Diversitat cultural i exclusió escolar. Dinàmiques educatives, relacions interpersonals i actituds del professorat, intenta aportar elements d’anàlisi i comprensió dels processos educatius rellevants relacionats amb l’exclusió i el fracàs escolar de l’alumnat de minories ètniques, fonamentalment al voltant de tres aspectes: en primer lloc, es repassen algunes conclusions que la investigació etnogràfica ha elaborat sobre la qüestió i les aportacions que s’hi han fet en els últims anys des de l’antropologia, la psicologia, la sociologia i la pedagogia; segonament, es comenten algunes pràctiques escolars generadores d’exclusió, i finalment, es destaca la importància de les idees, conductes i accions del professorat per influir positivament en les condicions escolars que contribueixen a l’èxit educatiu de tot l’alumnat.
Els autors opinen que conèixer els resultats de les investigacions en aquest àmbit, més enllà de les opinions subjectives, per una banda, i reflexionar sobre la incidència de les pràctiques i les relacions que s’estableixen en el marc escolar i les idees, actituds i creences que les expliquen, per una altra, ajudarà a provocar el canvi necessari per eliminar les causes del fracàs i l’exclusió escolar i a desenvolupar plans d’actuació orientats a mitigar-les. En tot cas, però, el llibre no planteja propostes concretes d’acció, ni receptes ni estratègies d’actuació, sinó elements de reflexió sobre les qüestions presentades per intentar dibuixar l’estat de la qüestió.
Podeu veure més informació del llibre i descarregar-vos-en la versió digital aquí. També en podeu veure el vídeo promocional amb els autors, Pep Gratacós i Pilar Ugidos: