Com treballem?

 

llapis.jpeg

METODOLOGIA

Tenint en compte i essent conscients del moment present de l’escola, un moment on ens toca créixer després de néixer, pensem que és una etapa clau per al desenvolupament de l’Escola  El Morrot  com a centre; pensem que cal destinar tots els esforços a construir les bases d’una línia ideològica i metodològica, definint el camí per on volem caminar.

Treballem partint de la concepció constructivista la qual entén l’aprenentatge com la capacitat d’elaborar una representació personal sobre un objecte de la realitat. És un aprenentatge significatiu; és a dir, des de les experiències, interessos i coneixements previs que tenen els infants, el primer pas és trencar l’equilibri inicial que tenen d’aquests esquemes respecte al nou contingut d’aprenentatge, entrellaçar-los i reequilibrar les xarxes amb els nous coneixements.

Per això la nostra manera de treballar és:

  • Activa: que potenciï la iniciativa i la creativitat de l’alumne.
  • Personalitzada: tenint en compte les necessitats de cada alumne.
  • Investigadora: que permet a l’alumne a través de l’observació, l’experimentació i la reflexió, construir el seu propi aprenentatge.
  • Significativa: que incorpori en les programacions didàctiques el coneixement del seu entorn més proper.
  • Globalitzadora: que desenvolupi en l’alumne la capacitat d’aplicar els aprenentatges en diverses situacions i contextos.

 

Racons 

El treball per racons potencia la necessitat, les ganes d’aprendre dels infants i d’adquirir coneixements nous. Desenvolupa l’esperit de recerca d’investigació i afavoreix la utilització de diferents tècniques i estratègies d’aprenentatge a l’hora de trobar solucions als problemes plantejats.

D’altra banda, els ajuda a ser conscients de les seves possibilitats, a valorar els seus avenços, a acceptar els errors i dificultats, i a tenir ganes d’anar-los superant. Requereixen comportar-se d’acord amb unes normes de funcionament fixades que els estimulen l’autonomia personal i la col·laboració amb el grup social: amb els racons aprenen a organitzar-se, compartir, comunicar, discutir, acordar, respectar les idees dels altres, valorar positivament els esforços i avenços dels companys, respectar les diferències i acceptar l’ajut de l’altre.

Impliquen una metodologia més creativa i flexible que fomenta l’esperit de recerca: observar, comparar, reflexionar, a partir de l’experimentació.

Els racons permeten una certa flexibilitat en el treball, deixen lloc a la creativitat i a la imaginació de l’infant i, el que és més important, li deixen espai i temps per pensar.

El treball per racons comporta una organització i funcionament de l’espai classe. Si tenim en compte que en aquesta edat el nen juga constantment, podem facilitar-li una adaptació més agradable i a la vegada potenciar-li un treball molt més engrescador, convertint les classes en un joc continu. Aquest joc no és res més que l’organització de les aules que estimula l’interès envers les diferents activitats que el nen va desenvolupant durant la jornada escolar.

Clica  per veure el vídeo  

 

Projectes

Els nens comprenen i assimilen millor els coneixements quan són capaços d’interpretar, relacionar, de trobar sentit a la realitat que els envolta, tot fent-se preguntes i buscant respostes a les seves inquietuds. És per això que proposem als alumnes, el Treball per Projectes.

Amb aquest sistema de treball, els alumnes proposen, argumenten, trien, elaboren objectius, fan hipòtesis, les verifiquen cercant informació: consultant llibres, revistes, vídeos, professionals o familiars,visitant museus o fent sortides relacionades amb el tema d’estudi. Entre tots consensuem, analitzem, decidim….en definitiva, aprenem a aprendre.

Clica  per veure el vídeo  

Ambients i Tallers

Treballem amb ambients a Educació Infantil i Cicle Inicial, i amb tallers a Cicle Mitjà i Superior.

Clica  per veure el vídeo  

 

Projecte: LA MÀGIA DE LLEGIR I ESCRIURE

És un projecte específic per l’aprenentatge de la llengua catalana, ja que té en compte i ensenya totes les arbitrarietats dels seus sons.

  • Segueix el procés maduratiu dels nens i nenes: veure i dibuixar, simbolitzar i finalment universalitzar. Es treballa a partir de l’estructura de la frase.

És multisensorial: cada lletra s’acompanya del seu so, punt d’articulació (localització), gest, grafia (traç amb lletra confegida) i nom.

Tot aquest procés és fa de manera engrescadora, divertida i participativa, ja que parteix de la motivació que faciliten … ELS CONTES DE LES LLETRES.

Clica damunt la imatge per veure el vídeo 

A I3 treballem:

  • Noms secrets. Image 6
  • Pictogrames. Image 7
  • Pràxies bucofonatòries.
  • Escolta activa.
  • Treball de rimes.
  • Jocs gestuals.
  • Traç: línia vertical, horitzontal, inclinada, cercle i arcada.
  • Normes ortogràfiques (i – , – . ).
  • Estructura i lectura de frases (amb pictogrames i noms secrets).

A I4:

  • Continuem amb el Noms secrets.
  • Continuem amb el treball de Pictogrames.
  • Racó de buf.
  • Escolta activa.
  • Treball de rimes.
  • Continuem fent nous Jocs gestuals
  • Normes ortogràfiques (i – , – . – majúscules i minúscules).
  • Estructura i lectura de frases (amb pictogrames i noms secrets).
  • Treball de distribució de l’espai en el full.
  • Introducció de la bafarada de pensar i d’explicar.
  • Arriben les vocals i les consonants (M / L / T / D / N).
  • Traç de les lletres que van arribant (lletra confegida).

A I5:

  • Passem dels Noms secrets al Nom del nen/a.
  • Passem dels Pictogrames a la paraula.
  • Continuem treballant noves pràxies.
  • Continuem fent nous Jocs gestuals
  • Normes ortogràfiques (i – , – . – majúscules i minúscules).
  • Estructura i lectura de frases (amb pictogrames i paraules).
  • Expressió oral: consciència fonològica i treball dels sons.
  • Arriben totes les consonants que falten.
  • Traç de les lletres que van arribant (lletra confegida).

PROJECTE SOCIOEMOCIONAL

Clica damunt la imatge per veure el vídeo 

PROJECTES D’ATENCIÓ A LA DIVERSITAT

      TANDEM           CATAU