BIOBLITZ BCN 2015

Un any més als alumnes de 1r d’ESO hem participat al BioblitzBCN. Aquest any, uns periodistes ens han acompanyat durant la sortida i ens han entrevistat per al programa Catacrack de Barcelona Televisió. Aqui podeu veure la entrevista:

CATACRACK  BTV

Voleu saber més sobre el que hem fet? A continuació podeu llegir la ressenya de la sortida feta a partir dels informes que han escrit la Marina Rigal i l’Aitana López

OBJECTIU: La Bioblitz és una jornada on científics naturalistes fan una intensa recerca d’organismes que hi ha a les ciutats ajudats de moltes persones  i famílies. Els voluntaris s’ajunten en grups i busquen diferents espècies de plantes i animals. L’objectiu del nostre grup va ser identificar espècies de plantes i de papallones per a l’inventari. En total vam trobar 31 espècies.

AQUI PODEU VEURE EL TREBALL DE CAMP REALITZAT DURANT LA SORTIDA

ORGANITZACIÓ: Vam fer dos grups: el primer sobre les plantes vasculars i el segon sobre les papallones. Vam estudiar les plantes vasculars al laboratori amb dues especialistes, la Neus i la Noemí. Vam fer una part teòrica i una de pràctica , en la que ens van fer fixar en els petits detalls i ens van ensenyar a identificar les parts en una flor de Borratja. A continuació vam fer 2 rutes d’identificació i vam tornar a l’edifici del jardí Botànic. Allà ens vam trobar amb un altre especialista, l’Andreu, un noi expert en papallones que se’n surt molt bé amb les papallones i tot el que tingui a veure amb el tema. Ens va explicar una petita part teòrica: com són, com les podem diferenciar,… i amb ell vam veure i caçar papallones que no coneixiem, com la blaveta.

MATERIAL: Al laboratori vam utilitzar lupes binoculars, pinces per poder veure les parts de les flors amb més facilitat i un llibre de botànica amb claus dicotòmiques. També vam utilitzar un salabret i una gàbia per estudiar les papallones.

OBSERVACIONS: Hem après que hi ha molts tipus diferents de papallones, que la més gran és a Veneçuela, i la interessant vida de la Migradora dels cards. Hem après que en un any 6 generacions de la migradora viatgen de l’Àfrica fins a Noruega i hi tornen. Ho fa en fases, per exemple, la papallona va d’aquí a París i s’atura, posa els ous i mor. Quan surten, les noves tenen un sentit que els indica a on han d’anar. Això és molt interessant.

L’Andreu ens va explicar un munt de característiques, com per exemple: les papallones ténen 4 ales en total, però dues, les del darrere, són més vistoses i fràgils perque així si un ocell les mossega, la papallona encara es pot escapar amb les ales grans i seguir volant. També hem après que les papallones només fa dos anys que ténen nom popular en català.

Vam aprendre que els mascles fan un comportament que es diu “hill topping”. Un mascle es posa en un turonet perque les femelles s’acostin. Per que cap altre mascle es posi al seu territori, fa el “hill topping” vigilant que no vingui cap altre mascle i esperant a que vinguin les femelles. Per últim hem vist que hi ha algunes papallones que ténen 6 potes i sembla que només en tinguin 4. Les altres 2 les tenen amagades al cos per poder menjar el nèctar de les flors més fàcilment.

Vam identificar 10 espècies de papallones: La Bruna boscana, la Zebrada, la Safranera, la Reina de la ruda, la Blanqueta, la Blanqueta de la col, la Coure, la Marbrada, la Blaveta i la Migradora dels cards.

CONCLUSIONS: Hem après moltes coses sobre Montjuïc i sobre el que hi ha al nostre entorn, sobre les plantes i les papallones. Hi ha molta biodiversitat i per nosaltres ha estat emocionant veure coses que no sabiem. Personalment ens ha impressionat veure coses així, sobretot amb les papallones. Abans solament veiem que eren boniques i no hi posavem més interès, però ara que hem après tot això, ens agraden més aquest tipus d’espècies. Tot ha estat molt interessant i hem trobat aquesta sortida una experiència al·lucinant i emocionant.

Aitana López i Marina Rigal (1r ESO)

maig 2015

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *