TALLERS INTERNIVELLS 12/13

Ja fa una colla de setmanes que les tardes dels dijous vam començar l’aventura dels tallers internivells i ja ha arribat l’hora que us en fem cinc cèntims i que us els presentem.

Les idees que hi ha al darrere de la voluntat de fer els tallers són poques. Bé, de fet, són dos i ben clares. Primer de tot, creiem en la riquesa dels grups heterogenis. Els petits aprenen o imiten els grans, però, també els sorprenen amb les seves hipòtesis. Els grans, al seu torn, aprenen a explicar-se als petits i les més grans, nosaltres, aprenem de les noves mirades de tots plegats. En segon lloc, estem convençudes que cal oferir el màxim d’oportunitats per experimentar i manipular objectes de la realitat.

L’organització de tot plegat no ha estat fàcil. Calia buscar el màxim de mestres disponibles per fer el màxim de grups amb l’objectiu d’abaixar les ràtios de cada grup, i ens en van sortir 12. A més, s’havien de buscar els espais on encabir els tallers. Cada grup té un animal associat i, cada nen, un carnet amb el seu animal, el seu nom i la seva aula. Tots els grups passaran per tots els tallers i quan haurem acabat…, llavors ja decidirem com continuarem! Aquí teniu les 12 propostes breument explicades acompanyades d’una petita mostra fotogràfica. Esperem que ho trobeu tan engrescador com nosaltres!

Taller de safates d’experimentació i mandales.

El taller ofereix dos propostes simultànies i rotatives. Un grup de nenes i nens fa mandales amb materials reutilitzats i del enton natural (pinyes, petxines, cargols de mar, pedres rieres…) Quan acaben la seva composició en fan fotografies per immortalitzar la seva creació. L’altre grup experimenta amb les safates de sorra i tots els estris per diversificar les possibilitats a l’hora de manipular la sorra: embuts, culleres, potets…

Taller de mescles i dissolucions líquides.

A partir de l’experimentació i l’observació que se’ls proposa al taller els nens i nenes descobreixen que hi ha matèries que després de posar-les en aigua ja no se’n poden separar. En canvi, d’altres sí. Fem hipòtesis, comprovem, reformulem, tornem a comprovar… i així, de mica en mica, anem avançant.

Taller de pintura experimental.

El taller es basa en aprofitar els materials del nostre entorn (com marro de cafè, pintura, vinagre i farina) per fer barreges i poder pintar sobre paper d’embalar. Ho fem amb dos racons diferents: racó per pintar amb pinzells i marro de cafè amb aigua i el racó de la barreja de pintura (verda o groga) amb farina i vinagre per pintar amb els dits.

Taller de l’aire.

Al taller ens adonem que l’aire és per tot arreu: no es veu, però ocupa lloc; fa moure coses sense tocar-les; produeix el vent; fa molta força; es mou en totes les direccions; ens permet fer sons i altres creacions artístiques… I tot això com ho descobrim? Amb un munt de material: bosses de plàstic, ventalls, ventiladors, xiulets, instruments, palletes…

Taller: Qui atrau a qui?

Fem d’exploradors per l’aula, pels passadissos i per la pista del pati de primària amb un imant cadascú. Observem i experimentem amb l’imant. És màgia? A continuació, en grups de quatre, se’ls ofereix una safata amb diferents materials i classifiquem els que són imantats. Aquests els ensorrem amb sorra i els enfonsem amb aigua. Què passa?

Taller d’expressió corporal i instrumental.

A través d’un conte basat en l’obra de Richard Strauss Així parlà Zaratustra, els alumnes, en primer lloc, dramatitzen la història. Cadascun expressa corporalment un dels personatges del conte tot seguint la música. D’aquesta manera sabem quin esquema i ordre segueix l’obra per a, tot seguit, acompanyar-la tocant instruments de petita percussió: maraques, campanes, triangles, panderos i platerets.

Taller dels sentits.

