TALLERS INTERNIVELLS CURS 14/15

A l’Educació Infantil fa 3 cursos que vam iniciar l’experiència d’aquest tipus d’activitats per molts aspectes positius, socials i emocionals, que es desenvolupen a més dels didàctics i dels curriculars.

Afavoreixen la interrelació dels infants del mateix cicle que d’una altra manera difícilment es relacionarien; ja que sovint es centren en els companys i en les companyes de la classe.

Els infants més petits surten de la seva aula per descobrir-ne d’altres, a altres mestres i per moure’s pels espais diferents del centre escolar amb l´expectació que comporta viure situacions noves i, així, anar adquirint seguretat i autonomia personal.

Aquest curs les sessions seran els dimecres de tot el curs i a cada grup hi ha nens i nenes de p3, p4 i p5. L´experimentació i la ciència serà l´eix temàtic dels tallers.

La primera sessió la vam fer el dimecres 15 d’octubre, vam conèixer els companys del nostre grup i ens vam presentar. Aquest son els grups….

 

JA FA UNES SETMANES QUE HEM COMENÇAT LES ACTIVITATS CIENTÍFIQUES ALS NOSTRES TALLERS. ARA PODREU LLEGIR I VEURE QUINES ACTIVITATS ES FAN EN CADA TALLER.

TALLER DE LLUM I OMBRA:
Treballar la llum i anar descobrint les seves meravelles és sempre una experiència creativa i enriquidora. En aquest taller els infants tenen diverses propostes paral.leles que s´ofereixen en dues sessions consecutives. Podem fer ombres xineses amb el retroprojector. Hi ha taules de llum on podem gaudir sensorialment bo i fent construccions amb materials translúcids i composicions artístiques amb elements de la natura. En la següent sessió, en una taula de llum podem experimentar les qualitats amb l’opacitat i la translucidesa: aigua, oli, colorant, es combinen amb una mica de confetti i alguns palets de plàstic , els sobreposem i donen lloc a nous colors, tinció, solubilitat i indissolubilitat…
D´altra banda també hi ha amb la llum negra també podem revelar colors vibrants i enlluernadors als objectes quotidians. Podem fer bombolles fluorescents, amb diferents motlles per a fer diferents formes i podem veure com esclaten en un fons blanc. Podem modelar i crear amb plastilina i estris fluorescents,….
La llum crea atmosferes màgiques, misterioses i diferents…amb els jocs de llum tenim tot un univers per a explorar i descobrir !!!

TALLER POLS MÀGIQUES:
En aquest taller, els nens han treballat tots els sentits. Hem fet prediccions sobre els continguts dels recipients, les hem olorat, les hem tocat …. Després, han barrejat la farina, pols de talc, maizena, sal, bicarbonat …. amb vinagre i després aigua i hem observat la reacció i més tard, hem intentat endevinar quines substàncies eren.

TALLER D’OBSERVACIÓ I LENTS:
En aquest taller treballem el sentit de la vista. Ens adonem que hi ha coses a la natura o en els objectes que ens envolten que són molt petites o molt llunyanes i que l’home ha inventat les lents per a facilitar aquest tipus d’observació.
Observem cabells, lletres de diari, insectes, els nostres dits,…, amb lupes (els cabells també amb el microscopi) , podem mirar per les vidrieres de la classe el carrer, els arbres, el pati amb monocles i amb prismàtics.
Per últim fem la nostra lupa amb cartolina i paper de cel•lofana sobre el que col•locarem quan estigui acabada una gota gran d’aigua que actua com a lent convergent i que ens permetrà veure, per exemple, les lletres d’un diari més grans.

TELÈFON DE GOTS:
Amb aquest taller descobrirem algunes qualitats del so mitjançant la propagació de la veu del nen a través d’un got i d’una corda fins arribar a l’altre got en forma de vibracions i aquestes fins a l’orella de l’interlocutor.
Què passarà quan canviarem la longitud o el material de la corda? I si aquesta no està ben estirada?

TALLER DE FLORIDURES:
Ecs! Tot el menjar s’ha fet malbé! El taller de floridures intenta donar resposta a dos preguntes que fem als nens i nenes: Per què s’ha fet malbé? I què és el que hi ha al menjar? Lupes, hipòtesis, experiments, conclusions… i molt de diàleg!

TALLER DE RAMPES:
Els infants estan familiaritzats amb la visió de les rampes fora dels edificis i els garatges d’estacionament. Un joc de nens/es es converteix en ciència, tecnologia i enginyeria. Com podem aconseguir que un objecte arribi a un lloc determinat?
En la construcció de plans inclinats el nen pot explorar, interactuar i experimentar lliurement amb materials diversos. El nen/a és qui manipula, qui s’interroga, qui es planteja objectius, qui obté una experiència. L’activitat contribueix a desenvolupar les capacitats d’observació, d’atenció i de concentració. Són situacions privilegiades que ofereixen informació de com són les coses i a la vegada compartir diferents punts de vista quan sorgeix un problema … que han de resoldre.

TALLER ELECTRICITAT ESTÀTICA:
Freguem els globus amb els cabells i comprovem que aquest es posen drets. A partir d’aquí mirarem com s’atreuen o es repulsen els globus segons estiguin “carregats” o no. També els enganxarem a la paret i fins i tot els guarnirem amb paperets de seda petits i altres materials sense tocar-los amb les mans!

TALLER DE PERFUM:
Aquesta és la pregunta que plantejo al taller. Després de veure diferents ambientadors que tenim a la vida quotidiana i amb les diverses plantes aromàtiques i petals de rosa. Observem, olorem, sentim les flaires que ens proporcionen aquestes plantes.
A continuació, fem votació per decidir si volem fer un perfum o bé un ambientador.
Ens posem mans a l’obra a fer-ho.

TALLER D’EFECTES ÒPTICS
ESTÀS SEGUR QUE POTS CREURE TOT EL QUÈ VEUS? EN AQUEST TALLER T’ENDURÀS MÉS D’UNA SORPRESA!
IMATGES QUE ES MOUEN SOLES, ULLERES I RODES QUE BARREGEN COLORS, CALIDOSCOPIS, EFECTES AMB MIRALLS, TAUMATROPS… TOT UN SEGUIT D’ACTIVITATS PER FER TREBALLAR ELS ULLS I PER PENSAR…
BENVINGUTS AL MÓN DE LES IL•LUSIONS ÒPTIQUES!!!

TALLER EFECTES ESPECIALS
A partir de l’experimentació els nens descobreixen quina és la capacitat de diverses capses de diferents mides omplint-les de diversos objectes que tenim a l’aula. També utilitzen el propi cos per omplir una capsa molt gran. El dilema és com podem fer que tots els nens que assisteixen al taller poden caber en una capsa gegant. Per tal de fer-ho utilitzem un trucatge de vídeo que els nens enregistren amb l’ajuda del mestre.

TALLER DE L’AIGUA: ELS FENÒMENS ATMOSFÈRICS
En aquest taller fem una introducció a conceptes relacionats amb el temps i els fenòmens atmosfèrics i portem a terme dos experiments relacionats amb la condensació:
• Fem un núvol de pluja.
• Fem boira.
Ens basem en l’observació, creació d’hipòtesis i posterior contrastació. Per finalitzar fem una posada en comú dels resultats i conclusions a les que hem arribat.

TALLER ÀCID, LA LLIMONA.
Taller àcid cítric: la llimona
Es tracta de descobrir algunes propietats i reaccions que fan els àcids cítrics amb alguns aliments i materials.
L’objectiu es centra en desenvolupar les habilitats de pensament amb l’observació, el dubte, la intriga el qüestionar-se , el reflexionar sobre els efectes que produeixen les diferents propietats de la llimona, donant les seves opinions d’acord amb les seves experiències i sense la necessitat d’atribuir el nom o adjectiu concret a cada propietat.
L’activitat la iniciem descrivint la llimona en quan a la seva forma, color, gust i la relacionem amb la nostra dieta. A continuació se’ls ofereix unes propostes que les preparem durant la primera sessió i en la segona comprovem el que ha passat i perquè.
En la primera sessió realitzem:
• Escriptura de missatges secrets amb dos líquids diferents: suc de llimona i aigua.
• Trossegem poma i xampinyó. Uns trossos els conservem amb suc llimona i els altres sense.
• Fem barreges. En una gerra posem llet i suc de llimona. En l’altra, llet i aigua
El proper dia:
• Observem l’escriptura de missatges amb diferents fonts de llum: espelma, llanterna i llum d’escriptori. Quina font ens permet llegir el nostre missatge? Per què? Quin líquid ha impregnat el paper? Com és que la llimona ha impregnat i l’aigua no?
• Observem la poma i el xampinyó. Què veieu de diferent? Què ha passat? Per què?
• Observació del contingut de les gerres. Una està intacta. L’altra s’ha solidificat. Hi ha una part líquida i l’altra sòlida. Que veiem? Per què? És la de la llimona? La llet s’ha transformat? En què?
• Efervescència. Reacció de l’àcid amb bicarbonat sòdic. Manipulació amb la massa obtinguda.