Al final del segle XIX, la confluència del fenomen d’immigració massiva de poblacions europees als Estats Units, la ferotge competència entre els imperis de premsa de Nova York i els fantàstics reptes de la premsa per desenvolupar noves tècniques d’impressió, va impulsar una de les explosions artístiques més importants dels “temps moderns”. La dinàmica, la inventiva i la creativitat, van provocar el naixement del “grafisme modern”, l’edat d’or es comprèn de 1890 a finals de 1910.
Al contrari dels còmics europeus dirigits gairebé en exclusiva a un públic infantil, els nord-americans es dirigien a una població adulta. Els primers suplements dominicals en color dels diaris més rellevants, van sorgir per intentar aconseguir una major fidelització amb els lectors i que això provoqués una millora en les vendes. Això va introduir un nou tipus de grafisme creat per joves artistes als quals es va concedir una total llibertat d’expressió. Ells van ser els pioners d’una nova forma d’expressió artística, més endavant anomenada “art popular” o cultura popular de masses, a la qual mig segle després altres artistes avantguardistes com Andy Warhol van donar continuïtat.
Montana Gallery Barcelona presenta, a manera de primícia, una mostra basada en una selecció sobre les més de 2.000 pàgines originals extretes d’aquests suplements dominicals en un estat de conservació excepcional. Una col.lecció privada de Pascal Hanrion en la qual trobarem obres de la primera generació dels millors dibuixants de l’època; Winsor McCay, RICHARD Felton OUTCAULT, Rudolph Dirks, GUSTAVO Verbeek, SWINNERTON, Opper … i els que els van seguir després; GEO MAC MANUSA , Cliff STERETT, KNERR, Rube Goldberg, BUD FISHER, Dereck o FERRA’S.
L’impacte cultural i social d’aquesta col lecció, li confereix un interès especial entre els professionals del grafisme i el públic en general.