Currículum a la carta.

illinois lottery

A les acaballes de curs, quan els/les mestres revisàvem els llibres de text per efectuar els canvis escaients, sempre era el llibre del Coneixement del Medi social i cultural el que ens generava més dubtes.  

Es creu en la conveniència que l’alumne/a tingui una visió global dels diferents temes partint d’allò que els hi és més proper. Sorgeix aleshores la idea del “Mural de Socials”, com a racó complementari al llibre de text. En aquest mural s’hi localitzen sis espais: el poble, la comarca, la comunitat, el país, el continent i el planeta. En cadascun dels espais s’hi treballa el mateix tema (però des d’una perspectiva diferent) amb una part més gràfica i una altra més documental. Són els/les alumnes qui elaboraren el material dels sis espais, segons el curs que realitzin. Es fomenta d’aquesta manera l’aprenentatge significatiu, el treball en grup i la recerca de la informació per part dels/de les mateixos/es alumnes seguint les directrius del/de la docent. També es pretén que adquireixin el domini d’un vocabulari bàsic del tema treballat (a partir de la confecció d’un joc: memory, dòmino, …) i aprenguin a fer gràfics, mapes conceptuals, esquemes i altres recursos que ajuden a aprendre a aprendre. 

Quan al curs 2004/05 arriba a la Zer El Sió la dotació del projecte Red.es, amb un  PC tablet per l’alumne/a, un portàtil pel/per la mestre/a i un projector i una pantalla per classe; les possibilitats es multipliquen. Després d’una colla d’anys els temes estan pràcticament elaborats. Ara cal digitalitzar-los i fer unes unitats didàctiques, aprofitant els recursos TAC que hi ha disponibles i tenint en compte les competències bàsiques. Amb aquesta finalitat es crea Socials sense llibres, a la web:  

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/index.htm  

 ""

En aquesta adreça s’hi troben els divuit temes de Coneixement del Medi social i cultural que treballen els/les alumnes de Cicle Mitjà i Cicle Superior al llarg del curs. Estan distribuïts en trimestres i s’intercalen els temes d’història i de geografia; tal hi com es pot observar a la icona del llapis. Aquesta distribució varia d’un any a l’altre, podent començar el curs següent per aquells temes que no s’han aprofundit tant el curs anterior.

 ""

 

Tots els temes s’organitzen de la mateixa manera. A la icona de l’estrella hi ha el tema a treballar, amb els apartats que s’assenyalaven en el Mural de Socials . En les altres icones hi trobem gràfics, esquemes, experiències viscudes pels alumnes relacionades amb el tema,… De les adreces seleccionades n’hi ha unes que ajuden a fer més entenedora i amena l’explicació, d’altres que s’utilitzen com activitat per l’adquisició de les competències bàsiques (classificades per cursos), n’hi ha que serveixen com a font de consulta, de reforç, d’ampliació; també hi ha jocs per treballar el vocabulari bàsic, vídeos,… Tots aquests recursos deixen enrere el llibre de text i fa que puguem parlar de currículum a la carta i sense llibres. 

""

L’ús d’aquesta metodologia resulta molt factible a l’escola rural (si disposes dels mitjans tècnics adients és clar), perquè et permet globalitzar no solament els continguts de l’àrea de Coneixement del Medi social i cultural; sinó treballar al mateix temps els de les altres àrees. Pels/per les alumnes és sens dubte una manera motivadora d’adquirir aprenentatges; però tant per ells/elles com pels per les docents implica una nova manera d’organitzar-se.

Així cada nen o nena té a la boca T, dins de la carpeta alumnes, una carpeta amb el seu nom, a la del curs07_08, una carpeta per a cada àrea, i a la carpeta de socials una per a cada tema treballat amb els continguts, els esquemes, algunes de les activitats realitzades (n’hi ha que són on line), gràfics i la prova d’avaluació respectiva. Quan ha de realitzar alguna activitat a casa amb el PC tablet s’ho  guarda als meus documents, dins de la carpeta deures_socials. El/la docent pot accedir a totes les carpetes dels/de les alumnes des del seu portàtil, però per corregir les activitats o l’avaluació ho ha de fer des d’un PC tablet, però sovint la correcció es fa en grup i utilitzant el projector i la pantalla. Quan els/les alumnes finalitzen la Primària se’ls hi dóna un cd  amb les carpetes de cada curs. Aquesta manera d’emmagatzemar la informació resulta molt ecològica (no utilitzem paper), de fàcil localització (sovint trobes ràpid allò que busques) i per aquesta raó reutilizable en més d’un curs.

