LA PINTURA I LES ARTS DEL COLOR AL GÒTIC

La pintura mural perd gran part del seu protagonisme, ja que desapareixen les grans superfícies murals que són substituïdes per vitralls.

Els retaules

retauleSón grans estructures de fusta que es decoren amb pintures i escultures. Es composen d’una base a mena de sòcol, banc o predel.la i una sèrie de carrers verticals, separats per motllures o per uns carrers molt estrets, els entrecarrers. Cada carrer està cobert per un element arquitectònic com un arc o emmarcat per pinacles, la cimera i la del carrer central es diu àtic. Tot el conjunt està emmarcat pel guardapols.

Aspectes generals i periodització de la pintura gòtica

Només en un sentit cronològic es pot parlar d’una pintura de l’època gòtica. Els trets comuns són molt genèrics. Els temes són els mateixos que els de l’escultura, però progressivament es van introduït temes profans.

En l’aspecte tècnic, la novetat més important és la introducció de la pintura a l’oli per part dels pintors flamencs a partir d’inicis del segle XV.

L’evolució formal tendeix a la humanització; les composicions es fan més narratives i es perd progressivament la tendència a la simetria i a l’organització regular i geomètrica de l’espai. Introducció d’efectes espacials, el clarobscur i el modelat corpori de les figures.

Periodització

Trobem quatre subestils o models:

Gòtic lineal o francogòtic (segona meitat del segle XII i al segle XIII): models francesos.

Italogòtic (segle XIII i primera meitat del segle XIV): cerca de models a la natura.

Gòtic internacional (segona meitat del segle XIV i tot el segle XV): pintura elegant i preciosista.

Gòtic flamenc (segle XV): pintura detallista i rigorosa en el tractament de l’espai i de les formes.

Model francès

JEAN PUCELLE: Llibre d’hores de Jeanne d’Evreux

Es conserva molt poca pintura. La pintura mural es substitueix per vitralls: la més important de les manifestacions pictòriques. Predomini de les línees ben perfilades que defineixen les figures i divisió de l’espai.

Il.lustració de llibres: Salteris, Llibres d’Hores i Bíblies moralitzades.

 

 

Pintura italiana del Trecento

Molt influïda pels models bizantins. És un art fortament simbòlic, sense fons de paisatge i amb la base daurada característica de les icones orientals. El segle XIV evoluciona ràpidament cap a un estil caracteritzat per:

– Preocupació pels efectes especials.

– Estudi anatòmic de les figures.

– Representació dels estats d’ànim.

– Valoració de la llum i la matisació tonal dels colors.

• Escola florentina

GIOTTO: Lamentació sobre Crist mort. Capella Scrovegni

Cal destacar la figura precursora de Cimabue molt influït per l’estètica bizantina, ja molt naturalista en el tractament de la figura humana.

El gran innovador del Trecento serà Giotto di Bondoni amb el seu domini de la representació espacial i del volum i la corporeïtat de les figures, així com de la introducció de fons de paisatge.

 

 

• Escola de Siena

SIMONE MARTINI: Anunciació

Destaca per l’estil delicat i elegant, connectat amb el Gòtic internacional: element simbòlic del Gòtic tant en els colors com en la iconografia.

Els mestres més importants són Duccio di Buoninsegna, que domina la composició, el dibuix i el color i Simone Martini.

 

 

Gòtic internacional

• Característiques

– Gust per les línees sinuoses i mogudes.

– Elegància i gust cortesà dels personatges.

– Intensitat dels colors i fons daurats.

– Gust per l’anècdota i per la profusió dels personatges secundari.

Són centres importants París, Bohèmia, Llombardia, Catalunya i València. A França destaquen els il.lustradors de llibres. A Itàlia, dóna artistes de notable qualitat com Gentile da Fabriano. A Castella i Lleó treballen diversos mestres europeus que introdueixen l’estil internacional.

Pintura flamenca

Les ciutats de Flandes esdevenen centres comercials i artesans de primera importància. Escola de pintura extraordinàriament innovadora tant en l’aspecte formal com en l’iconogràfic. Temàtica profana cada vegada més important.

