I el concurs del mes de Desembre

Aquest mes el dediquem a la literatura russa… us animem a llegir aquest resum sobre la mateixa i veure d’encertar la pregunta del mes:

La primera literatura escrita: cròniques, èpica i gèneres religiosos

El document més antic que es conserva és l’Evangeli d’Ostromir (1056-57). La primera de les cròniques conservades és la dita de Nèstor, del segle XI, sobre el naixement de l’estat rus.

A la fi del segle XIV i  al començament del XV s’inicià un renaixement de la literatura sota influències bizantines i eslaves meridionals, en part gràcies als serbis, que fugien davant l’amenaça dels turcs. El segle XVII constitueix la transició cap a la literatura moderna: a través de Polònia i d’una Ucraïna florent, penetren, amb un cert retard, obres de la cultura europea, com són les novel·les de cavalleries, les faules, les miscel·lànies medievals d’anècdotes i de contes, els relats didàctics, etc. Fou en aquesta època que arribaren a Rússia les obres de Ramon Llull. Les influències occidentals s’absorbeixen amb una gran avidesa i molt ràpidament. En poc més d’un segle els russos assoleixen el nivell de l’evolució cultural europea. Des dels anys setanta del segle XVIII anà prenent força el Romanticisme i sorgiren els primers intents de crear un únic estil literari.

Els grans clàssics de la literatura russa (Puškin, Dostojevskij, Tolstoj)

Els anys vint i els trenta del segle XIX són una època d’ebullició literària. El veritable geni que donà l’empenta decisiva a la literatura russa fou A.S. Puškin.. La tendència a considerar la literatura com un instrument ideològic s’accentua a la segona meitat del segle. Aquesta segona meitat del segle XIX és l’època d’una florida extraordinària de la novel·la russa, que fa descobrir el país als europeus, amb noms com ara I.S. Turgenev, L.N. Tolstoj, F.M. Dostojevskij, I.A. Gončarov, N.S. Leskov, A.F. Pisemskij, G.I. Uspenskij, entre d’altres. En poesia, cal recordar N.A. Nekrasov.

La tensió social i ideològica. Incidència del clima revolucionari

Cap a la meitat dels anys seixanta la irrupció dels narodniki (‘populistes’) a la vida política es reflecteix en la literatura amb l’aparició d’obres costumistes d’ambient camperol i el plantejament del paper de la intel·lectualitat davant el poble.

La Revolució del 1917 produí una gran confusió entre la classe intel·lectual russa. Part dels intel·lectuals emigrà. D’ altres, en fi, es passaren a la revolució amb tot el bagatge.

Des de la fi dels anys vint i sobretot a partir dels anys trenta, l’estat seguí una línia d’unificació ideològica, que a la llarga portà a l’eliminació de tota varietat. molts escriptors i artistes foren anihilats físicament i el conformisme s’instal·là per la força en la literatura i l’art. Durant la Segona Guerra Mundial, el control en el camp literari, com en tots els camps, fou alleujat, però es reproduí fins a extrems aberrants des del 1946. L’ambient es feu menys opressiu després de la mort de Stalin. De la postguerra restà, malgrat tot, un estol considerable d’escriptors, alguns tan coneguts com V. Grossman, K. Simonov, V. Nekrasov, Gr. Baklanov, Vera Panova, B. Lavren’ov, A. Tvardovskij, J. Bondarev, etc. Cap a la darreria dels anys cinquanta i el començament dels seixanta, amb el desglaç i la major tolerància de les autoritats, la literatura russa es renovà a través de l’aprofundiment de l’anàlisi psicològica, la tornada als personatges senzills de la vida quotidiana i l’abandó dels herois i del falsejament “optimista” de la realitat i la reflexió sobre el veritable estat del país.

