Els alumnes de 5è van a plantar

Avui dia 30 de gener,

els nens i nenes de la classe de 5è hem plantat a l’hort de l’escola . Hem plantat alls i cebes.

El senyor Antoni ens ha explicat moltes coses:

– Que les cebes sempre volen veure l’hortolà quan marxa

– Els alls sempre han d’estar de punxa amunt quan es planten

– A la ceba, quan es planta, només se li han de tapar una mica les arrels

– Els alls i les cebes, al cap de 15 dies començaran a germinar

– Després de germinar, sortirà una mica la punta de la planta de terra

– I quan nosaltres estiguem de vacances ja es podran collir

– Mentrestant, s’hauran d’anar regant amb el sistema gota a gota

– Amb el gota a gota, només es pot obrir una mica l’aixeta i amb molt de compte, perquè a l’escola ve l’aigua amb molta pressió

-Quan es reguen, només d’hi ha d’estar 10 minuts

– Els alls i leas cebes són de la família de les liliàcies

– La terra, abans de plantar-los era bastant tova perquè els dies anterior ha pogut

Roger Ferrer Díaz

 

He plantat alls i cebes

Divendres passat vaig anar amb la meva classe a plantar a l’hort de l’escola. El Sr. Antoni ens ajudava a plantar i ens va explicar moltes coses interessants. Ens va dir una dita dels hortolans que deia: Les cebes volen veure l’hortolà quan marxa.

Ens va dir que l’all i la ceba són de la família de les liliàcies.

Ens va donar la ceba per plantar-la. La vaig posar tombada i només tapant l’arrel. Després l’all que l’haviem de posar amb la punta cap a dalt. Els podrem recollir a l’agost, no hi serem però els colliràn la gent que s’encarrega de l’hort.

La terra estava una mica humida però es podia plantar bastant bé. Després vam posar una mica el gota a gota.

 Ana Toledano

 

VOLEM RECEPTES!!

Benvolguts i Benvolgudes,

Us convidem a enviar-nos receptes vostres, ben bones i casolanes, en les que les verdures que tenim a l’hort en siguin les protagonistes. Us animeu?? Les receptes formaran part d’una secció del bloc que encara no s’ha posat en marxa, però que ja trobeu a la barra lateral de la pàgina.

Creiem que la vostra participació des de casa també és important, així que endavant! Volem receptes, si teniu imatges encara millor!!

Envieu-les a l’adreça de correu: aorellan@xtec.cat

Gràcies!

ALLS I CEBES

La classe de 5è, el mes de desembre, haviem de plantar alls i cebes a l’hort, però el Senyor Antoni ens ha explicat que ara no podiem plantar-ho perquè la terra està molt humida. Ha plogut molt, la terra sembla fang, i les llavors moririen perquè no podrien arrelar. Hem quedat que tornant de vacances, plantarem. Esperem que aleshores la terra estigui en condicions.

La classe de 5è

ENTREVISTA A LA COMISSIÓ DE PARES QUE S’ENCARREGUEN DE L’HORT

Els reporters de l’hort hem tingut l’oportunitat d’entrevistar a la comissió de pares que s’encarreguen del manteiment i del bon funcionament de l’hort. No hem volgut deixar d’aprofitar aquest bloc per mostrar a totes les famílies el seu esforç per tirar endavant un projecte del centre que ens beneficia a tots i a totes.

Us ha agradat participar en l’organització de l’hort de l’escola?
– Sí, molt. Tant participar com que participeu.
Heu viscut tots amb hort a casa?
– Excepte un de nosaltres, sí.
Algunes de les vostres tasques ha estat comprar el material necessari per l’hort?
– Sí, tots els materials: terra, rètols, etc.
– Compreu molt sovint verdures?
– Sí, és clar, les que no tenim a l’hort.
– Us agrada menjar les hortalisses o verdures que plantem a l’hort?
– Sí, són boníssimes (més que si les compres a la botiga), a més són biològiques.
– Us agrada com està a l’hort ara?
– Sí, ens agrada molt.
– Com es va decidir que l’hort seria com és?
– Es va decidir de seguida perquè hi havia moltes hores de sol.
– Ha estat una bona idea fer l’hort de l’escola?
– Molt bona, tan pels alumnes com pels pares.
– D’on va sorgir la idea de fer un hort?
– En Joan, el director, va fer una proposta a les famílies.
– Creieu que als alumnes els agrada l’hort?
– Sí, creiem que els agrada molt.
– Creieu que els alumnes estan aprenent coses noves gràcies a l’hort?
– L’idea és que sí que ho estiguin fent.
– Per què es va posar el gota a gota?
– Per a estalviar aigua, i per què és més pràctic.
– Per què vau dir que sí a l’hort?
– Per què era un projecre nou i ens feia il·lusió. Gràcies per fer-nos l’entrevista i esperem que aprengueu molt amb l’hort. Nosaltres ens hem esforçat pensant en vosaltres, els i les alumnes de l’escola.

Els i les alumnes de 2n van a plantar

Els reporters de l’hort hem anat a veure com plantàven faves els nens i nenes de segon.

