TALLERS INTERNIVELLS CURS 15/16
Ara ja fa 4 cursos que a Educació Infantil hem iniciat els Tallers Internivells. Aquests afavoreixen tant els valors socials i emocionals com els didàctics i curriculars.
Veiem que la interrelació dels alumnes entre els diferents nivells afavoreix el propi creixement personal, ja que, passen del seu espai i companys coneguts a tenir la possibilitat de compartir amb altres infants, mestres i ambients.
Durant aquest curs treballarem els tallers internivells els dimecres quinzenalment. L’experimentació i la ciència serà l´eix temàtic dels tallers.
La primera sessió la vam fer el dimecres 4 de novembre, vam conèixer els companys del nostre grup i ens vam presentar.
A continuació us deixem un breu resum de cada taller i un mostratge de fotos on ho podreu veure.
Safates d’experimentació i mandales.
El taller ofereix dos propostes simultànies i rotatives: un grup de nenes i nens fa mandales amb materials reutilitzats i de l’entorn natural (pinyes, petxines, cargols de mar, pedres rieres…) i l’altre grup experimenta amb les safates de sorra i tots els estris per diversificar les possibilitats a l’hora de manipular la sorra: embuts, culleres, potets…
Pèndol.
Amb aquest taller hem pogut conèixer què és un pèndol, el seu moviment i a partir d’això fer hipòtesi i deduir quina trajectòria ha de seguir per poder tocar un punt en concret.
A més a més, hem introduït variants com el pes i la força.
Ha estat força divertit!
L’aire.
Amb aquesta proposta pretenem que els nens/es observin i experimentin la presència i el moviment de l’aire.
Bombolles.
Ens iniciem en la ciència tot jugant amb les bombolles de sabó. N’observem la forma i introduïm el concepte d’esfera, provem de fer bombolles de diferents formes i no ens surten! Només la ciència ens en pot donar una explicació. També provem de fer bombolles de diferents mides; grans, petites i gegants. Amb diferents eines, sobre la taula i amb les mans. Juguem amb els globus i la electricitat estàtica, les bombolles “caminen” soles per sobre de la taula!
Taller de mescles i dissolucions líquides.
A partir de l’experimentació i l’observació que se’ls proposa al taller els nens i nenes descobreixen que hi ha matèries que després de posar-les en aigua o en líquids ja no se’n poden separar. En canvi, d’altres sí. Fem hipòtesis, comprovem, reformulem, tornem a comprovar… i així, de mica en mica, anem avançant.
Els 5 sentits.
Mitjançant la vista, descobreixen el món en colors diferents, utilitzen lupes, llanternes amb formes i prismàtics que amaguen una seqüència d’imatges. A l’espai de l’olfacte els nens i nenes no poden veure quin és l’aliment o objecte que desprèn olor i tracten d’endevinar-lo. L’oïda els porta a recordar cançons infantils de la seva infància, a diferenciar sons forts i fluixos i a comunicar-se gràcies als telèfons amb gots de plàstic. A l’espai del gust tasten diferents productes. Mitjançant la sensibilitat de la pell experimenten tot tipus de pessigolles amb els ulls tapats i endevinen objectes sense poder-los veure.
Sembla fàcil però no us deixeu enganyar… és difícil experimentar amb un sol sentit!
Tubs i boles.
Amb aquesta proposta descobrim les diferents qualitats perceptives (visuals, tàctils i sonores) de les boles i els tubs a partir de la manipulació i experimentació amb aquests tot i interactuant amb diferents materials (rampes, cilindres, sobre pla…). Així doncs, desenvolupem el pensament crític (pensar, raonar, relacionar, interpretar, argumentar, decidir…) i ens preguntem què passarà si… i posem en comú els resultats.
Llum negra i taules de llum.
Volem que els nostres alumnes continuïn desenvolupant la seva creativitat a partir de la foscor.
L’aula de psicomotricitat està organitzada amb diferents espais: tres taules de llum amb diferents propostes; una amb punta de colors i cotxes de joguina; a l’altra construccions de fusta i metacrilat; i la tercera amb enquadernadors translúcids.
També podem trobar un espai de construcció amb gots allargats, caixes de CD’s i palles de diferents mesures, tot fosforescent. I per últim, un espai amb plastilina, escurapipes i plomes fosforescents.
Entrem a l’aula, veiem les diferents propostes i provocacions i ja donem pas a l’experimentació, la creació, l’assaig, el sorprendre’ns,… podem anar on vulguem.
Qui atrau a qui?
Fem d’exploradors per l’aula, pels passadissos i per la pista del pati de primària amb un imant cadascú. Observem i experimentem amb l’imant. És màgia? A continuació, en grups de quatre, se’ls ofereix una safata amb diferents materials i classifiquem els que són imantats. Aquests els ensorrem amb sorra i els enfonsem amb aigua. Què passa?
Quin líquid és més espès?
Mitjançant diferents experiments, fem un treball manipulatiu de diferents densitats.
Barregem, fem carreres amb diferents líquids, observem què passa amb un ou, com cauen les llavors en diferents líquids tot fent la hipòtesi primer i la seva comprovació.
Per últim barregem tots els líquids per què els nens vegin que no tots tenen el mateix pes i alguns no es barregen.
Pintura experimental.
L’activitat es realitza en dos racons: un per barrejar pintura amb escuma d’afaitar i un altre de pintura amb farina. Per als nens es una sensació molt agradable ja que les dues textures són molt fines i s’ho passen d’allò més bé fent dibuixos i esborrant-los damunt la taula.
La màgia dels colors.
Experimentem amb la descomposició de la llum blanca per tal d’obtenir els colors de l’Arc de sant Martí.
Desenvolupem l’activitat en 3 espais diferents i totalment a les fosques. En el primer espai els ensenyarem a fer l’Arc de sant Martí amb diferents objectes (aigua, llanternes, miralls i CD’s).
En el segon espai els proposarem col·locar per ordre les ampolles amb els colors per tal d’aconseguir el nostre Arc de sant Martí.
En un tercer espai posarem en comú les reflexions i dibuixem en un paper el què els hi ha agradat més.
Taller de flotació
Utilitzant dos tancs plens d’aigua i diversos materials intentem descobrir quins són els objectes que suren i els que no suren. Abans de començar fem hipòtesis sobre si suraran o no els objecte que té cada nen, per després comprovar-les dins la capsa plena d’aigua. Un cop hem acabat aquesta primera activitat intentem que aquells objectes que han surat s’enfonsin i els que no han surat es mantinguin a la superfície com si fossin vaixells. L’aigua ens encanta i acabem ben xops!!!