El Projecte Educat 1×1 comença a fer-se un lloc a l’Institut Sant Andreu

eduCAT1x1 / escuela 2.0

El projecte eduCAT 1×1 ha començat la seva via amb l’adquisició dels ordinadors per part de les famíies, en els nivells de 1r i 2n de l’ESO.

Es preveu que en un marge de temps no superior a 1 mes, les aules estaran en condicions de poder donar servei als 30 alumnes amb els seus portàtils, millor dit, els netbooks o ultraportàtils.

Aquest curs uns quants instituts i escoles de Catalunya hem començat a utilitzar, en el marc d’un pla pilot, les noves tecnologies a les aules, arran d’uns programes de l’Estat i de la Generalitat que tenen com a objectiu que el sistema educatiu es beneficiï dels avantatges que ofereixen la informàtica i internet, com ja ha passat en molts altres sectors de la societat.

A finals del curs passat vàrem decidir fer el canvi dels llibres tradicionals als llibres digitals en algunes matèries de 1r i 2n de l’ESO i, per això, aquest curs estem usant gratuïtament les llicències digitals dels llibres seleccionats. El desembre d’enguany vàrem decidir iniciar el procés d’adquisició d’ordinadors netbooks (ultraportàtils) animats per l’oferiment que ens feia el Departament d’Educació a través del Consorci d’Educació de Barcelona.

Què ens cal fer?

El Departament d’Educació es fa responsable d’instal·lar-nos una línia d’ADSL de 3Mbps i dos punts d’accés Wi-Fi  en cada aula sol·licitada. Simultàniament el propi centre s’encarrega d’instal·lar la xarxa elèctrica per la càrrega dels ordinadors de l’alumnat durant el temps de classe. També cada aula ha d’estar dotada de pissarra digital interactiva amb el seu respectiu canó. De fet ja tenim la majoria de les aules amb el canó de projecció.  Adoptarem les mesures convenients per garantir la seguretat dels ordinadors a les aules.

Com s’adquireixen els ordinadors?

Els ordinadors estan cofinançats i per tant cada família paga la meitat del seu cost, és a dir 150€ pel sistema de PromoCaixa. Els altres 150 € els aporta el Departament d’Educació.
Les famílies que heu avançat la compra de l’ordinador durant els mesos de desembre-febrer rebreu en breu els ordinadors, tot i que encara no podran funcionar en les aules doncs estem a l’espera de la instal·lació de l’ADSL.

Quan es farà la instal.lació de l’ADSL en les aules?

Segons les indicacions del Consorci, la instal·lació s’hauria de fer durant aquest trimestre. Per tant, tot i que podeu tenir ja els ordinadors, encara no hi ha cap data límit per adquirir-los. Actualment hi ha unes setanta famílies que ja han fet el pagament i poden retirar l’ordinador, tot i que de moment només es podrà utilitzar a casa.
Tot i el retard que comencem a tenir, volem ser positius i pensar que tot el que es faci durant aquest curs tindrà la seva repercussió en el proper des del primer dia !

Aplicacions del portàtil

Podrem gaudir d’un centre amb algunes de les millors dotacions tecnològiques del moment sense necessitat de fer cap aportació extraordinària durant els cursos següents de l’ESO.
El llibre digital és el fons didàctic de referència (equivalent al llibre de text en paper), però no pas l’únic, ja que amb el portàtil i internet els alumnes accedeixen a materials diversos, com ara el moodle del centre, on els professors van carregant de continguts propis del curs. Molts llibres de text en format de paper seran substituïts en aquestes aules, però no pas les llibretes i els bolígrafs, ni els llibres de lectura.
Tots els ordinadors són d’un sol model, un Toshiba amb pantalla de deu polzades. Gasta poc (està equipat amb tecnologia LED) i té una autonomia que permet que estigui tot un matí funcionant. Es lliura equipat amb dos sistemes operatius: el Windows i el Linkat (una adaptació del sistema operatiu lliure Linux del Departament d’Educació). A l’Institut Sant Andreu treballarem amb Linkat i programari lliure, amb els avantatges econòmics obvis.