La literatura russa actual

Amb la glasnost, iniciada a mitjan anys vuitanta, la censura pràcticament desaparegué i els escriptors conegueren un nou període de llibertat creativa, consolidat definitivament en desaparèixer l’URSS el 1991. La literatura russa entrà aleshores en una nova etapa caracteritzada principalment per l’obertura al món (difusió dels autors russos a l’estranger i lliure accés a les publicacions estrangeres), la indagació sobre el passat immediat i l’adaptació dels diversos vessants de l’activitat literària a un entorn regit per les lleis del mercat. Destaquen, entre d’altres, Saša Solokov, Jelena Shwartz, Olga Sedakova, Viktor Krivulin, O  Dmitri Prigov, ,

 

EL CONCURS:

 

 

 

 

 

 

 

 

font: 123rf.com

Dues preguntes, aquest mes:

  1. A dalt tens una mostra de l’ alfabet que utilitzen els russos…podries dir quin és el seu nom?
  2. Quin nom reben aquestes boniques figures típiques russes, que solen encaixar-se unes dintre les altres?

Si saps les respostes (les dues), escriu-les en un full, amb les teves dades, i ho diposites a la caixa del taulell de la biblioteca. Et desitgem sort al concurs!!!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Guanyador concurs mes de novembre

Aquí el tenim, el nostre guanyador. Es tracta de l’Ibrahim Louane, de 2n.ESO, que va encertar que el còmic del nostre concurs era Astèrix.

La nostra enhorabona…

Publicat dins de Concursos literaris | Deixa un comentari

Guanyadora del nostre concurs

Ja tenim la guanyadora del nostre concurs sobre literatures del món. En aquest cas ha estat la Qatarelmeda Sennour, de 2n.ESO-B,  que va encertar que la resposta al concurs era Elisabetta Dami, autora dels llibres del Gerónimo Stilton.

Moltes felicitats !!

Publicat dins de Concursos literaris | Deixa un comentari

Literatura del mes… de novembre: França

L’origen de la literatura francesa és, a igual que el de l’espanyola o la italiana, l’Edat mitjana, quan a poc a poc el llatí va derivant en noves llengües romanços d’arrel comuna. El primer text en francès es va escriure en el segle IX, i es va dir «Els juraments d’Estrasburg», si bé el seu valor literari és encara discutit. Per això altres consideren millor  «La Seqüència de Santa Eulàlia» com l’origen primer de la literatura francesa.

Més endavant  va sorgir a França un gènere que s’acabaria imposant en tot el continent i les influències del qual encara ressonen avui dia. Parlem de les novel·les de cavalleria, o roman courtois, que en el cas francès van tractar de temes de l’Antiguitat o sobre la mitologia cèltica («Tristán i Isolda», «Perceval» o «Els cavallers de la Taula Rodona»).

Durant el Renaixement es va renovar la poesia, i en el Barroc va destacar el teatre, amb el renéixer de la tragèdia clàssica per Corneille i Racine, i de la comèdia, portada al seu zenit per Molière. Tampoc podem deixar d’assenyalar la prosa assagística, que va produir un clàssic d’incalculable valor en aquesta època: el Discurs del Mètode, de Descartes.

El segle XVIII va estar marcat per la Il·lustració. L’Enciclopèdia és tal vegada l’obra mestra de l’època, encara que no tot van ser assajos, com bé exemplifiquen les obres de Voltaire i Rousseau.

Ja en el XIX van néixer a França alguns dels novel·listes més grans de la història. En particular, el difícil d’etiquetar Balzac, el realista Zola, i el gran renovador de la literatura, Marcel Proust, qui va obrir el camí de les avantguardes.

Ja en el segle XX destaquem autores com Kenizé Mourad ,Marguerite Duras,Simone de Beauvoir, de les quals teniu obres disponibles a la nostra biblioteca.       

(Font: https://lengua.laguia2000.com/literatura/literatura-francesa)

Us deixem l’enllaç a dues pàgines que parlen a bastament d’autores femenines de la literatura francesa:

https://mujeresliteratas.wordpress.com/category/escritoras-francesas/

https://mujeresresenando.wordpress.com/category/novelistas-francesas/

  EL CONCURS:

L’any 1959, Albert Uderzo i el guionista René Goscinny, van dibuixar per primer cop un còmic, al número 1 de la revista francesa Pilote, que s’ha fet famós mundialment. Sabries dir de quin còmic es tracta? Tens una pista en aquesta mateixa pàgina…

Com sempre, si ho saps , escriu la resposta juntament amb el teu nom, cognoms i curs, i la diposites a la caixa que trobaràs al taulell de la biblioteca.