En aquest taller experimentem amb els nostres sentits. Primer els descobrim i aprenem per a què serveixen i, desprès, els nens i nenes s’adonen que gràcies als 5 sentits poden escoltar, olorar, tastar, mirar i tocar diferents objectes, instruments, aliments, olors, etc. Això ho fem a les fosques, amagant tots el cap i tancant els ulls mentre van sortint per torns a fer sons i sorolls; un altre joc que fem amb uns mocadors al cap és tocar i  descobrir què tenen a les mans, però el que més els agrada és menjar aliments dolços i salats… i així moltes coses més.

Taller de llums i ombres.

Volem que els nens i nenes perdin la por a la foscor i que a través de les tres propostes de llum i d’ombres que els oferim puguin experimentar, crear, assajar, embadalir-se, sorprendre’s… Si aconseguim obrir una altra finestreta cap a la creativitat ens donarem per satisfetes! Poden anar allà on vulguin: ombres xineses, ombres amb el retroprojector, taules de llum amb objectes de colors i taula de llum amb sorra negra. I abans d’acabar el taller… ens reservem l’última sorpresa: la llum ultraviolada on tot el que és blanc i fluorescent pren un protagonisme especial. Si aquest punt màgic de la llum negra el combinem amb música africana i tecno només ens queda… ballar!

Taller de la màgia dels colors.

Per iniciar el taller creem un ambient de foscor i de misteri, on hi trobem llençols blancs penjats per l’aula i escoltem música de fons de la  pluja, ja que experimentem amb la descomposició de la llum per tal de fer l’Arc de Sant Martí i viure experiències amb els colors que el conformen. Tot això a través del material que els oferim com llanternes, palanganes plenes d’aigua, miralls, cd, botelles d’aigua de colors, fotografies,…

Taller de bombolles.

Experimentem amb la màgia de les bombolles tot introduint conceptes matemàtics i principis científics que sovint semblen art de màgia. Observem les característiques més perceptibles de les bombolles i les seves propietats i intentem deduir per què són així. Una vegada formulades les hipòtesis inicials les contrastem en petits grups tot experimentant amb diversos materials. Sona estrany, oi? Mai ens hauríem imaginat que una cosa tant fràgil i efímera com una bombolla de sabó ens pogués ensenyar tant!

Taller: Què passa amb l’ou?

En aquest espai fem molta màgia! Fregim un ou sense oli ni font de calor, tan sols amb alcohol. Els infants es queden ben sorpresos, perquè en general verbalitzen que els encanta menjar-se’l! Paral·lelament, intentem crear conflictes als infants de manera que hagin d’elaborar hipòtesis per a resoldre’ls. També els introduïm en els conceptes de surar i enfonsar-se, i en el fet que en funció de la salinitat de l’aigua els objectes poden surar més o menys. Així doncs, fem diversos experiments relacionats amb els ous i en desvetllem alguna curiositat.

Taller: Quin líquid és més espès?

En aquest taller els hi proporcionem líquids amb densitats molt diferents (oli, aigua, sabó) i llavors seques (cigrons, llenties, mongetes). Es tracta de fer una observació i comprovació de la densitat dels líquids mitjançant la velocitat amb què cau una llavor en el seu interior. Posarem a cada got la mateixa quantitat de líquid i els proposarem fer una cursa de llavors, abans fem hipòtesis sobre què pot passar i tot seguit farem la cursa de llavors, a veure quina arriba abans al fons del got. Al final observarem en quin líquid les llavors van més ràpides i en quin van més a poc a poc, i per tant, quin és el líquid més dens o espès. Així comprovarem que no tots els líquids tenen la mateixa densitat.

 

RECULL FOTOGRÀFIC:

One thought on “TALLERS INTERNIVELLS 12/13

  1. Mila

    Me ha encantado todo lo que haceis con los pqeques hasta a mi me gustaria heceerlo jijiji GRAN TRABAJO

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *