Les TAC com a mitjà de: relació, gestió i d’ensenyament-aprenentatge.
La classe virtual.
http://www.xtec.cat/zerelsio/
L’escola rural, pels seus trets distintius i per la manca de recursos pensats pròpiament per aquesta tipologia de centres, incrementa la necessitat d’innovar.
Molts dels plantejaments i de les estratègies postulats amb la LOGSE (aprendre a aprendre, atenció a la diversitat, alumnes autònoms, interacció, grups flexibles, aprenentatge significatiu, ….) i amb la LOE (tractament de la informació i competència digital, treball de les 8 competències en totes les àrees, …) fa anys que, per obvietat, s’estan aplicant a l’escola rural.
-
Factors que delimitaran la nostra trajectòria.
Els recursos tecnològics, com la dotació del Projecte Red.es (2003/04), ens faciliten la innovació. 33 tablets PC, 11 portàtils, 7 projectors, 7 pantalles, un servidor, …
![]() |
La calaixera:
ftp://zersio@85.192.116.145/
Unes experiències prèvies i una línia de treball en zona, que pretenen garantir la continuïtat de la innovació en la nostra ZER. Projecte d’innovació en tecnologies de la informació (L’ordinador a l’aula) i Pla de formació de zona. (2007/10)
http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/07/03/redes-i-la-zer-el-sio/
http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/05/27/pla-de-formacio-de-centre-sota-la-perspectiva/
http://www.xtec.cat/zerelsio/projectes.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/proj_innov.pdf
http://www.xtec.cat/zerelsio/telematica/telemat1.htm
-
Una nova metodologia:
Que ens permet anar més enllà. Però, utilitzar les TAC no porta implícit el fet d’innovar o d’aconseguir millores didàctiques. Si no efectuem canvis en la metodologia els resultats aconseguits en el procés d’ensenyament- aprenentatge seran els mateixos.
http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/10/19/pc-tablets/
http://xtec.cat/crp-baixebre/crptic0607/docs/Pla_TAC_centres.pdf
-
Una nova organització:
Cada nen/nena té a la boca T, dins de la carpeta alumnes, una carpeta amb el seu nom. A dins d’aquesta una per a cada curs, amb una per a cada àrea i una altra per al treball de la web. Ex: alumnes/alumnesgrans/sergi/curs10_11/catala/dictat/11_01_11
Cada trimestre és convenient fer una còpia de seguretat de la carpeta alumnes a la boca P.
Quan finalitza l’escolarització, o es produeix un canvi d’escola, es dóna a l’alumne/a un CD amb el contingut de la seva carpeta.
A) De relació.
És una manera d’apropar-nos.
Un mitjà de relació entre els/les membres de tots els sectors de la ZER i …
http://www.xtec.cat/centres/c5003238/nens/grup.htm
http://www.xtec.cat/centres/c5003822/calendariZER/calendari.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/ampa/index.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/cicleszer/mitja.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/mestres.htm
http://blocs.xtec.cat/zerelsio/2008/02/24/anem-a-xafar-neu-2008/
… i la utilitzem com a mitjà bàsic dins del Pla d’acollida d’un mestre/a nou/va. Un espai on tots i totes hi podem dir la nostra (amb enllaços al Fòrum, bloc de la zona).
http://blocs.xtec.cat/zerelsio/concurs-eslogans/
B) De gestió.
Una font d’informació a l’abast de tothom.
http://blocs.xtec.cat/zerelsio/intrazer/
http://www.xtec.cat/zerelsio/tauler/index.htm
C) D’ensenyament- aprenentatge.
Nova organització. Ràpid accés a la informació. Currículum a la carta.
Recursos per àrees.
De tots els nivells.
http://blocs.xtec.cat/msolduga/arees/
Coneixement del medi natural: amplia les possibilitats, trobades de natura, …
http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexnaturals.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/experienc.htm
Llengües: més significatiu …
http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexcatala.htm
http://phobos.xtec.net/c5007852/conte/conte.php
http://www.xtec.cat/zerelsio/empatolls/empatolls.htm
http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexcastella.htm
http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/altres.htm#estrangeres
Coneixement del medi social: de lo més proper a lo més llunyà, currículum a la carta, programació més flexible, premsa digital, el temps, …
http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexsocials.htm
http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/05/23/curriculum-a-la-carta/
http://blocs.xtec.cat/msolduga/premsa-digital/
http://www.xtec.cat/crp-urgell/meteor/
http://www.xtec.cat/zerelsio/social.htm
Matemàtiques: globalitzar les explicacions, reforç o ampliació,…
http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexmates.htm
Altres: classificació dels recursos, …
http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat.htm
http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat2.htm
http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexweb.htm
http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexaltres.htm
Atenció a la diversitat
http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexaltres.htm
Atenció a la diversitat
http://www.xtec.cat/centres/c5003238/index2.htm
Sisena hora
![]() |
http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/sisena_hora/index.
Setmanes
Temporalització dels recursos TAC segons els continguts treballats en cadascuna de les àrees.
http://blocs.xtec.cat/msolduga/setmanes/
Raconet de pràctiques
Recursos pels blocs, per treballar les festes tradicionals, educació en valors, …
http://blocs.xtec.cat/marisolsolduga/
Exemples d’activitats del Tractament de la informació i la competència digital:
Exploració d’una web: Galeria dels museus de la ZER/ Qui? Com? Què?
http://blocs.xtec.cat/msolduga/2010/01/17/tractament-de-la-informacio-i-competencia-digital/
Reflexions:
-
No es necessiten uns coneixements molt elevats d’informàtica, sinó ganes i temps.
-
A la xarxa hi ha un munt de recursos que podem utilitzar, el que cal és seleccionar-los.
-
No significa un trencament amb tot el que s’ha estat fent fins ara, sinó una adequació del que es té als nous mitjans i un canvi de metodologia i organització. Les TAC són un recurs més, que et permet anar més enllà.
-
Hi ha d’haver per part de l’Administració un compromís ferm de recolzament del projecte d’aplicació de les TAC a les escoles, amb tot el que això implica. Si hi ha mancances o deficiències tecnològiques la motivació dels/de les docents decreix.
-
La utilització de les TAC és una metodologia de treball amb possibilitats, no una moda del moment. La formació dels/de les docents en aquest aspecte és important, si no continuarem fent el mateix, amb uns recursos diferents, i quin sentit haurà tingut tota la inversió econòmica que s’ha fet en recursos tecnològics?
Una recomanació per saber-ne més:
“Les TIC a l’educació, per a què? de Jordi Adell.
http://dl.dropbox.com/u/5197976/Lleida-Adell.pdf
![]() |