""
""
""
""

Socials sense llibres és una experiència que es duu a terme a l'Escola de Butsènit d’Urgell, des del curs 2006/07, i que amb el Projecte d’innovació, L’ordinador a l’aula es pretén que es pugui fer extensible a la resta d’escoles de la ZER El Sió. 

Marisol Solduga Salse

Zer El Sió

Publicat dins de Articles | 2 comentaris

L'ordinador a l'aula/Sense llibres.

florida lottery

Les TAC com a mitjà de: relació, gestió i d’ensenyament-aprenentatge.

""

La classe virtual.

http://www.xtec.cat/zerelsio/

L’escola rural, pels seus trets distintius i per la manca de recursos pensats pròpiament per aquesta tipologia de centres, incrementa la necessitat d’innovar.

Molts dels plantejaments i de les estratègies postulats amb la LOGSE (aprendre a aprendre, atenció a la diversitat, alumnes autònoms, interacció, grups flexibles, aprenentatge significatiu, ….) i amb la LOE (tractament de la informació i competència digital, treball de les 8 competències en totes les àrees, …) fa anys que, per obvietat, s’estan aplicant a l’escola rural.

“L’heterogeneïtat d’un grup classe, s’ha de saber gestionar, en lloc d’ignorar-la o reduir-la.

La societat és heterogènia, cosa que no hem d’oblidar quan eduquen: hem d’ensenyar els/les alumnes a comportar-se en ambients on la diversitat és un fet i no en ambients artificialment homogenis.

Quan en canvi s’assumeixen tots els/les alumne a la mateixa aula s’ha de canviar radicalment la manera de fer classe, això implica un canvi en la metodologia. Aquest canvi afecta la gestió d’aula, el material que s’utilitza, el treball en equip dels/de les mestres i, en general, l’adopció d’un estil docent diferent.”

https://sites.google.com/site/formacioarc/Introduccio/la-pedagogia-dialogica-parlar-per-aprendre-1/tractament-de-la-diversitat

  • Factors que delimitaran la nostra trajectòria.

Els recursos tecnològics, com la dotació del Projecte Red.es (2003/04), ens faciliten la innovació. 33 tablets PC, 11 portàtils, 7 projectors, 7 pantalles, un servidor, … El bon funcionament del maquinari és bàsic.

""

La calaixera:

ftp://zersio@85.192.116.145/

Unes experiències prèvies i una línia de treball en zona, que pretenen garantir la continuïtat de la innovació en la nostra ZER. Projecte d’innovació en tecnologies de la informació (L’ordinador a l’aula) i Pla de formació de zona. Informàtica aplicada a les diferents àrees. L’escola ha d’estar vinculada a la societat. La cultura digital forma part de la vida dels/del les nostres alumnes.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/07/03/redes-i-la-zer-el-sio/

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/05/27/pla-de-formacio-de-centre-sota-la-perspectiva/

http://www.xtec.cat/zerelsio/projectes.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/proj_innov.pdf

http://www.xtec.cat/zerelsio/telematica/telemat1.htm

  • Una nova metodologia:

Que ens permet anar més enllà. Però, utilitzar les TAC no porta implícit el fet d’innovar o d’aconseguir millores didàctiques. Si no efectuem canvis en la metodologia els resultats aconseguits en el procés d’ensenyament- aprenentatge seran els mateixos.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/10/19/pc-tablets/

http://xtec.cat/crp-baixebre/crptic0607/docs/Pla_TAC_centres.pdf

  • Una nova organització:

Cada nen/nena té a la boca T, dins de la carpeta alumnes, una carpeta amb el seu nom. A dins d'aquesta una per a cada curs, amb una per a cada àrea i una altra per al treball de la web. Ex: alumnes/alumnesgrans/sergi/curs10_11/catala/dictat/11_01_11

Cada trimestre és convenient fer una còpia de seguretat de la carpeta alumnes a la boca P.

Quan finalitza l'escolarització, o es produeix un canvi d'escola, es dóna a l'alumne/a un CD amb el contingut de la seva carpeta.

A) De relació.

