Ja estem a punt d’arribar a la culminació del projecte de Flipped Classroom que hem fet amb els nens i nenes de 5è a l’escola.
Després de plantejar-nos com poder fer aquesta metodologia amb el nostre alumnat i com vèncer les dificultats que d’entrada ja se’ns presentaven, el proper dimarts gaudirem de la feina feta tot compartint els resultats amb els estudiants universitaris.
Quan sentim parlar de Flipped Classroom, o classe inversa, a tothom li ve al cap la imatge de nens i nenes treballant a casa estudiant, aprenent “la lliçó” per tal d’arribar a la classe i fer els deures. Això és el que popularment s’ha dit i es creu que és aquesta metodologia.
Quan ens van proposar entrar dins aquest projecte des de Blanquerna ja vam explicar que nosaltres no ho podíem fer segons aquesta idea, ja que bona part del nostre alumnat no té accés a internet i tampoc té ordinadors, per tant, això d’estudiar o adquirir els coneixements a casa per preparar-se el treball a classe…. difícil. A més a més vam afegir que era una metodologia que a priori semblava discriminatòria, ja que uns quants ho podrien fer i d’altres no.
Crec que precisament va ser aquest punt el més interessant del projecte, ja que si la metodologia és bona, com es pot fer per portar-la realment a la pràctica? Vam estar valorant que el que era interessant era els dos moments que planteja treballar amb flipped classroom, el primer moment de forma autònoma i el segon de forma col·laborativa… i ens vam anar adonant que, sense ser massa conscients, en molts moments del curs ja treballàvem d’aquesta manera, però no a casa, si no a la mateixa escola. Els nens i nenes ja investigaven primer per treballar després de forma pràctica a la classe en grup o en grup ampli.
Ens vam adonar que el treball per projectes, les webquest i moltes altres metodologies inclouen d’una manera conscient o inconscient la filosofia de la flipped classroom. Són camins d’innovació que fan ús de les tecnologies per treballar d’una manera més vivencial a classe i fer que millori l’aprenentatge de l’alumne, i de pas millorar l’escola. Necessitem una escola que doni resposta al món d’avui i que posi l’alumne al centre de l’acció educativa.
Així doncs vam iniciar el treball del Cancionero dins l’àrea de castellà (perquè després hi hagi qui digui que no treballem el castellà!), o millor dit, el vam completar amb l’apartat “El ritmo de las palabras” per treballar la classe inversa tot creant un material separat en treball autònom i treball col·lectiu. L’objectiu? Avariguar què vol dir mètrica, quina relació té l’accentuació en les cançons, com es fa una rima…. en definitiva quin és el ritme de les paraules per tal de poder crear una cançó. I aquest ha estat el resultat: Nuestras canciones
Aquest projecte l’hem fet a l’escola Collaso alhora que també s’ha fet amb els estudiants de magisteri de Blanquerna dins l’assignatura de música. Nosaltres hem creat la lletra i ells la música (sóna a pel·lícula! ).
Els dos tipus d’alumnat encara no s’han conegut, tot i que si s’han vist en vídeo a través de la xarxa. El proper dimarts dia 19 de maig de 2015 serà el gran dia, es coneixeran en persona per fer un concert on assistirà tota la primària. Realment no sabem com anirà el concert… el que si sabem segur és que tot el procés ha estat fantàstic, els nanos han gaudit i han après, tot sent conscients que han fet un treball autònom que, tot i ser més difícil, els ha fet aprendre més.