SABERS FEMENINS

hombre-limpieza

Sabers femenins
La divisió sexual del treball ha determinat que les dones hagin ocupat històricament un lloc en l’estructura social diferent al dels homes. L’experiència que ha generat el fet de tenir funcions i ocupar espais socials diferents els ha permès d’elaborar els coneixements que anomenen sabers femenins. Aquests sabers tenen a veure amb la gestió i el manteniment quotidià de la vida humana en un doble vessant. D’una banda, l’atenció material a les necessitats corporals de les persones, com pot ser l’alimentació i la higiene, i el manteniment de l’habitatge en bones condicions.
D’una altra banda, l’atenció a les necessitats afectivorelacionals per tenir cura del benestar emocional. Totes aquestes funciones són clau per garantir els estàndards necessaris de qualitat de vida. Durant molt de temps aquests sabers han format part del bagatge de coneixements i habilitats que les mares havien d’ensenyar a les seves filles per preparar-les per a la funció de mares i esposes. Per aquest motiu han circulat en espais femenins, dins de l’àmbit privat i familiar, al marge del saber oficial. En el context educatiu de l’escola mixta, els sabers associats a la cura de la vida han quedat exclosos dels currículums escolars. Aquesta exclusió reforça el fet que no siguin considerats com una responsabilitat individual i social que afecta totes les persones. Es perpetua, d’aquesta manera, la identificació de les tasques de cura com una responsabilitat pròpia de les dones. Els models tradicionals de gènere atribueixen a les dones l’obligació de cuidar i als homes el privilegi de ser cuidats.

Experiència educativa: