L’editorial Benece Produccions SL, amb els auspicis del SIAL i del Departament d’Ensenyament, ha publicat Ara i adés: Aprenentatge del català i llengües d’origen; Activitats per a alumnat nouvingut de primària i secundària. Es tracta d’un nou material destinat a l’ensenyament de la gramàtica catalana a alumnes nouvinguts, i que pren com a base els llibres Llengua, immigració i ensenyament del català (volums 1-10), elaborats per la Universitat de Girona i editats per la Generalitat de Catalunya, que tracten onze llengües: àrab, amazic, wòlof, fula, mandinga, soninké, panjabi, romanès, tagal, ucraïnès i xinès. Es basa, doncs, en els principis de la gramàtica contrastiva, que preveu el tipus de problemes en l’adquisició del català segons allò que és “inesperadament distint”, és a dir, les diferències gramaticals amb la llengua materna.
Consta d’un llibre-quadern amb material manipulatiu fotocopiable i retallable per als alumnes, i d’un altre llibre amb les orientacions per al professorat, així com d’un CD que conté les versions digitals de tots dos volums i, a més a més, un quadern amb els quadres resum que volen facilitar al professorat la identificació de les principals dificultats lingüístiques, segons la llengua d’origen, dels aprenents de català com a L2.
És un material que treballa un aspecte específic de la llengua però sense perdre de vista que l’aprenentatge de la gramàtica ha de tenir com a objectiu principal contribuir a l’assoliment d’una bona competència comunicativa i no constituir un aprenentatge en si mateixa. Les orientacions didàctiques i les activitats presentades es refereixen al primer estadi d’aprenentatge, el nivell A –usuari bàsic– de llengua, segons el Marc Europeu Comú de Referència de les llengües (MECR). Les activitats estan pensades per a l’alumnat nouvingut a partir del cicle mitjà de primària i fins a quart d’ESO. Atesa l’amplitud d’edats que s’abasten, cal tenir en compte la capacitat madurativa de l’alumnat: per exemple, l’inici de la subordinació i l’intent de reflectir operacions temporals es pot començar a introduir a partir de 8-10 anys i la capacitat de reflexionar sobre les seves pròpies
produccions s’assoleix entre els 10-12. Pel que fa a la utilització de la terminologia específica, també cal tenir en compte l’edat i els coneixements lingüístics de l’alumnat, però és un material que també podria servir per al desenvolupament de la terminologia i la capacitat metalingüística a l’aula ordinària.
En trobareu tots tres components en forma digital i descarregable a la pàgina de l’XTEC: XTEC – Projectes. Alumnat nouvingut.