Amb els primitius flamencs, s’inicia una tradició pictòrica que perdurarà fins el Barroc i convertirà els Països Baixos en un dels centres més dinàmics d’Europa.

• Característiques

– Tècnica: pintura a l’oli. Varietat cromàtica amplia, colors més vius i efectes de veladura per què els colors es poden mesclar a la paleta. Tècnica molt depurada.

– Pintura sobre taula.

– Temàtica: extraordinària minuciositat i detallisme.

– Preocupació per aconseguir una il.lusió espacial. Perspectiva corba.

– Naturalisme i interès per tots els aspectes de la realitat.

– Tradició medieval del simbolisme dels objectes.

Destaquen els germans Hubert i Jan Van Eyck, Roger Van der Weyden i el Bosch amb una iconografia insòlita i plena de detalls satírics o burlescos. La seva iconografia ve donada també pel seu sentit de la forma, amb figures petites, d’un detallisme minuciós i un notable dinamisme, i per les composicions bigarrades, de centenars de personatges i objectes que evolucionen en paisatges onírics.

EL BOSCH:El jardí de les delícies

Pintura gòtica a Catalunya

LLUIS DALMAU: La verge dels consellers

A Catalunya treballen un bon nombre de pintors d’excel.lent qualitat que segueixen els corrents dominants a Europa.
Durant els segle XIII perviuen les formes arcaïtzants, mentre que paral.lelament apareix el gòtic lineal. També pintures murals de tema civil a diversos palaus de Barcelona.

A partir dels segle XIV: Estil italogòtic: Ferrer Basa i Pere Serra.

A la primera meitat del segle XV predomini del Gòtic Internacional amb figures de Lluis Borrassà i a la segona meitat, l’estil flamenc amb Lluis Dalmau.

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

PUBLICACIÓ D’UNA BASE DE DADES SOBRE EL DESCOBRIMENT DE LA TOMBA DE TUTANKAMON

“Posseiré el meu cos per sempre, ja que no em corrompré, no em descompondré, no em podriré, no em cucaré”. El Conjur 154 del Llibre dels Morts expressa l’obsessió dels antics egipcis per perviure a l’Altre Món i escapar a la destrucció i l’oblit. Imaginava Tutankamon que tornaria a la vida amb tot el seu equipatge en un univers tan estrany com el d’Internet? Probablement no. El segle XXI ha sortit a l’encontre del segle XIV aC en una iniciativa digna del thriller més emocionant arqueològic, i el jove faraó daurat i l’equipament complet de la seva tomba, minuciosament descrit i comentat pel seu descobridor, són a l’abast immediat de tota la humanitat mitjançant un simple clic.
El Griffith Institute d’Oxford, que conserva les notes, fotografies i diaris d’excavació d’Howard Carter, ha culminat la creació d’una extraordinària base de dades (http://www.griffith.ox.ac.uk/gri/4tut.html) amb les fotografies i les fitxes de l’arqueòleg dels 5.398 objectes de la tomba de Tutankamon. De la cèlebre màscara d’or al més humil i minúscul penjoll, trosset de vidre o de lli. L’amant de l’egiptologia o simplement de la història accedeix a aquest tresor d’informació amb dits tremolosos: és teclejar i les “coses meravelloses” apareixen davant dels teus ulls a les fotos originals d’Harry Burton, el fotògraf de Carter, acompanyades de les fitxes amb la seva descripció i situació a la tomba escrites de puny i lletra del propi descobridor! (amb la seva transcripció).

La web es denomina Tutankhamun: anatomy of an excavation i la persona que l’ha concebut i dissenyat és el prestigiós egiptòleg txeca Jaromir Malek (Pribyslav, 1943), conservador dels arxiusdel Griffith. Malek ha estat aquesta setmana a Madrid amb motiu de l’exposició de còpies dels tresors de Tutankamon que s’exhibeix fins al 16 de gener a la Casa de Camp. L’egiptòleg explica que el projecte de posar al faraó i el seu aixovar a la xarxa arrenca de la constatació de què avui, 88 anys després de la troballa de la tomba el 1922, amb prou feines el 30% del contingut d’aquesta ha estat estudiat científicament. “Al ritme actual, faran falta més de cent anys per completar la feina que va començar Carter”, deplora Malek. “És el gran fracàs de l’egiptologia”.

