Activitat: L’ANIMACIÓ EN EL CINEMA I LA PUBLICITAT

L’ANIMACIÓ EN EL CINEMA I LA PUBLICITAT

L’animació és un procés per donar la sensació de moviment en imatges o dibuixos. Existeixen moltes tècniques per a realitzar l’animació:

Els dibuixos animats: creant fotograma per fotograma a partir de dibuixos. inventat durant la dècada del 1910

L’stop Motion: s’utilitza per a donar moviment a qualsevol objecte inanimat a partir de fotografies.

Go Motion: s’aplica un sistema de control a objectes o ninots i s’indueixen a fer els moviments mentre es registra l’animació fotograma per fotograma. Augmenta així la sensació de realisme

Animació a partir de retalls: S’utilitzen figures retallades amb paper o fotografies. Movent o substituint les parts retallades s’obtenen diferents posicions i així es dóna vida al personatge.

Pixilació: Variant de l’Stop Motion en la que s’animen persones i objectes quotidians. Per això es fotografia repetides vegades desplaçant lleugerament l’objecte.

Animació flash: A partir del programa multimèdia flash es poden realitzar animacions i de fet moltes productores realitzen els seus treballs d’animació amb aquest sistema per pàg. Web i llocs web multimèdia.

Animació en 3D: Fa referència al tipus d’animació que simula les tres dimensions.

Foto realitat: Consisteix a traslladar el món virtual de la forma més realista possible el món real. Per exemple la pel·lícula, Final Fantasy 2002 de Hironobu Sakaguchi

Animación motion capture i performance capture: La «Performance Capture» és un avenç en les tècniques de captura d’imatges per ordinador. Captura d’alguns moviments del cos mitjançant sensors que són interpretats per l’ordinador.

 

Fer referència a l’animació evidentment ens situem en l’origen de la història de la cinematografia. L’animació neix al 1905, referents per excel·lència van ser els germans Lumière que amb les seves creacions màgiques van posar de relleu aquesta nova tècnica al 1895, Le squelette joyeux i George Mélies (1861-1938) que va utilitzar en els seus films molts efectes realitzats amb tècniques d’animació.

La certesa és que l’honor dels primers films d’animació van ser dels cineastes: Stuart Blackton, nort americà, Segundo de Chomón (1871-1929) espanyol, i Emile Cohl, francès, 1908 Fantasmagorie. Segundo de Chomón va ser un dels pioners d’aquesta tècnica a l’estat Espanyol. Chomón va fer diferents creacions, un exemple va ser la producció que va realitzar a Paris, 1905 hotel electrico

Els dibuixos animats van anar sempre de la mà de les tècniques d’animació ja en el 1914 el pintor Loepold Survage va convèncer a la companyia cinematogràfica Gaumont per a finançar pel·lícules d’animació abstracte. L’Alemany Hans Richter també realitzava curts experimentals als anys 20. L’animació nort americana es concentrà a Nova York fins a finals dels anys 20 i principis dels 30.

El cinema d’animació després de la segona Guerra Mundial, va tenir molta importància i es va consolidar totalment amb els curtmetratges de Disney i Warner Bros. (a la pàg. web es pot trobar molta informació de cada període i país pel que fa al desenvolupament de l’animació http://www.uhu.es/cine.educacion/cineyeducacion/historiacineanimacion.htm)

Un exemple de cinema experimental als anys 50: Norman McLaren – Neighbours (1952)
La relació entre l’animació i la publicitat és evident ja que es tracta d’una tècnica cinematogràfica que té molts camps per explorar i dóna molt de joc amb l’ideació de campanyes publicitàries.

Podem veure uns exemples d’anuncis on es treballa l’animació:

Spot Nissan Juke: Urbanproof Energised

Anunci coca-cola 2006

Nissan Qashqai 2007

Nou Renault Clio

Smart electric 2011

 

PROPOSTES A L’AULA

1.- Realització d’un anunci televisiu

L’animació és una tècnica que amb pocs recursos podem aconseguir uns resultats satisfactoris amb els alumnes. Es pot treballar l’animació relacionant també el cinema i la publicitat. Una de les estratègies visuals que aporta l’animació és el fet de jugar amb el tamany dels objectes i personatges com hem vist amb els diferents exemples. Una activitat per treballar a l’aula és pensar un anunci senzill de manera surrealista, és a dir, canviant la proporció habitual de les coses i així poder donar un sentit determinat i una intencionalitat a la nostra creació. Es realitzarà a partir de la tècnica Stop Motion. Es treballaran conceptes a l’aula com la proporció, composició, tipus de plans de càmera, punt de vista…

2.- Creació d’un anunci gràfic

Fes un cartell d’una pel·lícula d’animació utilitzant el FOTOMUNTATGE com a tècnica. Determina el títol de la pel·lícula / el target grup (a quin públic va dirigit) / qui serà la productora cinematogràfica / l’any de la teva pel·lícula (determinarà l’estètica del cartell) / la composició del cartell.

3.- Per grups buscar exemples d’anuncis

A partir de les diferents tècniques d’animació i dels anys de creació dels anuncis fer-ne un recull per tal de poder elaborar una comparativa a l’aula. Quina ha estat l’evolució dels anuncis i l’animació al llarg dels anys?

 

 

 

Aquest article ha estat publicat en General. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *