-
Nombres triangulars.
Indagació:
-
Nombres quadrats.
Amb la construcció d’aquest pessebre s’han comprovat les propietats dels diferents materials utilitzats.
https://blocs.xtec.cat/msolduga/2020/02/23/contes-al-voltant-del-pessebre/
Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, valors, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.
Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, digital, aprendre a aprendre, educació en valors i d’autonomia i iniciativa personal.
Fem una pluja d’idees sobre els materials que coneixen i ho anem anotant en un document Word. Seguidament agafem la caixa de materials que tenim a la classe i els calaixos de costura, cerquem tipus de materials. A continuació elaborem, entre tots, un esquema dels materials, classificant-los segons el seu origen. També reflexionem sobre les seves qualitats i sostenibilitat.
En la lectura de les etiquetes hem observat que hi ha percentatges (%). En alguns casos hi ha fins i tot tres tipus de materials! Decidim fer una gràfica, però aquest cop de sectors circulars. En diuen de formatgets!
Es distribueixen uns fulls, aquest cop s’haurà de treballar individualment, on hi ha la gràfica i la composició de l’objecte (materials). Als més petits/es se’ls hi dóna un element format per un material (100%). Els més grans hauran de fer càlculs matemàtics per esbrinar l’angle que correspon al percentatge de cada material. Abans hem repassat la diferència entre circumferència, cercle i els seus elements.
Finalment, amb els estris necessaris, cadascú es posa a dibuixar i pintar el seu gràfic. S’adonem que d’aquesta manera es molt fàcil entendre que és això dels percentatges.
http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/naturals.htm#mecanica
https://blocs.xtec.cat/msolduga/calaix-de-costura/
Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, digital, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.
Fem suposicions sobre el que deuen pesar els nostres calaixos de costura. Pregunto si massa i pes és el mateix. Es posem a esbrinar-ho! Una cosa ens dur a una altra! Tothom vol saber quin és el seu signe del zodíac. La informació obtinguda la plasmem en un esquema.
Tenim una balança de platets a l’aula. L’observem. També tenim un dinamòmetre. Comentem les diferències. Fem anar la balança. Ens animem i decidim que en durem de cuina a la propera sessió.
Fem un estudi de les balances que hem recollit. En fem una petita descripció. Les utilitzem! Primer fem deduccions i després les comprovem.
http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/mates.htm#massa
https://blocs.xtec.cat/msolduga/calaix-de-costura/
Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, digital, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.
En algun calaix de costura trobem unes cremalleres. Observem que hi ha moltes coses que porten cremallera. En fem un llistat. Comprovem que n’hi ha de mides diferents. Una alumna comenta que al taller de confecció que tenen, n’hi ha de molt llargues i de molts colors. Uns dies més tard ens porta una bossa plena de cremalleres i bobines de fil.
En un dels Tatanos trobem un article que parla de la cremallera. En fem una lectura exhaustiva. Localitzem al mapa Núria i Montserrat. Comentem les característiques dels trens cremallera. Parlem d’engranatges, de dents i dels significat de dur una cremallera a la boca.
Traiem les cremalleres i les anem classificant per colors i longitud. Comprovem amb diferents estris (cinta, metre,…) les longitud de les cremalleres i anotem les dades a la pissarra.
Amb les dades que tenim decidim elaborar un gràfic de barres amb l’Excel. Cadascú fa el seu. Experimenten amb aquest programa!
https://blocs.xtec.cat/msolduga/calaix-de-costura/
Así funciona Measure, una de las nuevas apps de iOS 12 más espectaculares de la WWDC 2018
Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.
Es treballa per parelles. Traiem dels calaixos de costura les cintes mètriques, les observem, les comparem, parlem de la seva funció… En coneixen el seu ús i les volem fer anar! Abans repassem el concepte de longitud. Cerquem informació sobre el pam. Reflexionem sobre la seva idoneïtat. Fem equivalències entre metres, centímetres, mil·límetres,…
Es fan fotos, davant i darrere. Es mesuren amb la cinta mètrica, observen una imatge de referència. Ho anoten en una taula. Passen de cm a m i mm. Contrasten mesures.
Lingüístic, matemàtic, coneixement del medi, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.
Després d’una observació minuciosa cada alumne/a fa una descripció oral del seu calaix de costura, abans n’ha fet una fotografia. Ens fixem en el material, la forma, la mesura, la massa, els dibuixos, les lletres, les línies, les figures,… Seguidament la resta de companys i companyes en fan les seves aportacions. Volem connectar coneixements! Fem connexions de diferents àmbits.
Parlem del que hi podem trobar a dins. Anem fent una roda de comentaris. Els obrim i cadascú en fa una foto. Cada alumne/a agafa allò que a ell/a li ha cridat més l’atenció. Ho presenten a la resta, aquests també hi diuen la seva.
Lingüístic, artístic, aprendre a aprendre i d’autonomia i iniciativa personal.
Tenim clar que volem iniciar un projecte que anomenem Calaix de costura. Els nens i les nenes han dut els de casa seva a la classe. Ara en volem elaborar un d’aula. El dibuixen. Reflexionem sobre el fet que ens calen unes bones estratègies d’aprenentatge. En parlem. S’inicia una pluja d’idees, que es recullen en un word. Entre tots les decorem i retallem. Finalment les pengem al mural, on hi ha el nostre calaix.