Abans de començar, l’avi Antoni ha fet uns cinquanta foradets a la terra i els ha regat. Quan han arribat els nens dels dos segons, acompanyats per les mestres, els ha explicat que les verdures naixerien d’aquí a dues setmanes. Es veu que pel dematí les faves s’han posat en remull, amb aigua tèbia, i així ja han començat a absorbir.

Després de tota l’explicació, els nens dels dos segons han anat plantant una fava cadascú. Després han cobert una miqueta el forat amb la llavor dins i han engegat el sistema del gota a gota.

 

 

 

EL NOM DEL DIARI

Benvolgudes i benvolguts,

 De ben segur que ja heu llegit el primer número del diari de l’hort. Esperem que us hagi agradat i que us hagi convidat a visitar aquest bloc.

Des de la publicació en paper us hem convidat a pensar en el nom del diari, que de moment és provisional. Aprofiteu l’espai dels comentaris d’aquest article per donar les vostres idees! Animeu-vos!

A més a més, recordar-vos que podeu fer comentaris  i suggerències a qualsevol dels articles dels blocs de l’escola. Això sí, no es publicaràn inmediatament! Tingueu paciència i podreu veure les vostres aportacions al bloc.

 Gràcies!

Per cert! Ja hem rebut moltes idees, però segur que encara no hi són totes! Continueu amb aquesta pluja d’idees!

P5 va a plantar enciams i escaroles!

L’avi Antoni, els explica com són els enciams i les escaroles abans de créixer.

Resultarà una mica difícil poder-ne plantar tots els nens i nenes… S’ho miren bocabadats! Semblen saber moltes coses de l’hort. Han començat a plantar i són uns professionals. Al final, tots ells han pogut plantar-ne tot i que alguns en sabien més que d’altres. Fins i tot resulta que alguns tenen avis que tenen horts i que els ho han ensenyat.

A l’hort, hi ha plantats dos tipus d’albergínies, menta, cols i bledes.

El senyor Antoni els explica com regaràn el que planten i alguns, fins i tot,  saben com es diu el tipus de regadiu: el gota a gota.

També els explica que a Anglaterra totes les escoles tenen hort, però no hi tenen tantes coses plantades com al de la nostra escola. A més a més, també hi tenen hivernacles perquè no es congelin les verdures. 

 De la verdura que van plantar l’any passat, els raves se’ls van menjar els nens i d’altres verdures les portaven a la cuina; els pares que a l’estiu anaven a regar l’hort també se n’emportaven.

ENTREVISTEM AL SENYOR ANTONI

La setmana passada li vam fer una entrevista al senyor Antoni, que ha col·laborat molt a engegar i mantenir l’hort, i ens ho va saber contestar tot:

  • Té hort propi a casa? Sí
  • Quin tipus de verdura hi planta? De tot, pebroteres, tomaqueres, albergínies, mongeteres, cebes, alls, porros, julivert…
  • Quants anys fa que s’hi dedica? Molts, ara tinc 65 anys i quan vaig néixer ja tenia  hort, que era dels meus pares i avis.
  • Han anat bé les collites d’aquest any? Sí, sempre van bé si cuides bé l’hort, si el regues quan toca…
  • Com va saber que hi havia un hort, aquí a l’escola? Ho vaig saber perquè els meus néts estàn a l’escola i el director em va demanar si el podia ajudar amb l’hort
  • L’hort de l’escola, li agrada? Sí, però us ha d’agradar a vosaltres, al nens i les nenes.
  • Han trigat molt a créixer les fruites i les verdures? Depèn de quines…
  • Li agrada la fruita que es genera a l’hort de l’escola? Sí, molt, però no me la puc menjar.
  • Costa mantenir un hort? No. Només cal mantenir-lo amb deu minuts al dia
  • Creu que està ben situat l’hort a l’escola? Sí, es va mirar de buscar un lloc que a tothora toqués el sol.
  • Cada quan va a veure l’hort? Cada setmana, quan vinc a buscar els meus néts.
  • És una bona pensada haver posat l’hort a l’escola? Sí, molt bona.
  • Té algun descendent de la família que s’interessi per l’hort? No, cap…
  • Té alguna altra afició a part de treballar a l’hort? Moltes, fer col·leccions de segells i col·leccions de sobres de sucre (en tinc uns 22000), per exemple.

 CURIOSITATS  QUE ENS VA DESCOBRIR:

  1. Ha tingut hort com a “hobbie”, però havia estat el seu mitjà de vida, tot i que ell no havia treballat a l’hort perquè treballava en una fàbrica.
  2. Tenen un hort bastant petit per alimentar tota la seva família.
  3. Hi ha moltes varietats der tomaqueres. N’hi ha que tenen forma de pebrot i tenen gust de tomàquet. Al seu hort sempre planta tomaqueres perquè li agraden molt.
  4. Va descobrir un tipus de tomàquet que no havia vist mai.
  5. Les tomaqueres van venir del centre d’Amèrica.
  6. Entre el setembre-octubre comencen a morir, però a Amèrica les tomaqueres viuen 3 o 4 anys.