3. Història del cinema

Per entendre l’origen i evolució del cinema us recomano que entreu a la pàgina web de l’ Edu3.cat on es pot veure un vídeo que s’explica molt bé. Ens il.lustra un camí que comença amb les imatges projectades per una espelma, passa pels invents tecnològics precursors del cinema, i acaba a l’invent dels germans Lumiere.

Existeixen un munt mecanismes i aparells tècnics creats al llarg de la història fins a arribar al definitiu cinematògraf. Podeu veure’ls en la següent pàgina web: comunicaciaudiovisualEl cinema descansa sobre 3 grans pilars:

1. Projecció de llums i ombres

La projecció d’imatges sobre una superfície és tan antiga com el foc. Recordem “El Mite de la Caverna” de Plató on s’explica la idea de la representació del món a través de la projecció d’ombres per causa d’un focus lluminós.

projecció d'ombresBreu explicaciió sobre el Teatre d’ombres

2. Persistència retiniana

Fenómeno visual descubierto por el científico belga Joseph Plateau que demuestra como una imagen permanece en la retina humana una décima de segundo antes de desaparecer completamente. Esto permite que veamos la realidad como una secuencia de imágenes ininterrumpida y que podamos calcular fácilmente la velocidad y dirección de un objeto que se desplaza; si no existiese, veríamos pasar la realidad como una rápida sucesión de imágenes independientes y estáticas. Plateau descubrió que nuestro ojo ve con una cadencia de 10 imágenes por segundo, que nosotros no vemos como independientes gracias a la persistencia visual. En virtud de dicho fenómeno las imágenes se superponen en la retina y el cerebro las “enlaza” como una sola imagen visual móvil y continua. El cine aprovecha este efecto y provoca ese “enlace” proyectando más de diez imágenes por segundo (generalmente a 24), lo que genera en nuestro cerebro la ilusión de movimiento.

3. La fotografia

Original de 1839, la fotografia finalitza amb la recerca de la representació de l’entorn per ser gravat sobre una superfície plana.
Lòrigen del cinema és molt llunyà.

Comença amb les ombres xinesques: projecció d’imatges retallades sobre un papir o pell tensada amb l’ajuda de la llum d’una espelma.Muybridge va ser dels primers en projectar seqüències d’imatges seguides per simular el moviment. Vist ara ens sembla prehistòric.Primeres projeccions de cinema a París l’any 1895 pels Germans Lumiere.