És una manera d’apropar-nos.
Un mitjà de relació entre els/les membres de tots els sectors de la ZER i …

""

http://www.xtec.cat/centres/c5003238/nens/grup.htm

http://www.xtec.cat/centres/c5003822/calendariZER/calendari.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/ampa/index.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/cicleszer/mitja.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/mestres.htm

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/2008/02/24/anem-a-xafar-neu-2008/

… i la utilitzem com a mitjà bàsic dins del Pla d’acollida d’un mestre/a nou/va. Un espai on tots i totes hi podem dir la nostra (amb enllaços al Fòrum, bloc de la zona).

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/concurs-eslogans/

B) De gestió.

Una font d'informació a l'abast de tothom.

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/intrazer/

http://www.xtec.cat/zerelsio/tauler/index.htm

""

C) D’ensenyament- aprenentatge.

Nova organització. Ràpid accés a la informació. Currículum a la carta.

Recursos per àrees.

De tots els nivells.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/arees/

""

Coneixement del medi natural …: amplia les possibilitats, trobades de natura, …

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexnaturals.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/experienc.htm

… i del medi social: de lo més proper a lo més llunyà, currículum a la carta, programació més flexible, premsa digital, el temps, …

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexsocials.htm

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/05/23/curriculum-a-la-carta/

http://blocs.xtec.cat/msolduga/premsa-digital/

http://www.xtec.cat/crp-urgell/meteor/

http://www.xtec.cat/zerelsio/social.htm

Llengües: més significatiu …

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexcatala.htm

http://phobos.xtec.net/c5007852/conte/conte.php

http://www.xtec.cat/zerelsio/empatolls/empatolls.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexcastella.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/altres.htm#estrangeres

Matemàtiques: globalitzar les explicacions, reforç o ampliació,…

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexmates.htm

Altres: classificació dels recursos, …

http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat2.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexweb.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexaltres.htm

Atenció als/a les nouvinguts o nouvingudes

http://www.xtec.cat/centres/c5003238/index2.htm

Sisena hora

""

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/sisena_hora/index.

Setmanes

Temporalització dels recursos TAC segons els continguts treballats en cadascuna de les àrees.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/setmanes/

""

Raconet de pràctiques

Recursos pels blocs, per treballar les festes tradicionals, educació en valors, …

http://blocs.xtec.cat/marisolsolduga/

""

Exemples d’activitats del Tractament de la informació i la competència digital:

Exploració d'una web: Galeria dels museus de la ZER/ Qui? Com? Què?

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2010/01/17/tractament-de-la-informacio-i-competencia-digital/

Reflexions:

  • No es necessiten uns coneixements molt elevats d’informàtica, sinó ganes i temps.

  • A la xarxa hi ha un munt de recursos que podem utilitzar, el que cal és seleccionar-los.

  • No significa un trencament amb tot el que s’ha estat fent fins ara, sinó una adequació del que es té als nous mitjans i un canvi de metodologia i organització. Les TAC són un recurs més, que et permet anar més enllà.

  • Hi ha d’haver per part de l’Administració un compromís ferm de recolzament del projecte d’aplicació de les TAC a les escoles, amb tot el que això implica. Si hi ha mancances o deficiències tecnològiques la motivació dels/de les docents decreix.

  • La utilització de les TAC és una metodologia de treball amb possibilitats, no una moda del moment. La formació dels/de les docents en aquest aspecte és important, si no continuarem fent el mateix, amb uns recursos diferents, i quin sentit haurà tingut tota la inversió econòmica que s’ha fet en recursos tecnològics?

Publicat dins de Articles | 7 comentaris

Pensant en els altres.

lottery

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/39met2XEpnc" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

http://www.tvcatalunya.com/ptvcatalunya/tvcItem.jsp?idint=184620546&item=actualitats&seccio=tvcat

Publicat dins de Experiències | 3 comentaris

Sota l'enclusa del temps

powerball

Em va agradar molt!

http://www.pageseditors.com/conts.aspx?ac=lliaut&aut=CANALS,%20MANEL

"Somriure"
Сайт знакомств

Publicat dins de Llibres | Deixa un comentari

Capità Indíbil

mega millions

És un gran llibre.

http://www.llibreriaona.com/llibres/C/CAPITA-INDIBIL,978-84-9779-440-4.htm

"Fer
Знакомства
>

Publicat dins de Llibres | Deixa un comentari