L’ESCRIPTOR DEL MES: ANDREU CARRANZA

Aquest mes de març els alumnes de 2ESO-B han treballat la figura d’un nou autor ebrenc, en aquest cas l’Andreu Carranza. A més, l’escriptor ens visitarà el proper dia 21 de març, per parlar-nos un poc sobre ell i la seva obra.

Us deixem en la informació que ha seleccionat l’alumnat :

Biografia:

Andreu Carranza i Font va néixer a Ascó el 19 de juny de 1957. De jove, va estudiar filosofia  i va participar en concursos de conte, novel·la i poesia, i va guanyar diversos premis literaris, un dels mes importants  el Sant Joan (per Anjub) i el Josep Pla el  2015 amb El poeta del poble . El seu primer llibre va ser La tinta de la immortalitat al 1991, i el darrer ha estat  Ciutat de llops, una història de ficció que pren com a escenari l’Ebre. També va estudiar música, des dels 14 anys. Anys després, en  complir els 17 , va formar un grup de musica, que va nomenar “Els Esqueletos”. Després es va dedicar a tocar blues,i  avui en dia forma part del conjunt musical Lo Gitano Blanc. Gairebé totes les lletres i músiques del primer disc, La Rumba Ebrenca, són creacions seves. La cançó “La rumba ebrenca” rep el premi a la millor cançó de folk als Premis Enderrock 2015.

Col·labora regularment a mitjans com La Vanguardia, El Punt, La Veu de l’Ebre o La Veu de Flix, entre altres; i en tertúlies radiofòniques a la Cadena Ser o Catalunya Ràdio. També condueix el programa coproduït per la Xarxa de Televisions Locals i el Canal Terres de l’Ebre «La barca de l’Andreu», de divulgació sobre el món de la pesca.

Actualment treballa als Serveis Territorials de Cultura, a Tortosa, feina que pot compaginar amb el seu treball com a escriptor. És membre del Centre d’Estudis de la Ribera d’Ebre (CERE) i soci de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC). El 2002 és reconegut amb el Premi Sirga d’Or, concedit per votació popular, per la seva tasca en defensa de la comarca de la Ribera d’Ebre; i el 2015 la seva trajectòria és reconeguda amb el Mèrit de les Lletres Ebrenques, que concedeix la biblioteca d’Amposta. Des de 2015 és coordinador a Flix de l’Assemblea Nacional Catalana.

Bibliografia:

La trajectòria literària d’Andreu Carranza comença el 1991 amb el llibre de relats La tinta de la immortalitat. Dos anys més tard publica, en un sol any, el segon llibre de narrativa breu, Aigua de València, un recull de poesia amb el títol Trilogia del deliri, i la novel·la El desert de l’oblit.

Des de llavors ha publicat amb una gran regularitat, principalment novel·la i relat –en reculls propis i col·lectius. El 1995 rep el Premi Sebastià Juan Arbó de Sant Carles de la Ràpita amb el recull de contes Riu avall. L’any 2000 és guardonat amb el Premi Sant Joan de narrativa amb la novel·la Anjub.Confessions d’un bandoler, que apareix publicada uns mesos més tard. Amb aquesta novel·la, traduïda al castellà, Andreu Carranza es consolida com una de les veus de referència de les lletres ebrenques. El mateix any publica A mumpare, el segon recull de poemes, dedicat a la memòria del seu pare. La novel·la El que l’herbolària sap (2001) és finalista al Premi Ramon Llull. Segueix amb la novel·la històrica L’hivern del Tigre (2004), basada en la vida del general carlí Ramon Cabrera.

El 2007 publica La clau Gaudí, una novel·la de misteri situada a Barcelona, escrita conjuntament amb l’escriptor Esteban Martín. La novel·la esdevé un dels grans èxits comercials de la literatura catalana de tots els temps, i és traduïda a una vintena d’idiomes.

La novel·la Impremta Babel (2009), un homenatge als llibres i a la lectura, és traduïda al castellà, el neerlandès i el xinès. La versió en castellà és utilitzada l’any 2010 a tots els instituts de secundària de França per a l’examen de revàlida de llengua castellana.

L’any 2015 rep el Premi Josep Pla per El poeta del poble, una recreació novel·lada de la vida de Jacint Verdaguer. A finals de 2017 publica Ciutat de llops, una història de ficció que pren com a escenari l’Ebre, una ruta emocionant a la recerca de respostes, una travessia plena de misteris, de dubtes, de fets fantàstics, de velles llegendes, d’éssers mítics, d’històries de l’ Ebre.

CONCURS DEL MES

Us plantegem  la següent endevinalla:

És una novel·la publicada l’any 2007 , que fou escrita conjuntament per  Andreu Carranza i Esteban Martín. Ha estat traduïda a una vintena d’idiomes. De quina novel·la es tracta?

Si saps la resposta, escriu-la en un full, juntament amb les teves dades, i diposita-la en la caixa del concurs que trobaràs al taulell de la biblioteca.Sortegem cada mes, entre els qui endevinen la resposta, un llapis de memòria i un llibre.

SORT!!!

Enllaços i bibliografia:

Imatges: Grup 62

Us afegim enllaç a l’entrevista que se li va realitzar amb motiu de la publicació del seu darrer llibre.

Aquest article ha estat publicat en L'escriptor del mes. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.