Què ha passat? “Bé, el buidat i inventariat de la tomba, que a més estava extraordinàriament plena, va ser un procés laboriosíssim, que va consumir les energies d’Howard Carter. Va ser una feina minuciosa, exhaustiva, modèlica, però va causar un gran estrès a Carter -més encara per les tensions polítiques-, que no va poder emprendre la publicació científica de l’excavació. Els objectes de la tomba han estat fotografiats, mostrats en exposicions i infinitat de catàlegs, llibres i revistes, però molt poc estudiats científicament. Fins i tot peces tan icòniques com la màscara d’or pateixen d’una falta d’anàlisi en profunditat”. Malek subratlla que hi ha hagut una sorprenent paràlisi dels estudiosos a l’hora d’abordar aquest ingent material i assenyala que la seva consulta a la xarxa és una oportunitat per avançar en la investigació.

Al tresor de Tutankamon adorm, doncs, un altre tresor: de coneixement. “Així és, i quan tot el material hagi estat estudiat, la seva contribució al coneixement de l’Antic Egipte raurà en la tecnologia: entendrem millor com feien les coses els egipcis”.

Les fotos, les fitxes, els mapes i diagrames de Carter, les notes dels treballs de conservació i restauració efectuats a les peces, tot això ara ja a disposició de tot el món ha de servir per incentivar l’estudi. “Carter va tardar deu anys a buidar la tomba, nosaltres hem tardat 15 en bolcar-la en Internet”.

Malek és en una posició privilegiada per comentar el recent anunci de la devolució a Egipte de 19 peces de la tomba de Tutankamón que tenia el Metropolitan Museum de Nova York. “En realitat no podem estar segurs que aquests objectes siguin de la tomba. No totes les peces que tenen relació amb Tutankamón procedeixen d’allà. Si el MET vol tornar-los, perfecte, és la seva decisió, però igual podria tornar totes les seves col·leccions”. Malek es mostra lliscadís en preguntar-li sobre les coses que Carter i Lord Carnarvon van escamotejar de la tomba, encara que admet el fet. “No aprovo, però entenc que Carter volgués quedar-se alguna cosa, no una obra mestra, sí un record, un memento de l’excavació. Sigues positivament d’una peça treta de la tomba que ja ha estat tornada: un ushebti, una figureta funerària. La hi va donar Carter a una persona que treballava amb ell”.

Howard Carter examinant el tercer sarcòfag.

Sobre la personalitat de Carter, Malek sospita que molt probablement era homosexual i esmenta una foto en la qual se li veu inusualment feliç amb un jove. Aquesta inclinació contribuiria, en aquella època, a convertir-lo en una persona encara més malcarada. “La seva falta d’estudis i la seva procedència humil el feien sentir-se sempre qüestionat i ofès”. Carter -encara que “sens dubte difícil”, afegeix Malek- era un home de molt talent, d’enorme intuïció, i un treballador incansable. “Tots hauríem tirat la tovallola davant de les dificultats que ell va afrontar. Si hagués estat un tipus fàcil i amable no hagués descobert la tomba de Tutankamon ni hauria acabat d’excavar-la”.

FONT: El País

Publicat dins de Arqueologia, Conservació i restauració, Història antiga | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

ALEMANYA REALITZA AVUI L’ULTIM PAGAMENT DE LES INDEMNITZACIONS DE LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL

Després de la Primera Guerra Mundial, Alemanya es va veure obligada, pel Tractat de Versalles (28-06-1919) a pagar unes enormes indemnitzacions als països guanyadors de la contesa.

Aquest va ser un dels motius de l’aparició del nazisme que va donar pas a la Segona Guerra Mundial.

Hitler, després de pujar al poder, va decidir deixar de pagar i després de la derrota de 1945, Alemanya, un país arruïnat i dividit, es va veure incapaç de pagar.

Les nacions aliades van condonar el deute, amb la condició que si alguna vegada Alemanya es reunificava, hauria de pagar les esmentades indemnitzacions més els interessos.

