La família, la vida quotidina i l’educació

Família

La família estava formada per:

Pater familias  Tenia els dret:

• Patria potestas: dret que tenia el pare sobre els seus fills. Ex: decidia amb qui s’havia de casar la seva filla, que, quan es casava, depenia de la família del seu marit.

• Ius uitae nequisque: dret sobre la vida i la mort dels seus fills. Quan naixia un fill, el pare podia decidir quedar-se’l o matar-lo o abandonar-lo.

• Ius uendendi: dret del pare a vendre els fills com a esclaus. Si aconseguien la llibertat, tornaven a dependre del pare. I el podia vendre’ls fins a tres cops.

• Ius patrimonii: dret de posseir bens materials.

• Ius ex ederes faciendi: dret a desheretar els fills.

Dona romana: depenien dels homes. Podia ser:

• Filla (soltera)

• Uxor (esposa)

• Mater familias o vídua.

La dona només podia estudiar fins a primària, i a partir del 12 anys la poden casar. No es pot dedicar a cap ofici considerat d’homes: cap càrrec polític ni administratiu. No pot administrar la seva herència. No tenia cap poder sobre els seus fills. Amb el pas del temps, aconseguiran tenir mes drets.

VIURE EN FAMÍLIA:

Al matí:

A l’estiu es llevaven a 2/4 de 5, i , a l’ hivern, a 2/4 de 8. S’anaven a dormir amb la posta de sol.

Seguidament, tocava esmorzar, el ientaculum: consistia en pa, formatge, mel, dàtils i olives.

El pare rebia els clients, que venien a saludar el seu patró i s’emportaven el menjar i els diners que els repartia. La resta del matí el dedicava als seus assumptes públics i privats.

La dona romana restava a casa teixint, distribuint i controlant el treball dels servents i tenint cura del seu aspecte personal, al qual dedicava molt de temps.

Els nens i nenes anaven a l’escola des de ben d’hora al matí. Depenent de l’edat, cursaven una de les tres etapes de l’educació.

Al migdia:

Acabava la jornada laboral, però no per als esclaus. A l’hora de dinar, el prandium, menjaven un àpat molt lleuger, menjar fred; és a dir, les restes del dia anterior, fruita i vi. Després de dinar feien la migdiada.

A la tarda:

Els romans prenien un bany. Els ciutadans rics el solien prendre a casa seva, on tenien una sala especial, i els ciutadans més humils anaven a les termes.

Les dones també tenien accés als banys públics, però en horari diferent als homes.

Al vespre:

Solien sopar entre les tres i quatre de la tarda. La cena era l’apat més abundant i constava de tres parts:

-Entrants: amanides, verdures, olives, ous, ostres, etc.

-Plat fort: tant peix com carns variades.

-Postres: fruita fresca, fruita seca, formatge i dolços.

EDUCACIÓ ROMANA:

En l’educació romana hi podem distingir dues etapes:

• Fins el segle II a.C:

Era fins al 7 anys. L’encarregada de l’educació era la mare i a partir dels 7 era el pater Familias que ensenyarà al puer a conrear el camp i a utilitzar les armes. La mare ensenyarà a la puella les tasques domèstiques i a teixir.

El puer quan tenia 16 o 17 anys anava a l’exèrcit, on aprenia la disciplina.

• A partir del segle II a.C:

La cultura romana va entrar en contacte amb la cultura grega. Llavors agafaven com a esclaus els mestres grecs i els obligaven a dedicar-se a l’ensenyament.

Hi havia els gramàtics, els retòrics i els filòsofs.

A més s’hi van introduir tres etapes:

1. Primària: Dels 7 als 11 anys. Podia portar-se a terme a casa amb professors particulars o a l’escola. La jornada era de 6h, descans a mig dia, i, cada 9 dies, un dia de festa. Començava al març però tenien vacances des de juliol fins a mitjans d’octubre.

1. Secundària: Dels 12 als 16 anys, només els nens. Ensenyaven literatura i gramàtica. Estudiaven textos llatins, grecs i feien comentari de text. A més, estudiaven geografia, mitologia, mètrica…

1. Superior: Hi arribaven molt pocs i només eren els que es volien dedicar a la política. S’ensenyava retòrica i oratòria amb l’objectiu de poder convèncer i parlar en públic.

Aquest article s'ha publicat dins de Diurn, vida quotidiana i etiquetat amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.