Des de fa dies que a P5 s’intenta capgirar alguns aspectes del fet de dibuixar. Ens preocupa que hi hagi nens i nenes que en un determinat moment deixin de dibuixar o no gaudeixin fent-ho. Ens hem preguntat per què passa.
Potser senten que els seus dibuixos són lluny de la realitat que veuen, que no se’n surten de fer el cavall tal com els seus ulls el capten. No els satisfà. Creuen que el més important és el resultat final, la creació artística. De fet, és absolutament normal i predictible que ho pensin. Massa sovint el missatge que reben dels altres realça el producte final i oblida el procés que l’ha fet possible.
Segurament hi ha altres explicacions, però aquesta és ben comuna. En el seu rerefons ens parlen de dos idees populars a les edats escolars: dibuixa bé qui plasma bé la realitat i els dibuixos han d’agradar als altres.
Són dos idees errònies des de la perspectiva de l’Educació Creadora que ens plantegen l’Arno Stern i Miguel de Castro.
Segons ells (i ben humilment nosaltres) el dibuix ha de ser un joc, on la mà es bellugui sense seguir estereotips ni intentant complaure ningú. Dibuixem per passar-nos-ho bé, per tant, tot el que es fa és vàlid. No hi ha judicis de valor per part de les mestres i intentem que tampoc hi sigui per part dels companys. Per tant, evitem els… que xulo i els molt bé. Dibuixem per a nosaltres, no per als altres. I tots els dibuixos han de ser diferents, perquè tots som diferents. Així, el dibuix es converteix en un altre llenguatge per expressar-nos, amb una connexió directa amb la part més emocional de les persones.
Partint d’aquestes idees, els nens i nenes de P5 disposen d’una estona per dibuixar gairebé tots als matins, tot just quan arriben a l’aula. Ho fan amb un bolígraf blau. Amb les setmanes els dibuixos han evolucionat, en molts sentits, però, sobretot en ser cada cop més espontanis, més irreflexius, més un dibuixar per dibuixar (com quan parlem per telèfon i ratllem en una cantonada d’un bocí de paper).
Però encara hem volgut anar més enllà. Des que va començar el tercer trimestre, els divendres s’han convertit en el dia creatiu. Doblement creatius. Hi ha dos propostes, les dos engrescadores. En una banda de l’aula es prepara com una mena d’estudi de pintura. Es pinta plantat, cadascú en el seu paper personal. Enmig, l’espai col·lectiu: una taula-paleta amb 18 colors i els seus respectius pinzells. Cap consigna. Bé, una de simple i complicada alhora: passar-s’ho bé pintant.
A l’altra banda de l’aula, damunt les taules, deixem a l’abast dels nens i nenes papers de regal, teles, cartró, cordill, escuradents, llana, cotó fluix, càpsules de cafè, paperets de magdalenes, espirals… I les eines necessàries: tisores, cinta adhesiva, pega, retoladors… Tampoc hi ha consigna. Poden fer el que vulguin, el que el seu cap imagini i les seves mans puguin executar. D’aquí en surten les andròmines amb què marxen els divendres. Per a ells, autèntics tresors.
Tant en una banda com en una altra de l’aula es poden observar moments de creativitat en estat pur.