TALLER D’AGRICULTURA REGENERATIVA

Aquest mes de juny  els alumnes de 2n d’ESO han fet un taller d’agricultura regenerativa a l’hort de l’institut amb els agricultors d’El Verger de Can Pasqual. Els germans Viera ens han explicat què és un verger i com estan treballant en el seu projecte per a recuperar en el seu hort un espai de connexió amb la terra i amb les persones. Amb un model de sòl que ens han preparat al costat de l’hort ens han explicat la importància de cuidar-ne l’estructura i de mantenir tota la biodiversitat que s’allotja en un sòl madur per tal d’aconseguir plantes sanes en un hort ecològic i productiu.

Taller agricultura regenerativa

Hem après molt sobre la importància de la microbiologia en els cicles de la matèria dins un ecosistema i ho hem posat en pràctica mitjançant una reproducció de microorganismes de bosc. A partir de fullaraca i matèria en descomposició provinent d’un bosc madur  els germans Viera ens han ensenyat a fer un preparat amb sègol de blat, melassa i aigua. Per a fer el preparat ens hem hagut d’implicar tots a fons: fent la barreja amb les mans alguns s’han embrutat ben bé fins als colzes per aconseguir que la mescla tingui la textura adequada. Ha estat interessant veure que podem comprovar l’estat de la mescla mitjançant la “prova del puny”. I també molt divertit, especialment que un quants dels alumnes han hagut d’entrar a trepitjar dins el bidó en el que hem deixat el preparat ben compactat i a punt per a la fermentació!

Els alumnes han vist la importància de planificar i de mantenir unes proporcions per a la reproducció dels microorganismes. En el nostre cas hem utilitzat 80 kg de sègol de blat, 40 kg de matèria de bosc en descomposició, 8 litres de melassa i aigua. Un cop assolit l’estat de la mescla desitjat i compactat, hem tancat el bidó i l’hem deixat a l’ombra, on haurà d’estar a una temperatura constant durant 1 mes.

Al final del taller hem vist les aplicacions del producte, en la cria de gallines i a l’hort. També hem pogut aplicar foliarment a les plantes de nostre hort una mostra del producte que ens han portat activat (el procés d’activació dels microorganismes en una dissolució aquosa amb melassa triga 3 dies).

Aquesta activitat té la intenció de vincular amb la edafologia i la microbiologia els continguts de botànica, ecologia i geologia. S’ha fet com a  cloenda de la matèria de ciències de la naturalesa i de l’hort de l’institut que mantenen els alumnes de 2n d’ESO