postobligatoris

  1. Bona tarda, soc una mare preocupada, el meu fill de 16 anys esta acaban 4° de la Eso, i vol estudiar emergencies sanitaries, es un noi amb TEA, i fins ara l’hi han fet adaptacio, PI.
    La idea es apuntar-lo al IES Alexandre Satorras de Mataro, tambe li faran adaptacio?
    Creieu que es millor que vagi a un altre centre?

    • jcruz diu:

      Tant a cicles com a batxillerat es poden fer adaptacions o PI, s’intenta donar tot el suport i ajut pedagògic que necessiti (donar més temps per les activitats, no penalitzar les faltes d’ortografia, ponderar més els treball de classe, adaptar controls, …), però hi ha un mínim de continguts o competències que haurà d’assolir. Ben segur que el tutor, orientador del centre o l’EAP que coneixen al seu fill/a li poden orientar.
      https://blocs.xtec.cat/orientacioescolar/2018/11/04/tea-estudis-i-treball/

  2. marta diu:

    Hola,
    El meu fill té PI per disortografia i temps cognitiu lent des de 6è de Primària i, si tot va bé, acabarà l’ESO aquest mes de juny. Vol fer un CFGM i he sabut fa poc que hi ha una reserva de places per als cicles, però em diuen que si no té dictamen de l’EAP no pot sol·licitar d’entrar-hi per aquesta via. Com pot ser?

    • jcruz diu:

      Tenir una adaptació o Pla Individualitzat (PI), no significa que tingui reserva de plaça. Recorda que la sol•licitud de preinscripció de formació professional de grau mitjà s’havia de presentar de l’11 al 17 de maig. Aquí tens la normativa d’aquest curs pels centres públics
      https://www.sindicat.net/media/main/uploads/2021/03/05/1839282.pdf, concretament en el punt 10 és l’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives específiques. Peró millor que demanis entrevista amb l’orientador i l’EAP del teu centre.

  3. Carlos diu:

    Hola !

    L’avaluació diagnòstica que el tutor fa en 1r CFGM pot detectar si un alumne té alguna necessitat educativa especial? Quin és el mètode per detectar les NEE o NESE, si aquesta necessitat no ha estat detectada prèviament?

    D’altra banda, hi ha algun document on indiqui els òrgans de l’equip directiu i comissions que ha de tenir un centre, en funció dels seus estudis. Per exemple, un institut on només s’imparteixi cicles formatius ha de tenir CAD (comissió d’atenció a la diversitat) per llei?

    Gràcies !

    • jcruz diu:

      En general les dislèxies, DIL, TDA, TEA, etc. es detecten en les primeres etapes educatives. Els alumnes que arriben als estudis post obligatoris, batxillerat o cicles formatius, haurien d’haver estat diagnosticats o de tenir algun informe de NEE.
      Si el professorat observa o detecta en un alumne algun indicador (emocional, físic o intel.lectual) o dèficit, desprès d’haver fet entrevistes amb l’alumne i la família, hauria d’informar a la CAD, que pot fer la derivació a l’orientador del centre o de l’EAP, per passar-li proves (tests, com el wisc, qüestionaris, demanar informació en el centre on estava escolaritzat, ….) per fer una devolució.
      Entenc que quan parles d’avaluació diagnòstica del professorat són les eines o proves que fan per conèixer les competències o nivell de la seva matèria.

      Informació sobre la CAD
      http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat-i-inclusio/projectes-educatius-inclusius/comissio-datencio-a-la-diversitat/

      La normativa d’inici de curs
      https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/DOIGC_Curriculum.pdf, el punt 8.1. parla que l’acció tutorial en la formació professional va adreçada a potenciar les capacitats personals de l’alumne, la seva autonomia i iniciativa personal, i el punt 9 Modificacions curriculars en la formació professional

  4. Joan diu:

    Bones, el meu fill ha començat un cicle formatiu de grau mitjà amb NEE. Veient que la seva discapacitat intel·lectual no arribaria a poder obtenir la titulació ni augmentant en temps, hem demanat una adaptació curricular per a obtenir un certificat d’haver fet aquest cicle sense titulació… La preguntes son:
    Que significa aquest certificat cara a la seva promoció laboral?
    Aquest certificat podria ser equivalent, O es podria convalidar com una mena de IFE? Ja que si no vaig errat, un IFE dona més facilitats d’inserció al món laboral, sobre tot a l’administració?

  5. jcruz diu:

    Un certificat de cicle formatiu de grau mitjà amb NEE acredita que el vostre fill ha assolit coneixements i competències en un àmbit professional específic, tot i no haver pogut obtenir la titulació per la seva discapacitat intel·lectual. Aquest certificat pot ser un valor afegit en el seu currículum vitae, demostrant el seu esforç, dedicació i les habilitats adquirides durant el cicle formatiu. No obstant això, cal tenir en compte que no és equivalent a un títol de cicle formatiu i, per tant, pot no tenir els mateixos efectes a l’hora d’accedir a determinats llocs de treball o promocionar dins d’una empresa.
    Avantatges dels IFE per a la inserció laboral: Els IFE sí que ofereixen més facilitats per a la inserció laboral, especialment en l’administració pública:
    • Formació pràctica: Els IFE inclouen períodes de formació en centres de treball, permetent al seu fill adquirir experiència laboral real.
    • Suport a la inserció: Els IFE ofereixen assessorament i suport individualitzat per a la recerca de feina i la inserció laboral.
    • Borses de treball: L’administració pública disposa de borses de treball específiques per a persones amb NEE que han completat un IFE.

    Recomanacions:
    • Consulti amb el centre educatiu (orientador o EAP): El centre podrà assessorar-lo sobre el valor del certificat i les seves possibles aplicacions en el mercat laboral.
    • Orienti’s a organismes especialitzats: Entitats com el Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC) o el Consell Comarcal poden oferir-li assessorament i suport en la cerca de feina per al seu fill, tenint en compte les seves característiques i el certificat obtingut.
    • Explori les opcions de formació contínua: La formació contínua pot permetre al seu fill seguir adquirint coneixements i habilitats que complementin el seu certificat i augmentin les seves opcions laborals.

    En resum, el certificat de grau mitjà amb NEE, tot i no tenir el mateix valor que la titulació, pot ser una eina valuosa per a la promoció laboral del seu fill. Els IFE, per la seva banda, ofereixen més facilitats per a la inserció laboral, especialment en l’administració pública. Recordi que el més important és que el seu fill pugui trobar un treball que s’adapti a les seves capacitats i li permeti desenvolupar-se personalment i professionalment.

    Informació addicional:
    • Itineraris formatius específics (IFE): https://triaeducativa.gencat.cat/ca/fp/ife/
    • Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC): https://serveiocupacio.gencat.cat/ca/inici
    Espero que aquesta informació li hagi estat útil.

Respon a marta Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *