Documentació acadèmica a Primària

DOCUMENT

CONTINGUT

DESTINATARI

EXPEDIENT ACADÈMIC

Dades identificació del centre
Dades personals de l’alumne/a
Resultats d’avaluació per matèria i cicle
Decisions de pas cicle
Mesures atenció diversitat
Pla individualitzat, si escau
Assoliment competències bàsiques

CENTRE

HISTORIAL ACADÈMIC

Dades identificatives alumne/a
Resultats d’avaluació per àrea i cicle
Decisions de pas de cicle
Decisions de pas a secundària
Canvis de centre
Seguiment de pla individualitzat, si escau

FAMÍLIA (Final etapa)

CENTRE DE SECUNDÀRIA O RECEPTOR

INFORME INDIVIDUAL DE FINAL D’ETAPA

Procés seguit per l’alume/a
Nivell d’adquisició dels aprenentatges
Assoliment competències bàsiques
Mesures atenció a la diversitat

CENTRE DE SECUNDÀRIA O RECEPTOR

INFORME PERSONAL PER TRASLLAT

Resultats parcials de cada àrea i cicle
Assoliment de competències bàsiques
Mesures atenció a la diversitat

CENTRE RECEPTOR

El con de l’aprenentatge d’Edgar Dale

Edgar Dale va proposar un model sobre l’efectivitat dels sistemes d’aprenentatge.
Aquest model representa una piràmide en la que cada estadi correspon a diferents mètodes d’aprenentatge. A la base de la piràmide hi ha els mes eficaços i participatius i a dalt els menys eficaços i abstractes. Als docents ens pot fer reflexionar sobre si fem servir els recursos més apropiats per a l’aprenentatge.

 

conodale.jpg

Del Currículum a les Programacions

A la web Currículum i Organització del Departament d’Educació de Catalunya han publicat el document Del currículum a les programacions. Una oportunitat per a la reflexió pedagògica a l’educació bàsica que conté “Orientacions i models per formalitzar les programacions didàctiques a l’educació primària i a l’ESO, amb l’objectiu d’orientar els centres i adaptar els documents actuals al marc curricular de les competències bàsiques”.
M’ha semblat molt interessant publicar-lo perquè ajuda a la reflexió conjunta que s’ha de fer a tots els claustres.

Projecte o treball interdisciplinari (Primària)

9.4. Les competències bàsiques es desenvoluparan en les diferents àrees i amb activitats de diferents graus de complexitat que comportin connexions entre continguts intradisciplinaris o de la pròpia àrea i interdisciplinaris o de les diverses àrees, integrant les diferents experiències i aprenentatges dels alumnes. En cada cicle es realitzarà com a mínim un treball o projecte interdisciplinari de caire competencial sobre un aspecte de la realitat, amb activitats que requereixin l’aplicació de coneixements de diverses àrees.  (Decret 142/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària.)

Esquema per elaborar les unitats de programació o projectes interdisciplinaris

1. Títol i justificació de la unitat o projecte.
2. Durada i distribució temporal al llarg del cicle.
3. Competències bàsiques, àrea principal i altres àrees o àmbits que es treballen.
4. Objectius d’aprenentatge.
5. Continguts.
6. Criteris d’avaluació.
7. Metodologia (estratègies, situacions i activitats d’aprenentatge i d’avaluació)
 · Organització – tipologia de les activitats.
 · Materials.
 · Desenvolupament de les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge i d’avaluació.
8. Reflexió sobre la pràctica.