La dona lliure romana estava sotmesa al seu pare o el seu marit i no tenia drets polítics. Les nenes tampoc rebien la mateixa educació que els nens, rarament anaven a l’escola secundària i mai a la superior , tot i que algunes van aconseguir un alt nivell cultural gràcies a preceptors particulars.
Malgrat tot això, la dona gaudia d’una gran consideració dins de la família i des de l’època imperial disposava d’un grau de llibertat, més gran que les dones d’altres societats de l’antiguitat. Portava una intensa vida social pròpia (sortia a comprar, participava en banquets i fins i tot treballava en oficis que no es consideraven femenins) i acompanyava el marit a actes oficials o espectacles .
Al segle II a.C. Cornelia va ser un model de matrona romana. Va romandre fidel al seu marit Tiberi Semproni Grac. Es va preocupar especialment de l’educació dels seus fills i, a través d’aquests, va tenir una influència decisiva en la política romana. Rebia a homes cultivats en les seves tertúlies culturals, les seves cartes van ser publicades i se li va erigir un bust en el seu honor a Roma.
Moltes dones tenien accés a l’educació, bé assistint a escoles elementals o per mitjà de tutors privats. Tampoc és estrany, ni està mal vist, que tinguin coneixements de geometria o filosofia.
Presentació d’aula sobre el tema:
Stuació de la dona a l’antiga…
Per ampliar, us deixo aquest enllaç a la web Pandora, el portal de la dona a l’antiguitat.
I aquesta reconstrucció d’un casament romà:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=IgET5Ck-R1Y[/youtube]