Conclusions

El seminari ha estat un lloc de trobada de diferents representants de païssos que teníem responsabilitats en els entorns TIC. Les sessions de presentacions han estat l’entorn teòric bàsic en el que es basa la incorporació de les TIC en el sistema educatiu. Representants de diferents agències i organismes relacionats amb les TIC a l’educació del Regne Unit ens varen fer unes sessions de presentació dels diferents recursos, lleis, normatives, estudis, etc.

El participants vàrem conjuntar les diferents experiències dels propis païssos i de les informacions rebudes debatint el que haurien de representar les TIC per a l’educació.

En la majoria de païssos s’han iniciat unes dotacions i moltes de les escoles tenen connexió a Internet. Els processos s’han fet via projectes i partint d’un nombre limitat de centres que desenvolupen experiències de treball. Tothom parla de la dificultat del professorat inmigrant en temes digitals com a gran repte a vencer per aconseguir una normalització de l’ús de les TIC als centres. També es recalca que cal aprofitar les possibilitats de compartir, analitzar, crear, i difondre que ens donen les tecnologies per innovar amb nous mètodes d’aprenentatge.

El sistema anglés d’incorporar les TIC al sistema educatiu està molt relacionat amb les singularitats del pròpi sistema educatiu. Val la pena dir que s’hi han abocat molts recursos, sobre tot amb subvencions. S’ha donat una autonomia de decisió en el que es refereix a dotacions i sistemes d’ús de les TIC. Hi ha hagut una especialització de centres però en linies generals les iniciatives han estat semblants a la d’altres països. S’inicia amb la incorporació d’aules d’informàtica. Posteriorment s’incorporen els ordinadors a les aules. Les pissarres digitals han estat un dels elements clau de treball grupal per accedir a Internet. La incorporació al curriculum dels temes TIC, de l’Alfabetització mediàtica i audiovisual ha estat clau per a l’ús d’aquests recursos. En la majoria de centres s’ha previst hores per treballar les TIC i s’han relacionat amb altres àrees del curriculum. La fotografia i el vídeo s’ha fet servir com a mitjà de comunicació i expressió però també com a element de recollir dades i analitzar-les.

Crec que a banda d’uns factors de recursos i de polítiques educatives hi ha uns valors tradicionals i socials que consideren l’educació com un dels eixos bàsics del sistema social. Un bon col.legi per als fills és signe de cultura i progrés. Una bona escola pel país es una inversió pel futur. Una de les afirmacions fetes pel representant de la indústria era: Tot els diners invertits en educació es recaudaran en els bons llocs de treball que generin i en les taxes que aquests futurs treballadors pagaran. Una afirmació tan mercantilista de la justificació de la despesa en educació pública no s’entendria sino és en un pais que té una visió tan peculiar de la comunitat i la seva relació amb l’individu.

Els espais, l’entorn i els recursos de treball són un dels majors determinants dels diferents sistemes educatius. Una classe plena de murals, jocs, llibres, ordinadors, etc. és un espai on saps de ben segur que s’aprofitarà el temps per aprendre i gaudir. Aquest no és un fet pròpi de les TIC, les aules d’informàtica moltes vegades semblen més laboratoris d’empreses que aules de treball escolar. Les aules en els centres visitats són un conjunt d’espais i grups on es poden fer diferents coses alhora. La multiplicitat de funcions d’alguns espais ja han estat integrades en molts entorns educatius. Les TIC s’han d’adaptar aquesta funcionalitat diversa i han de ser una eina més en l’entorn escolar però a la vegada han de ser un motor que ajudi a aquest treball col.laboratiu, interdisciplinari, de recerca i mètode.

Mentre visitava una de les escoles grups de nens anaven fent fotos de manera habitual per les aules. En un grup d’acollida un dels nois feia les fotos amb els dits davant l’objectiu. Una mestre li va fer senyals de com havia d’agafar la càmera, però va ser un dels seus companys que inmediatament li va explicar com ho havia de fer. La reacció va ser fer-li una foto al company que l’havia ajudat…