Fi de trimestre, tarda de jocs

Si alguna cosa ha caracteritzar aquest trimestre ha estat la seva durada i, si alguna cosa caracteritzarà el proper, serà la seva durada, de ben segur, amb el temps, algú dirà que l’actual repartiment dels períodes vacacionals, poden ser molt tradicionals, però, força desassenyats.

Bé, ja està superat i tancat amb una tarda de jocs que enguany ha comptat amb la col·laboració desinteressada d’un grup d’alumnes, els  quals i les quals, ha estat un goig tornar-los a tenir amb nosaltres, aquest ja no com alumnes, sinó ven al contrari, com a companys i companys, des d’aquestes línies l’agraïment de la que sempre confiem que sigui la seva escola.

radio i forestals 059

Falten Pere P i Albert P

Per cert, monitors i monitores que no només controlat amb els mestres i les mestres el desenvolupament dels jocs, també s’ha encarregat de lliurar les felicitacions corresponents a aquest segon trimestre a aquell alumnat que s’ha distingit per la seva actitud pel que fa a comportament i interès per les tasques escolars.

A la seva col·laboració cal sumar-hi la de l’AMPA, aquesta canalla sortia a les 3 de l’institut i a les 3 eren a l’escola, per la qual cosa, gentilesa de l’AMPA, en arribar s’han trobat un entrepà i beguda fresca.

Cementiri, bitlles catalanes, mocador… tot un ventall de jocs que juntament amb un  sol estiuenc han tancat un trimestre massa llarg i s’hagi donat el tret de sortida a les tan esperades vacances.

Descansem, carreguem d’energies que el proper trimestre és curt, però intens.

Bones vacances!

Dia mundial de la conscienciació de l’autisme

Fa poc, menys de 15 dies, es proposava a l’escola la celebració d’un acte senzill amb motiu de la celebració dels Dia mundial de la conscienciació de l’autisme, a la qual cosa, l’escola va acceptar ràpidament a participar-hi, més tenint en compte que el tema ens toca de prop i, animà la família a fer extensiva la proposta a AMPA i Ajuntament, que plegats es van posar a treballar sobre l’acte.

La suma d’esforços va fer que la proposta de la celebració s’estengués com una taca de tinta a tots els àmbits educatius del nostre afegint-se a la celebració  l’Escola Bressol i l’Institut.

Els actes van començar ahir amb una xerrada adreçada les famílies i el  professorat amb el títol “Entenent l’Autisme”,  a càrrec d’Ester Rovira Güell, Psicòloga Especialista en TEA, qui d’una manera força entenedora ens va iniciar en el coneixement i familiarització amb el món autista.

ester

Avui, pels vols de 2/4 de 9 del matí començaven els preparatius a l’escola, inflar el globus, bufes que diem abans, un total aproximat d’unes 400 bufes que, després de presentar l’acte i llegir un manifest conjunt, també conjuntament enlairava l’alumnat del  nostre poble, des de l’Escola Bresol, des de l’Institut i des de la nostra escola esquitxàvem de blau un cel gris, que tot i amenaçador, finalment s’hi ha sumat: no ha plogut, ni ha fet vent.

Un acte senzill i emotiu en el qual s’ha treballat amb el nostre alumnat allò tan bonic i, de vegades, tan difícil d’aconseguir, que és comprendre els altres i plegats, ajudar que aquesta societat sigui dia a dia millor, a partir d’una situació molt propera, l’autisme.

autismes

MANIFEST DIA MUNDIAL DE CONSCIENCIACIÓ SOBRE L’AUTISME.

L’autisme és un trastorn del desenvolupament que comença abans dels 3 anys i dura tota la vida. L’autisme es coneix com a Trastorn de l’Espectre Autista (TEA). L’anomenem Espectre perquè afecta a les persones que el tenen de maneres diferents, inclou una varietat ampla de diferents graus de dificultats i àrees d’habilitat.

En l’actualitat no existeix un tractament que “curi l’autisme”. Tanmateix, hi ha un ventall d’estratègies que ajuden a millorar els símptomes i a desenvolupar totes les habilitats dels nens i adults amb TEA.

En els TEA hi ha tres grans àrees d’afectació: Dificultats de COMUNICACIÓ, dificultats d’INTERACCIÓ SOCIAL i dificultats d’IMAGINACIÓ.

L’autisme és encara un trastorn molt desconegut a tots els nivells. Existeixen encara nombrosos mites i tòpics que pesen sobre les persones amb autisme i constitueixen veritables barreres per a la seva plena inclusió social. Per aquest motiu les Nacions Unides, des de l’any 2008, van declarar el dia 2 d’abril com el Dia Mundial de conscienciació sobre l’autisme. Des d’aquí  celebrem aquest dia amb un acte simbòlic d’enlairament de globus blaus, simultani a tots els centres educatius de Flix,   amb els següents objectius:

  • Apropar a les persones amb autisme a tothom per afavorir el contacte que ajudi a trencar mites.
  • Sensibilitzar a la societat sobre les necessitats de les persones amb autisme i les seves famílies.
  • Reivindicar els drets de les persones amb autisme.
  • Celebrar la diversitat amb una festa per a tots ciutadana i familiar.

Tallers d’educació ambiental

La darrera setmana del mes de març es van dur a terme a tots els cursos de la nostra escola un seguit de tallers d’educació ambienta.

Des del Consorci de la Gestió de Residus Municipals de les comarques de la Ribera d’Ebre, el Priorat i la Terra Alta es vol fomentar la recollida selectiva de residus als municipis de Riba-rojha d’Ebre i Flix. Per aquest motiu s’està portant a terme una campanya a nivell dels dos municipis  que entre altres actuacions , inclou la realització d’activitats educatives.

Les activitats ofertades per l’Ajuntament de Flix i el Consorci ha anat a càrrec de l’equip d’educació ambiental Limonium, Societat d’Actuacions Ambientals.

Al llarg de la setmana el nostres alumnes han fet flors amb els embalatge de cartró del ous, han fabricat paper… tot plegat sempre reflexionant al voltant de les tres erres: Reduir, reaprofitar i reciclar.

TallersAmbientals

Simulacre de confinament

El passat 25 de març pel matí van sonar les 84 sirenes d’avís a la població per accident químic que instal·lades a 35 municipis de Catalunya, entre ells evidentment Flix, fet que va aprofitar la nostra escola, juntament amb 26 més de la demarcació de Tarragona, per realitzar un simulacre de confinament.

confinament

Aquest va ser el primer cop que la nostra escola realitzava un simulacre de confinament, confinament que vam aprofitar per familiaritzar el nostre alumnat amb el so d’aquestes sirenes i repassar que cal fer en cas d’avís per accident químic.

Des de l’escola valorem molt positivament l’experiència i felicitem el nostre alumnat pel seu comportament, possiblement influenciat per l’experiència que ja té degut a la seva participació en els simulacres d’evacuació que venim realitzant darrerament al llarg del primer trimestre del curs.

Ara només resta recollir les diferents incidències per tal de redactar l’informe que serà lliurar al Sr. Francesc Barbero Escrivà, regidor del nostre Ajuntament i responsable d’aquesta àrea, qui va fer acte de presència a la nostra escola i supervisà les diferents actuacions que van acompanyar el confinament.

Llegir a casa

XERRADA

LLEGIR A CASA

Mares i pares dediquem bones estones a ensenyar a parlar als nostres fills. Si haguéssim d’explicar com ho hem fet, potser no en sabríem, però el cert és que tots ens en sortim. Els nostres fills i filles acaben parlant.

Més tard arriben els contes de sempre, potser, talment com si fossin una part obligada de la infància. Ho són realment?. Al cap de pocs anys els contes s’acaben, la canalla ja va a l’escola, ja saben llegir. Els pares i les mares iniciem una lenta, però constant, retirada.

En un món d’imatges, és realment important saber llegir?. I encara més, és important que t’agradi llegir?.  La canalla llegeix?. Els pares i les mares de la canalla grandeta sovint diem: “El meu fill no llegeix, prefereix la televisió”. “La xiqueta té un munt de llibres i ni se’ls mira” . “A casa ens posem molt nerviosos quan llegim junts!” “ El meu xiquet prefereix l’ordinador”….