Sortegem llibre i llapis de memòria!!! Molta sort!

 

Publicat dins de General, L'escriptor del mes | Deixa un comentari

“Lectures terrorífiques”

Un any més arriba la Castanyada, i un any més l’alumnat de 1r.ESO ens van demostrar el bé que llegeixen i teatralitzen amb les Lectures terrorífiques.

Àngela Esquerré, Joan Barberà, Alexandra Esteban, Abel Gómez, Júlia Tomàs, Xavier Lafont, Natàlia Vélez, Anousha Mehmood, Josep Gelabert, Aritz Fernández, Adam Bencheikh, Razvan Nastasa, Noa Hierro , Adriana Pop, Daniel Rosas, Sibgha Isaq, George Sirbulet, Elisabeth Pascalin, Nicola Gheda, Aleida Serrallonga   i Júlia Lor ens van fer passar una divertida estona llegint fragments terrorífics en castellà, català, anglès i alemany. Cal agrair la preparació amb les corresponents professores de les matèries, Montse Rosales, Carolina Capilla, Lucía Tomàs i Liz Comí.

Tot i que ,com sempre, penjarem en breu el vídeo corresponent, tan bon punt estigui editat, de moment us deixem amb alguna fotografia corresponent a l’acte.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Dia mundial de les biblioteques

Des del 1997, cada 24 d’octubre es commemora el Dia de la Biblioteca. La proposta sorgeix de l’Associació Espanyola d’Amics del Llibre Infantil i Juvenil, amb el suport del Ministeri de Cultura, en record de la destrucció de la Biblioteca de Sarajevo, incendiada el 1992 durant el conflicte balcànic.

La iniciativa va néixer per a traslladar a l’opinió pública la importància de la biblioteca com a lloc de trobada dels lectors de totes les edats amb la cultura, i com un instrument de millora de la formació i la convivència humana.

Us animem, en especial en aquest dia, a viure i visitar la nostra biblioteca. L’alumnat nostre que  avui ha visitat durant l’esbarjo la biblioteca ja ha rebut, de regal, un llibre.     Benvinguts/des!!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Xerrada de Xavier Garcia al nostre centre

Ahir dimarts, i malgrat el temps infernal, l’escriptor i periodista vilanoví i  afincat a Horta de Sant Joan, Xavier Garcia, ens va voler visitar per tal de fer una xerrada sobre la seva tasca com a activista en favor del territori de les Terres de l’¨Ebre. Des de la perspectiva dels seus 50 anys visitant i vivint de prop les nostres terres, especialment a través de personatges originaris de les mateixes, Xavier ens va voler mostrar el  seu interès per conscienciar que s’ha de tirar endavant l’economia des d’una perspectiva a més ecologista i per tant sostenible, , cosa que no ha estat ni és encara fàcil…

Us deixem imatges de l’acte, i li agraïm un cop més la seva visita. 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Reconeixement Sr.Robert Rallo

El passat dissabte, i en el marc de les XIV Jornades de les Lletres Ebrenques, es va realitzar un reconeixement a la tasca cultural del Sr. Robert Rallo, col·laborador també habitual del institut, repassant breument la seva  trajectòria  com a dinamitzador cultural  a la nostra ciutat. Ens afegim, com ja vam fer al mes de juny, en l’acte de graduació del nostre alumnat, en aquest reconeixement plenament merescut.

En el mateix acte, es va fer entrega del Mèrit de les LLetres Ebrenques a l’escriptor Tomàs Camacho, que ja ocupà aquest bloc en el curs passat. Un cop més, afegir-nos i transmetre la nostra enhorabona.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Jornades de les Lletres Ebrenques

Us annexem tríptic amb la informació d’aquestes Jornades, que cada any agrupen més escriptors i escriptores i apassionats de la literatura  en general. Comencen divendres!

