Dia mundial de la tuberculosi

El 24 de Març és el Dia Mundial de la Tuberculosi, data que coincideix amb la commemoració anual del descobriment el 1982 pel Dr. Robert Koch del bacteri Mycobacterium tuberculosis, causant de la malaltia.
La tuberculosi pulmonar (TB) és una malaltia contagiosa que es transmet per via aèria; en absència de tractament, cada pacient amb tuberculosi contagia, per terme mitjà, entre 10 i 15 persones l’any. Malgrat això, la TB pot ser evitada i curada si es pren seriosament com una amenaça per als individus i per a la salut pública. Això exigeix una prevenció diagnosi i tractament, eficaços i oportuns.
El Dia Mundial de la Tuberculosis és una oportunitat per informar sobre els problemes relacionats amb la tuberculosi i les seves possibles solucions, així com per donar suport als esforços mundials encaminats a controlar aquesta malaltia.
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que un terç de la població mundial esta infectada pel bacil de la tuberculosi i que cada any es donen 9 milions de casos nous de tuberculosi. Durant 2008, al voltant de 1,8 milions de persones van morir per causa de la TB, i més d’una quarta part d’aquestes morts eren persones coinfectades amb la infecció pel VIH. Inclús a la regió europea, s’estimen 46 casos nous i 7 morts per tuberculosi cada hora. El 80% dels casos es concentren en 22 països i només dos països, la Xina i l’India, acumulen el 34% de tots els casos mundials.
Als països de la Unió Europea i de la zona EEA/EFTA , l’any 2008, es van registrar 82.611 casos de TB, la qual cosa correspon a una taxa promig de 16,7 casos per 100.000 habitants amb una gran variabilitat entre els països, registrant-se les taxes més altes a Romania (115,1), els països bàltics – Lituània (66,8), Letònia (47,1), Estònia (33,1)- Bulgària (41,2), Portugal (28.2), Polònia (21.2) i Espanya (18,1).
A Catalunya, l’any 2008 es van registrar 1.636 casos de TB, això correspon a una taxa de 22,2 casos per 100.000 habitants, un 4,3% inferior a la de l’any 2007, i que s’ha reduït més d’un 50% en els darrers 20 anys. La taxa de TB en persones nascudes a l’estranger ha estat molt superior a la registrada entre les autòctones ( 62,8 casos per 100.000 front al 14,3). Els elevats nivells de curació o tractament complert (87%), superiors a la mitjana europea, posen de manifest l’elevat esforç de seguiment clínic i comunitari que propicia el Programa de la Tuberculosi a Catalunya.
L’any 2010 ens trobem a meitat del camí proposat pel Pla Mundial per Aturar la Tuberculosi (2006-2015). És un bon moment per renovar i reafirmar el compromís amb el control d’aquesta malaltia a Catalunya, aplegant en aquest Dia Mundial de la TB totes les persones afectades i els professionals, entitats i institucions que treballen en la prevenció i control de la TB. Aquest compromís també s’ha de fer extensiu al suport al control de la tuberculosi en els països d’elevada incidència.









Deixa un comentari