Ara
que estem a les portes de finalitzar el curs escolar es van acabant
també els seminaris, els tallers i les formacions dirigides al
professorat que s’han fet al llarg de l’any.
Aquest curs, a més a
més de fer ràdio a l’escola he tornat a fer de formadora, amb la
meva companya Núria
Cervera ,
realitzant diferents tallers de ràdio per al professorat, des de
l’Hospitalet fins a Sant Andreu passant per Begues…. sigui com
sigui la dinàmica sempre és la mateixa:
Comencem el curs
fent una presentació de les potencialitats didàctiques que la ràdio
ofereix:
-
La
ràdio permet treballar les competències lingüístiques, tant a
nivell escrit per fer els guions com a nivell oral en el moment de
fer el programa. -
Possibilita
que el treball col.laboratiu sigui real, ja que el treball en grup
esdevé compromís per part de tots els membres: com que tenen un
objectiu comú tots s’ajuden a fer-ho possible. -
Amb
la ràdio treballem la competència audiovisual ja que els alumnes
aprenen a fer servir l’àudio per poder transmetre idees i
sentiments. -
Amb el projecte de la
ràdio a l’escola, la tecnologia té sentit ja que les màquines
estan al servei d’objectius didàctics i pedagògics i els nanos
aniran dominant eines tecnològiques que els permetran comunicar-se.
Després
d’aquest primer moment, que permet reflexionar sobre ràdio i escola,
escoltem diferents programes de ràdio. La idea és que des de
la primera sessió els mestres assistents al taller s’adonin de les
grans possibilitats que té el projecte i que és un projete
que pot abarcar a qualsevol edat, per tant pot ser un projecte
d’escola, i per altra banda que és un projecte a l’abast de tot el
professorat.
Les sessions que venen a continuació són molt
manipulatives ja que la idea és aconseguir que, amb dues o tres
sessions, el professorat assistent sigui prou autònom amb el
programa audacity
i pugui gravar les
produccions que fan els nens i alhora editar el so (tallar el
que s’ha fet malament, posar músiques de fons, baixar la veu…. ).
Aquest és un programa prou intuïtiu com perquè qualsevol mestre,
amb una mica de ganes, es llenci a practicar-lo.
Aquestes
sessions són bastant lúdiques ja que als mestres se’ls demana que
facin de "nens", és a dir que creïn el seu propi
programa. D’alguna manera demanem als mestres que segueixin el mateix
procés que després demanarem als alumnes.
Un cop fet el
programa ve la sessió d’ensenyar a penjar el producte a internet.
L’opció triada en el nostra cas ha estat la de penjar el fitxer al
servidor de la xtec i penjar després l’adreça en un bloc.
Un
cop acabat el curs, la modalitat que hem fet en el taller de Sant
Andreu, on participaven dues escoles (Ceip
Emili Juncadella
i Ceip
Rosa dels Vents ),
ha estat deixar passar unes
setmanes per tal
de permetre que el professorat ho apliqués amb els seus alumnes.
Després ens hem reunit per escoltar les produccions i valorar-les, i
finalment hem fet les valoracions globals. La veritat és que omple
de satisfacció adonar-te com el projecte va quallant a les
escoles.
Hem
pogut comprovar que les coses que més valoren els mestres són:
-
El
fet que la ràdio acaba sent un projecte d’escola ja que entusiasma
a nens i a mestres. -
La
importància que els alumnes més grans es puguin encarregar de fer
ràdio amb els més petits o editar les produccions dels més petits
de l’escola. -
El
fet que les eines siguin assequibles, que vol dir fàcils
d’utilitzar. -
Que
els nens i nenes aprenen a llegir i a entonar més bé -
Que
es prenen la feina a fer seriosament tot gaudint i treballant
alhora…
En definitiva,
l’experiència de formació en el Ceip Emili Juncadella, que ha crat
la JUNKARÀDIO
i la RÀDIO
del Ceip Rosa dels Vents, ens fa adonar de com és d’important
compartir experiències i idees, i com és possible aprendre els uns
dels altres.
Segur que si escoltem les produccions que fan els
alumnes d’altres centres tindrem noves idees i podrem ampliar les
nostres propostes. Si a més expliquem com treballem amb els nostres
alumnes segur que hi ha més mestres que s’animen a compartir les
seves experiències i així ens enriquim tots plegats.
Prometen, les dues ràdios prometen. Sens dubte heu fet una bona feina de formació.
Fa temps que fem ràdio al meu centre. Sense mitjans (no hi ha manera d’aconseguir el kit de ràdio), però tirem endavant.
És de les experiències més riques i viscudes.
Anna, gràcies per aquest article!!! Resulta molt interessant veure la metodologia que empreu, i encara més escoltar els programes. Quàntes possibilitats!!!.
Guida
En razón de su interés por el uso pedagógico de las TIC, permítannos participarles que el plazo de inscripción en el Certamen EducaRed A Navegar permanecerá abierto hasta el 30 de abril.
Este certamen pretende fomentar el uso de las TIC en el aula. Hay distintas posibilidades de participación. Una de ellas es la de Experiencias Didácticas, en la que podría participar cualquier docente que haya realizado algún trabajo en clase relacionado con Internet y las TIC (webquest, por ejemplo). Solo tendría que inscribirse, elaborar una memoria sobre la experiencia y presentarla para que sea valorada por el jurado.
Bases y más información en: http://www.educared.net/anavegar10/.
También estamos en YouTube: http://www.youtube.com/10aNavegar.
Un saludo,
Oficina del 10º Certamen EducaRed A Navegar
Correo electrónico: anavegar@educared.net
Teléfono: 902.905.144
+34.981.975.621