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Literatures del mes: el concurs

Iniciem aquí un concurs mensual, basat en el coneixement de distintes figures literàries de  diferents països del món, un per  mes. Comencem octubre per Itàlia.

Itàlia, o més aviat la seva unificació política ,es va realitzar en el segle XIX, de manera que la literatura italiana és una producció literària dels diferents idiomes regionals, locals i fins i tot en llatí. La literatura va influir en la unificació del país perquè va ser considerada com a part de la identitat cultural d’una nació que es trobava fracturada en petits feus.

Podem considerar que la literatura italiana va néixer al començament del segle XIII i entre les influències que van ajudar a constituir-la destaca  la revitalització del sentiment religiós causat per sant Francesc d’Asís i els seus seguidors, qui van originar fruits lírics en els lauda, cants sagrats populars, fonamentalment en la part central d’Itàlia.

A partir del Renaixement, Itàlia va ser el nucli de les idees i pensaments més revolucionàries i polítiques d’aquells temps.

La Comèdia de l’Art, també coneguda com la Comèdia italiana, va tenir a més un important impacte en l’evolució del teatre en tot el continent. Es tractava d’una representació teatral típica del segle XVI que es basava en trames: textos composts d’indicacions molt genèriques sobre la trama de l’obra i les accions que els actors havien de realitzar, traslladant l’atenció a la tècnica de la improvisació.

Repassem alguna de les figures literàries cabdals d’aquest país:

Dante Alighieri

Va ser un destacat poeta italià conegut com “il Sommo Poeta” (el poeta suprem), famós per la seva obra mestra, la Divina comèdia, la qual és una de les obres fonamentals de la transició del pensament medieval al renaixentista. Considerada una important peça de la literatura italiana i de la literatura universal, a Dante  també se’l considera pare de l’idioma italià.

 Francesco Petrarca

Aquest important líric i humanista italià, autor de poesies que van donar lloc a un corrent literari que va influir en escriptors com William Shakespeare i Edmund Spenser (a Anglaterra) i Garcilaso de la Vega (a Espanya). La seva concepció humanista va aportar noves formes i continguts a la poesia, Petrarca va predicar la integració de tota Itàlia per a rescatar la glòria que havia tingut en els temps de l’Imperi romà.

Nicolàs Maquiavel

Aquesta és una figura distingida del Renaixement italià, va ser un escriptor, filòsof, polític diplomàtic i funcionari públic,’autor del tractat de doctrina política titulat El príncep, publicat pòstum en 1531 a Roma. Recordeu la frase: La fi justifica els mitjans???…

Italo Calvino

Encara que nat a Cuba, però de pares italians, desenvolupa tota la seva etapa formativa a Itàlia, on té lloc la major part de la seva carrera com a escriptor. Va tenir una productiva vida com a literat, i és reconegut com un dels precursors dels principals moviments filosòfics i literaris italians. Va ser influenciat pel neorealisme, la fantasia i posteriorment per l’estructuralisme i la semiologia.

Umberto Eco

Un dels pensadors més importants i influents de la nostra època. Aquest destacat escriptor va redefinir la semiòtica i a més va provar amb el gènere de la novel·la glorificant-se amb la peça El nom de la rosa en 1980. Va escriure també altres novel·les com El pèndol de Foucault (1988), Baudolino (2000 i moltes altres.

Font:

http://blog.universaldeidiomas.com/maximos-exponentes-de-la-literatura-italiana/

 EL CONCURS

Per començar, una pregunta molt i molt fàcil… segurament has llegit algun cop, o ets fan, dels llibres del Gerònimo Stilton, o de la Tea Stilton. La pregunta es relaciona amb la seva autora, que… sabies que és italiana? 

Si saps el seu nom, escriu-lo en un full juntament amb les teves dades (nom, curs i resposta), i el diposites en la caixa que trobaràs al taulell de la biblioteca.

Entre tots els/les  encertants sortejarem un llapis de memòria i un llibre.

ANIMA’T I MOLTA SORT!!

Publicat dins de General | Deixa un comentari