Quan la canalla són més petits els comentaris acostumen a ser diferents. “A casa ja no expliquem contes, el xiquet ja sap llegir tot sol”. “Nosaltres n’expliquem un cada dia”. “La nena sempre vol que li expliquem el mateix conte”,…

Als mestres i les mestres sovint se’ls demana la seva opinió a l’entorn de si:

    • És millor explicar contes o llegir-los?
    • S’ha d’obligar a llegir a la canalla?
    • Fins quina edat s’han d’explicar contes?
    • S’ha de llegir cada dia?
    • Quin llibres són més bons a determinada edat?

 

Aquestes preguntes, i moltes altres, es formulen sovint quan els adults parlem del llegir i de la canalla. Potser estaria bé comentar-ho junts.

 

Us esperem el dia 18 de març a les 3 de la tarda a la biblioteca de l’escola.

Es farà una xerrada a càrrec d’Enric Queralt i Catà,

mestre, formador i psicopedagog.

La Setmana de…

Recordeu que aproximadament cada 2 mesos celebrem la Setmana de… setmana que dediquem a reflexionar sobre actituds i valors que per la seva importància cal que siguin molt vius en el nostre dia a dia.

Aquest curs ja hem celebrat dues setmanes, la Setmana de la Fila i la Setmana de Cada cosa al seu lloc i, la propera setmana celebrarem la Setmana del Siguem ordenats i ordenades.

Però, anem a pams. Amb l’afany d’anar millorant, una de les activitats de la darrera Setmana de… la de Cada cosa al seu lloc dedicada al reciclatge va ser aplicar una enquesta i, vet aquí els resultats:

Mai

Alguna vegada

Sovint

Sempre

Recicles a l’escola?

1%

6%

29%

64%

Observacions

El resultats són bastant satisfactoris, majoritàriament la canalla recicla, la suma del sovint i el sempre ultrapassa el 90%
Si veus que algun company o companya, a l’escola, no ho fa, li comentes que en té l’obligació?

17%

37%

17%

28%

Observacions

En aquesta pregunta la tendència s’inverteix i mostra una manca de valentia a l’hora de defensar el que és nostre, el pati. Caldria treballar-ho i conscienciar-nos de l’obligació que tenim tothom defensar sense vergonya el que és de tothom.
Si veus una deixalla a terra del pati, la plegues encara que no sigui teva?

23%

44%

16%

16

Observacions

Els números ratifiquen les observacions de la pregunta anterior i s’agreugen, sembla ser com si penséssim: El que és de tothom, no és meu.
Recicles a casa?

5%

3%

9%

83%

Observacions

Tot un èxit el reciclatge a casa meua.
Has parlat de la Setmana de Cada cosa al seu lloc a casa?

29%

29%

23%

19%

 Observacions Si tenim en compte la importància de la família en l’educació dels fills i les filles, els números denoten que aquí ens ha fallat alguna cosa.
Recicles al carrer?

2%

28%

24%

45%

Observacions

A casa molt bé, a l’escola  força bé i al carrer bastant bé. Observem com a mesura que passem del particular al general l’actitud va empitjorant.
Si veus que algun company o companya, al carrer, no ho fa, li comentes que en té l’obligació?

26%

38%

14%

22%

Observacions

Això de que el carrer és de tots i totes, costa entendre-ho.

Bé, fins aquí la Setmana de Cada cosa al seu lloc. Us animem a analitzar amb els vostres fills i filles les dades i, a que afegíssiu les vostres pròpies observacions a mode de comentaris, tot i que, properament rebreu un correu amb una enquesta sobre el tema.
I… la propera, encetem nova setmana, la Setmana de Siguem ordenats i ordenades, l’objectiu de la qual és el d’interioritzar que una la vida amb ordre és més fàcil. A l’escola parlarem d’ordre a la llibreta, que en sortir de classe les coses ha de quedar recollides… i a casa, a casa el tema encarà és més ampli: Espardenyes fora del lloc, jaqueta mal deixada, la consola per plegar, el llit per fer, les molles del berenar… A les vostres mans està que la Setmana de Siguem ordenats i ordenades sigui una setmana de tothom o, només de l’escola.