Documentació acadèmica a Primària
DOCUMENT |
CONTINGUT |
DESTINATARI |
EXPEDIENT ACADÈMIC |
Dades identificació del centre Dades personals de l’alumne/a Resultats d’avaluació per matèria i cicle Decisions de pas cicle Mesures atenció diversitat Pla individualitzat, si escau Assoliment competències bàsiques |
CENTRE |
HISTORIAL ACADÈMIC |
Dades identificatives alumne/a Resultats d’avaluació per àrea i cicle Decisions de pas de cicle Decisions de pas a secundària Canvis de centre Seguiment de pla individualitzat, si escau |
FAMÍLIA (Final etapa) CENTRE DE SECUNDÀRIA O RECEPTOR |
INFORME INDIVIDUAL DE FINAL D’ETAPA |
Procés seguit per l’alume/a Nivell d’adquisició dels aprenentatges Assoliment competències bàsiques Mesures atenció a la diversitat |
CENTRE DE SECUNDÀRIA O RECEPTOR |
INFORME PERSONAL PER TRASLLAT |
Resultats parcials de cada àrea i cicle Assoliment de competències bàsiques Mesures atenció a la diversitat |
CENTRE RECEPTOR |
El con de l’aprenentatge d’Edgar Dale
Edgar Dale va proposar un model sobre l’efectivitat dels sistemes d’aprenentatge.
Aquest model representa una piràmide en la que cada estadi correspon a diferents mètodes d’aprenentatge. A la base de la piràmide hi ha els mes eficaços i participatius i a dalt els menys eficaços i abstractes. Als docents ens pot fer reflexionar sobre si fem servir els recursos més apropiats per a l’aprenentatge.
Del Currículum a les Programacions
A la web Currículum i Organització del Departament d’Educació de Catalunya han publicat el document Del currículum a les programacions. Una oportunitat per a la reflexió pedagògica a l’educació bàsica que conté “Orientacions i models per formalitzar les programacions didàctiques a l’educació primària i a l’ESO, amb l’objectiu d’orientar els centres i adaptar els documents actuals al marc curricular de les competències bàsiques”.
M’ha semblat molt interessant publicar-lo perquè ajuda a la reflexió conjunta que s’ha de fer a tots els claustres.
La programació didàctica
Una interessant presentació de Roser Canals.
http://www.xtec.cat/crp-santcugat/competenciesprogramaciofebrer08.pdf
Projecte o treball interdisciplinari (Primària)
9.4. Les competències bàsiques es desenvoluparan en les diferents àrees i amb activitats de diferents graus de complexitat que comportin connexions entre continguts intradisciplinaris o de la pròpia àrea i interdisciplinaris o de les diverses àrees, integrant les diferents experiències i aprenentatges dels alumnes. En cada cicle es realitzarà com a mínim un treball o projecte interdisciplinari de caire competencial sobre un aspecte de la realitat, amb activitats que requereixin l’aplicació de coneixements de diverses àrees. (Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària.)
Esquema per elaborar les unitats de programació o projectes interdisciplinaris
1. Títol i justificació de la unitat o projecte.
2. Durada i distribució temporal al llarg del cicle.
3. Competències bàsiques, àrea principal i altres àrees o àmbits que es treballen.
4. Objectius d’aprenentatge.
5. Continguts.
6. Criteris d’avaluació.
7. Metodologia (estratègies, situacions i activitats d’aprenentatge i d’avaluació)
· Organització – tipologia de les activitats.
· Materials.
· Desenvolupament de les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge i d’avaluació.
8. Reflexió sobre la pràctica.