Celebració de la reunificació alemanya (03-10-1990)

Coincidint amb el vintè aniversari de la reunificació alemanya, l’Oficina Federal de Serveis Centrals i Assumptes de Propietat Iresolts (BADV en les seves sigles en alemany) abonarà 70 milions d’euros corresponents a uns bons emesos per pagar el deute. Al canvi actual, Alemanya haurà pagat en total uns 337.000 milions d’euros.

Publicat dins de Història del mon contemporani, Noticies | Etiquetat com a | Deixa un comentari

ART I DONA II. RECULL DE DONES ARTISTES (RENAIXEMENT)

Dones artistes del Renaixement.

[slideshare id=5095415&doc=artidonaii-100831055002-phpapp01]

Publicat dins de Art i dona, Història de l'art | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

ANÀLISI ICONOGRÀFIC

Anàlisi iconogràfic de Al.legoria de la primavera de Sandro Botticelli.

Publicat dins de Història de l'art, Iconografia | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

ART I DONA I. RECULL DE DONES ARTISTES (ANTIGUITAT I EDAT MITJANA)

En el meu intent de dignificar el treball de centenars d’artistes oblidades, penjo la primera de les presentacions en power point que intenten recollir el major nombre d’aquestes dones artistes.

[slideshare id=4777567&doc=artidonai-100717110013-phpapp01]

Publicat dins de Art i dona, Història de l'art | Etiquetat com a , , , | 4 comentaris

CONTRACTE ARTISTA – COMITENT

Els contractes entre artistes i comitents durant el Renaixement i el Barroc depenien de molts factors (mides, iconografia, quantitat de figures que apareixien, etc.).
Adjunto un quadre molt aclaridor

[slideshare id=4020366&doc=especificacionscontingudesalsdocumentscontractualsodecondicions-100508131306-phpapp02]

Publicat dins de Història de l'art, Peritatge, catalogació i taxació de bens culturals | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

LA GÈNESI DEL DOCUMENT

Tan el document públic com el privat són elevats a instrument públics.

[slideshare id=4019242&doc=lagnesideldocument-100508114542-phpapp01]

Publicat dins de Paleografia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

INTRODUCCIÓ A LA DIPLOMÀTICA

Una petita introducció a la ciencia que estudia les formes dels documents.

[slideshare id=3936423&doc=introducciondiplomtica-100502043729-phpapp02]

Publicat dins de Paleografia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

INFORME PERICIAL

L’extensió del dictamen variarà segons els casos. Els informes de valoració poden ser molt elaborats o molt simples. Depèn de la importància econòmica de l’encàrrec, del valor del bé objecte de taxació i de la complexitat de la valoració.

Un esquema simple podia ser el següent:

– Finalitat o objectius de l’informe: Sempre s’ha de concretar quins són aquests objectius, quina és la seva finalitat.
Es important limitar temporal i espacialment l’informe pericial, ja que les conclusions canviaran depenent del moment i el lloc en el qual es realitzi.
Aquí també s’haurien de situar les possibles limitacions o condicions per a la realització de l’informe.

– Metodologia utilitzada: des de la inspecció visual de l’obra, presa de mostres, investigació documental, fotografies, etc., TOT el que porti a les conclusions finals.

– Fitxa tècnica de l’obra i examen organolèptic de la mateixa.

– Història material de l’obra: lloc on estava situada originalment, on es troba en l’actualitat, si s’ha traslladat en diferents ocasions, etc.

– Conclusions de l’examen a les quals s’arriba i que han de ser coherents amb els objectius.
És important, en aquest punt fer l’anàlisi iconogràfica seguint les pautes de Panofsky:
1. anàlisi preiconogràfic
2. anàlisi iconogràfica
3. anàlisi iconològic
També és imprescindible parlar de l’estat de conservació de l’obra, de les restauracions que ha sofert al llarg del temps, donar recomanacions de conservació i restauració si és necessari.

– Taxació pericial prenent el preu de rematada de la mateixa obra o d’altres de similars en mercats d’art.

– Bibliografia i altres fonts d’informació.

Publicat dins de Conservació i restauració, Peritatge, catalogació i taxació de bens culturals | Etiquetat com a | Deixa un comentari