Arran de la presentació del llibre d’una exalumna, un conte per a nens i nenes d’altes capacitats, diverses entitats dedicades a l’atenció de l’alumnat amb aquest perfil es van interessar per la nostra experiència, pel que podia suposar com a projecte didàctic enriquit, adient per a l’atenció d’aquestes necessitats educatives.
El Jordi Rincón i jo vam no vam dubtar a acceptar dues invitacions de participació en Jornades d’aquest àmbit, en qualitat de mostra de projecte d’Educació secundària, convençuts que la Baetulonis schola, és ideal per poder atendre la diversitat de tota mena d’alumnat, inclosos els d’altes capacitats. El grau d’implicació és tan variat i les activitats proposades tan diverses, que tothom hi pot trobar el seu lloc.
- Al taller de Ludi no cal tenir un gran coneixement de llengua llatina, però sí paciència i habilitat per al tracte amb els infants, sentit de la responsabilitat i capacitat organitzativa. I encara més, no és el mateix la Ludoteca, espai de jocs de rol per als més petits, que els jocs de taula, o de punteria, equilibri o força. Certament, qui no troba el seu lloc és perquè no vol.
- Ja a l’Schola, el Ludus litterarius, amb el seu tot just estrenat joc de llatinismes, comporta unes altres competències, els coneixements de llengua llatina han de ser superiors. El públic necessita orientacions per utilitzar els estris d’escriptura i trobar la grafia correcta per a allò que vol escriure.
- El Ludus grammaticus és el lloc ideal per desenvolupar el coneixement de la llengua grega i el seu alfabet en el cas de l’alumnat que cursa aquesta matèria.
- El Rhetoricus és un cas apart, demana capacitat d’expressió oral en públic i una certa capacitat per a l’art dramàtic, així com de memorització del guió. Els papers més destacats, la presentació i el rètor, exigeixen, a més, un domini del la temàtica tractada.
- D’altra banda, moltes altres habilitats i competències tenen cabuda en el nostre projecte: confecció del reportatge audiovisual i fotogràfic, realització del material didàctic, publicació d’articles al bloc, redacció del guió del Rhetoricus, del qual se n’han fet tres versions.
Aquesta riquesa procedimental i conceptual és la que hem presentat en les dues Jornades esmentades al principi:
- Dissabte 23 de gener del 2016 a l’Escola Maristes Champagnat de Badalona. JORNADES EDUCATIVES INTEL·LIMOTIUM: RESPOSTES I SOLUCIONS A LES ALTES CAPACITATS, dirigides per María Sánchez Dauder i reconegudes com a formació del professorat per Centre de Recursos per al Professorat de Badalona. Amb motiu d’aquesta iniciativa, vam ser convidats a participar en una edició del programa de debat Fòrum, de Televisió de Badalona, on vam tenir ocasió d’explicar el nostre projecte.
- Dissabte 13 de febrer del 2016 al Centre Cívic de la Sagrada Família de Barcelona. JORNADA CREATIVA-MENT. ALTES CAPACITATS I CREATIVITAT, organitzada per Atenció a les altes capacitats – Centro de Formación Proyecta, sota la coordinació de Sílvia Llucià Domènech.
Més enllà de l’interès per presentar als companys el nostre projecte i fer difusió de la fantàstica feina que duu a terme el nostre alumnat, aquesta mena d’intervencions ens fan reflexionar sobre l’experiència i explorar les possibilitats didàctiques que aquesta ofereix. Ve’t aquí la presentació que vam utilitzar en ambdues ocasions, on pretenem sintetitzar els trets bàsics la Baetulonis Schola i assenyalar quins dels els elements metodològics i organitzatius de l’atenció educativa exigits en la Resolució del 10 de juliol del 2013 pel Departament d’Ensenyament en un PI d’altes capacitats compleix (vid. diapositiva 5).
TERESA
Etiquetes:Magna celebratio MMXVI
Deixa un comentari